۱۳۸۷ اسفند ۵, دوشنبه

توضیحاتی مختصر در مورد کاربرد آمار در بسکتبال

یکی از بازدیدکنندگان محترم در مورد استفاده از آمار در تمرینات بسکتبال پرسیده بودند. سعی می کنم در این پست بطور خلاصه به بعضی روشهای معمول در این زمینه اشاره کنم.

قبل از اینکه در این مورد توضیحاتی بنویسم لازمه اشاره کنم جدولی که معمولا بعنوان آمار مسابقه در اختیار عموم قرار می گیره، داده های آماری پایه یا استاندارد بسکتبال برای هر بازیکن و همینطور هر تیمه که مسلما نمایش دهنده تمام اتفاقاتی که در مسابقه رخ داده نیست. بهمین دلیل بعضی مربیان با استخراج مواردی که بیشتر مورد نظر خودشونه و یا تعریف فرمهای آمارگیری مختص خودشون سعی می کنن شاخصهائیکه بهتر شرایط مسابقه و تیمشون رو نشون می دن و باصطلاح به واقعیت نزدیکتر هستن رو تعریف، مشاهده و پیگیری کنن.


جدا از این، مربیان با تعریف اهداف آماری ویژه، روشهای حمله ای و دفاعی و تمرینات خودشون رو تعریف و طراحی می کنن. بطور مثال چه روش دفاعی اتخاذ کنیم تا توپ از دست رفته تیم مقابل بیشتر از 20 عدد باشه و یا اونها رو وادار کنیم کمتر از 65 امتیاز کسب کنن؟ چطور حمله کنیم تا در هر بازی بیشتر از 80، 90 و یا 100 امتیاز کسب کنیم؟ پس تا اینجا میشه با تعریف این دو عدد نسبتی رو هم بینشون بعنوان هدف انتخاب کرد. البته برای این منظور از تعریف مالکیت استفاده میشه که قبلا در موردش براتون نوشتم. یا حتی میشه مهارتهای انفرادی بازیکنان و مجموعه تیم رو هم تحت نظر داشت و به سمت اهداف آماری هدایت کرد: مثلا آمار شوت 3 امتیازی تیم به 40 درصد، آمار پرتاب آزاد تیم به 80درصد و آمار شوت 2 امتیازی به 50 درصد برسه. این اعداد فقط بطور مثال ذکر شده و شما می تونین اعداد مورد نظر خودتون رو در هر کدوم از این قسمتها در نظر بگیرین.

دامنه علم آمار در بسکتبال بسیار وسیعه و در اینجا سعی کردم فقط با ذکر چند مثال بسیار ساده پیش زمینه ای رو در اختیارتون قرار بدم.

۱ نظر:

ناشناس گفت...

سلام. خيلي ممنونم از لطفتون.
بسيار مفيد بود.