۱۳۸۷ آبان ۲۵, شنبه

آنالیز در بسکتبال یا Scouting

برای دوست عزیزی که در مورد آنالیز در بسکتبال پرسیده بودن و همینطور سایر علاقمندان به این موضوع مختصری در این زمینه می نویسم.

به شناسائی و بررسی وضعیت حریفان scouting و به افرادی که این کار رو برای تیمهاشون انجام میدن هم Scout گفته میشه. این افراد بطور موظف مسئول بررسی کامل تیمهای دیگه و ارائه گزارش به کادر فنی تیم هستن. در تیمهای حرفه ای که معمولا چند نفر عهده دار این مسئولیت هستن، این نفرات با توجه به برنامه مسابقاتی تیم خودشون و البته حریفان جهت شناسائی شرایط سایر تیمها به مسافرتهای متعدد اعزام میشن. حالا شاید سئوال این باشه که با توجه به امکانات فعلی چرا لازمه که scout ها برای دیدن مسابقات به محل برگزاری اونها برن در حالیکه میتونن این کار رو از طریق مشاهده فیلم بازیها انجام بدن. در این زمینه باید توجه کنیم که معمولا بعضی از موارد مثل اطلاعات آماری بازیکنان و تیمها و قسمتهائی از تاکتیکهای اونها رو میشه از طرق غیر حضوری و با استفاده از فیلم بدست آورد اما تنها با حضور در محل مسابقات هست که میشه مثلا نحوه ارتباط کادر فنی با بازیکنان داخل زمین، اتفاقات مهمی که در تایم اوتها و در نتیجه پس از اونها میفتن و بعضی موارد دیگه رو متوجه شد.

Scoutها همه حرکات بازیکنان و مربیان تیمها رو بدقت زیر نظر دارن و بعد از هر بازی گزارشی حداقل 20-25 صفحه ای رو در اختیار کادر فنی تیم قرار میدن. این گزارش اطلاعات دقیق در مورد خصوصیات بازیکنان از لحاظ آماری و همچنین عادتهای اونها در کنار اطلاعاتی که تصمیمگیریهای کادر فنی خصوصا در لحظات مهم بازی رو نشون میدن شامل میشن. علاوه بر این، انواع حرکات تاکتیکی و همچنین تمایلات تیمی که از فلسفه مربی نشات میگرن هم در این گزارش منعکس میشه.

بطور کلی در این گزارشات همه چیز در مورد همه کس ذکر میشه، مثلا اینکه تمایلات بازیکنان چگونه است و چطور و از کجاها اقدام به شوت می کنن، عملکردشون از لحاط آماری چگونه است و به چه صورت میشه در مقابل اونها قرار گرفت تا خنثی بشن؟ همچنین در دفاع هم خصوصیات بازیکنان بررسی و شناسائی میشه تا در حمله بشه از نقاط ضعف تیم حریف در دفاع استفاده بشه.

البته هر تیم و کادر فنی اون فرمهای چندین صفحه ای
scouting مخصوص به خودشون که بسیاری از اطلاعات لازم برای تصمیمگیریهای بعدی رو در اونها ذکر خواهند کرد طراحی می کنن تا در طول برگزاری مسابقه و اکثرا پس از مشاهده مجدد فیلم اونها اطلاعات دقیق رو ثبت کنن. در این فرمها اطلاعاتی مثل انواع روشهای حمله ای و دفاعی حریف (بسته به شرایط بازی)، وضعیت برگشت به دفاع و یا حضور در ضد حمله، مشارکت در توپ گیری از سبد (ریباند)، وضعیت بازیکنان ذخیره و چگونگی استفاده از اونها و بسیاری از موارد دیگه بهمراه ترسیم دیاگرام تاکتیکهای مربوطه ذکر میشن که البته همونطور که قبلا گفتم این فرمها در تیمهای مختلف متفاوتند.

علاوه بر این
scoutها باید به انواع سیستمهای بازی هم مسلط باشن تا بتونن اونها رو شناسائی کرده و ضمنا روشهای مقابله رو هم توصیه کنن پس این افراد باید اطلاعات وسیع و دقیقی از بسکتبال داشته باشن.

در تکمیل موارد گفته شده، از طریق مشاهده فیلم هر بازی هم با استفاده از نرم افزارهای موجود، آنالیز ویدئوئی صورت میگیره که قبلا هم در این مورد براتون در اینجا مطالبی نوشتم.

علاوه بر شناسائی حریفان، scoutها وظیفه شناسائی بازیکنان مستعد برای تیمهای خودشون رو هم برعهده دارند که البته این رویه هم روشهای مخصوص به خودش رو هم داره.

ضمن اینکه امیدوارم این اطلاعات مختصر براتون مفید بوده باشن سعی میکنم در آینده هم براتون مطالبی در این زمینه بنویسم.

هیچ نظری موجود نیست: