۱۳۸۷ بهمن ۲۳, چهارشنبه

چند نکته در مورد توپ ربائی در بسکتبال

مدتی قبل یکی از خوانندگان عزیز در مورد چگونگی توپ ربائی در بسکتبال از من سئوال کردن و منهم بهتر دیدم برای توضیح این موضوع از دوستی که در این زمینه تخصص کامل دارن درخواست کنم تا مواردی رو هرچند خلاصه براتون بنویسند. همونطور که باحتمال فراوان می دونین آقای محمد کسائی پور بازیکن ارزنده تیم ملی در دهه گذشته و مربی فعلی کشورمون در زمینه توپ ربائی مهارت خارق العاده ای داشتن و از این بابت هم خصوصا گاردهای تیم مقابل، از جمله خود من رو خجالت زده می کردن! در ادامه می تونین نوشته ایشون رو در این زمینه مطالعه کنین.
مهارت های مختلف بازیکنان بسکتبال مشمول ممارست و توانایی های جسمی و ذهنی است و هرگز نمیتوان به طور اتفاقی به مهارتی دست پیدا کرد مگر اینکه در تمرینات روزانه بسکتبال بارها وبارها روی تک تک اجزای آن مهارت تمرینات کاملی انجام شود. برای رسیدن به هر مهارتی طبیعتا استعداد میتواند یکی از مهمترین فاکتورها باشد؛ اما در صورت مهیا نبودن این فاکتور دست کم میتوان مهارت مورد نظر را با تمرینات مناسب ارتقا بخشید.


"توپ ربایی" یکی از مهارت های مهم بسکتبال است که همواره مربیان توجه ویژه ای به آن دارند و همانطور که میدانید در سیستم های مختلف آماری در کنار ریباند، انواع شوت، بلاک شات و غیره از شاخص های ویژه برای ارزیابی عملکرد بازیکنان محسوب میشود.
بحث در مورد جوانب مختلف "توپ ربایی" از حوصله این نوشته خارج است و نیاز به مقاله های مفصل و تجزیه و تحلیل از جنبه های گوناگون دارد. در اینجا سعی بر این است که به طور اختصار در مورد این مهارت چند نکته را به شما دوست عزیز خاطر نشان کنم:
همانطور که گفتم مهارتهای بسکتبال نیاز به توانایی های جسمی و ذهنی به طور توامان دارند. مهارت های جسمی میتواند شامل مواردی مانند قدرت، سرعت، چابکی، توان و امثال آن باشد. از توانایی های ذهنی میتوان به مواردی مثل تمرکز،بازی خوانی ،پیش بینی، زمان بندی و از این دست اشاره کرد.
به اعتفاد من "توپ ربایی" حد بالایی از "پیش بینی" و "زمان بندی" را طلب میکند که به کمک اصطلاحا "توان کندن از زمین" و "چابکی" که مهارتهای فیزیکی هستند میتواند بازیکنان را در اجرای آن موفق نماید. خرد کردن هر کدام از این مهارت ها به عناصر ریز تر نباز به بحث ها و نوشته های علمی و مفصل دارد. این که در پیش بینی و زمان بندی چه عواملی دخیل هستند و چگونگی تبدیل شدن به بازیکنی که بهتر پیش بینی میکند و زمان بندی بهتری دارد در حوصله این نوشته نیست و فقط به نقش بازی خوانی و مهارت های تئوریک بازیکنان که در موقعیت های مختلف دفاعی درک درستی از وضعیت خود داشته باشند اشاره میکنم.
یک بازیکن "توپ ربا" باید بتواند پیش بینی کند که توپ به چه نقطه ای پاس داده میشود تا بتواند با یک زمان بندی مناسب پاس را قطع کند . توپ ربایی در هنگام پاس دادن و توپ ربایی در هنگامی که مستقیما روی توپ دفاع میکنید از انواع توپ ربایی است که هر کدام شرایط متفاوتی نسبت به هم دارند. توپ ربایی در هنگامی که توپ در اختیار یار مستقیم شما نیست و قصد پاس دادن و یا دریبل کردن را دارد مهارتی تیمی تر نسبت به توپ ربایی در زمانی است که یار مستقیم شما صاحب توپ است و قصد دارد دریبل کند و یا توپ را پاس دهد.
یک نکته را به خاطر بسپارید که در کنار همه این موارد، زمانی می توانید یک توپ ربای خوب باشید که عاشق توپ بسکتبال باشید و حتی برای یک لحظه تحمل دیدن آن را در دستان حریف نداشته باشید!

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام . از بابت مطلب آموزنده شما خیلی تشکر میکنم . باز هم یه سوال دارم .

آقای کمالیان ( صفا علی کمالیان چه جوری شد صفا علی کمالیان ) بازیکن تیم ملی ایران ؟

بازیکن که پیراهن تیم ملی را بر تن میکنه مسلما خیلی سختی راتحمل کرده تا به این افتخار بزرگ نائل بشه .

البته ی درخواست هم دارم . اگه امکانش هست یک بیوگرافی از دوران ورزشی , همینطور تاریخ تولد , محل تولد و ... برای ما علاقه مندان به نمایش بگذارید . ( البته باز هم میگم اگه امکانش هست )

ناشناس گفت...

salam aghaye kamalian,
khob hasted?
khasteh nabashed
man az shoma v aghaye kasaye por kheyle kheyle tashakor mekonam k mataleb khobe ro b ma amozesh daded
lotfan b kamrane ham yad beded har chand o kheyle maghror shodeh v degar yad nemegerad.

صفاعلی کمالیان گفت...

آقا مهدی سلام،

ممنونم از توجه و لطف شما.

مسلما تمرینات شدید، علاقه و پیگیری طولانی مدت و نعمت وجود مربی خوب و دلسوز در کنار شرایط و محیط مناسب در خانواده و همراهی و کمک دوستان سالم و آگاه همگی در موفقیت همه، از جمله بنده، تاثیر غیر قابل انکاری داشته و دارند.

با عرض معذرت و با تشکر از محبت شما، تمایلی به ذکر بیوگرافی ندارم.

صفاعلی کمالیان گفت...

دوست عزیز به شما هم سلام می کنم و از لطفی که به بنده و آقای کسائی پور داشتید ممنونم.
در مورد مهدی کامرانی، لازمه خدمت شما و بقیه دوستان عرض کنم که ایشون انسان بسیار خوبی است و در شرایط متعدد شخصا شاهد رفتار بسیار سنجیده و خوبی از ایشون بودم که اصلا نشانی از غرور و خودبینی در اونها نبوده. ایشون همچنین در مسابقات فراوانی بعنوان یک بازیکن دونده و جنگنده در اختیار تیمهای مختلف از کشورمون باعث افتخارآفرینی شده.
از طرف دیگه همه ما ممکنه مرتکب اشتباه بشیم. البته مسلما از قهرمانان و افرادی که در جامعه بعنوان الگو هستن توقع بیشتری میره که رفتار بهتری نسبت به سایرین از خودشون نشون بدن اما اگر هم بسته به شرایط رفتار نادرستی از این افراد سر بزنه، در بسیاری از مواقع خودشون بیشتر از سایرین ناراحت و پشیمان میشن.