۱۳۸۶ بهمن ۹, سه‌شنبه

آنالیز بسکتبال

چند روز پیش که یادم نیست برای چه کاری به فدراسیون بسکتبال رفته بودم 2 جوان شیرازی رو دیدم که یکی از اونها با شور و شوق زیادی داشت از نرم افزاری که برای آنالیز بسکتبال نوشته صحبت می کرد.

من هم که خیلی دنبال این چیزا بوده و هستم وقتی که خوب به حرفاش گوش کردم و یکی دو تا سئوال هم ازش پرسیدم که بنده خدا با رضایت خاطر کامل!!! جوابم رو داد برداشتم این بود که ایشون یک برنامه آمار بسکتبال نوشته که نمونه اش، حالا کمی کاملتر یا ناقص تر، قبلا تهیه شده و بازیهای لیگ در تهران و حتی مسابقات بین المللی در ایران هم با اونها آمارگیری میشه. و اما چیزی که امروزه به عنوان برنامه آنالیز شناخته میشه بطور عمومی برنامه ایه که امکان آنالیز شاخصهای عددی و برداشتهای تصویری و دسته بندی اونها رو به مربی یا بهتر بگم کمک مربی تیم و احیانا شخصی که بهش scout گفته میشه ( که تنها وظیفه شناسائی و بررسی حریفان و بازیکنان رو داره) میده. این برنامه ها کم کم به سخت افزارهای مخصوص هم مجهز میشن که مثلا برای Start/Stop/Pause و غیره مثل دستگاههای پخش ویدئویی استفاده میشن. در تیمهای NBA فردی که مسئولیت این کارها رو داره بهش Video coordinator گفته میشه که در واقع بخش فنی بسکتبال رو کمتر بعهده داره اما مسئول همه نرم افزار و سخت افزاره و با کمک scoutها نتایج بررسی ها رو در فرمهای مخصوص و DVD در اختیار سرمربی و کادر فنی قرار میدن. چیزی که در برنامه های امروزی بسیار تعیین کننده است امکان آنالیز مالکیت توپ و طبقه بندی اونهاست که در نهایت بخوبی می تونه تمایلات یک بازیکن و تیم رو برای کادر فنی تیم مقابل شناسائی کنه. البته این کارا رو قبلا با فرمهای دستی انجام می دادن که در کشور ما فعلا هم به این روش مقدوره. علاوه بر اینها خروجی های آمار استاندارد رو هم میشه در سایر نرم افزارها مثل MS Excel بیشتر مورد بررسی قرار داد تا نتایج دقیقتر پیدا کرد.
این موارد متاسفانه در کشور ما بصورت خیلی ابتدائی انجام میشه و وقتیکه می بینم در کشورهای صاحب بسکتبال چه کارهائی در این زمینه میکنن واقعا غبطه می خورم چونکه ما هم توانایئش رو داریم هم معلوماتش رو فقط این چیزها رو جدی نمی گیریم! نرم افزارها و سخت افزاری که در این زمینه وجود دارن معمولا چند هزار دلار قیمت دارن. در نهایت و برای نرم افزارهای آماری، بطور خلاصه بگم که در حال حاضر بهتره که مجموعه نرم افزار آمار، خروجی تلویزیونی، خروجی همزمان اینترنتی و اطلاعات گزارشگران همگی در قالب یک مجموعه ارائه بشن و در سایر کشورها هم همینطوره، یعنی یک سیستم ورودی اطلاعات، یک بانک اطلاعات و چندین نوع خروجی.
و برای تیمها هم دوربینهائی که روی هارد دیسک فیلم رو ضبط می کنن ارجح هستند تا بررسیهای بعدی رو راحت تر بشه انجام داد البته میشه بطور همزمان ضمن ضبط روی نوار عملیات ضبط روی هارد دیسک
(Capture) رو هم با یک لپ تاپ انجام داد.
از کجا شروع شد به کجا رسیدیم!!!

هیچ نظری موجود نیست: