۱۳۸۷ آذر ۵, سه‌شنبه

چند نکته تمرینی

چند روز قبل شاهد تمرین تعدادی از بازیکنان مینی بسکتبال بودم و قصد دارم در اینجا مطالبی رو در این مورد براتون بنویسم.

در مدتی که تمرین این بازیکنان را نگاه می کردم که البته به تمرینات با توپ در حال حرکت مشغول بودند، اولین نکته ای که بنظرم رسید این بود که با توجه به اینکه اکثر بازیکنان موقع دریبل زدن به توپ نگاه می کردند چرا نسبت به اصلاح انفرادی و حتی گروهی با قطع کردن تمرین اقدامی نمی شود؟

در این زمینه لازم به توضیح است که با توجه به امکان وجود اشکالات فراوان در عملکرد بازیکنان کم سن و سال در هنگام تمرین، بهتر است تنها اشکالات عمده و اساسی را گوشزد کرد و از اصلاح بیش از حد خودداری نمود.

نکته دیگری که بذهنم رسید، موضوع طراحی تمرینی بود. البته مطمئنم که مربیان محترم این بازیکنان حتما با توجه به اهداف مورد نظر خود تمرینی که شاهدش بودیم را برنامه ریزی کرده بودند و مواردی که در این بخش به آنها اشاره خواهم کرد تنها بعنوان نمونه ارائه می شوند تا تفاوتهای ساده اما موثر تمرینی را گوشزد کنم.

دیاگرام زیر نمونه ای از تمرین دریبل در حال حرکت را نمایش می دهد. تصور کنید که این تمرین با 20 بازیکن و 10 عدد توپ انجام شود. در این صورت فقط 2 بازیکن با توپ کار می کنند و 18 بازیکن دیگر باید در صف منتظر رسیدن نوبت و دست بدست شدن توپ شوند.


همین تمرین را با اصلاح مختصری در نظر بگیرید که در آن بازیکنان 1، 2، 3 و 4 بطور همزمان و در دو جهت، بهمان شکل زیگ زاگ دریبل بزنند و بنابراین سایر بازیکنان مدت کمتری در صف معطل می شوند. علاوه بر این با توجه به وجود فرد دیگری که از مقابل حرکت می کند، بازیکن دریبل زننده باید قدری بیشتر به آنچه در مقابل وی می گذرد توجه نماید.

در تمرینی دیگر بجای اینکه بازیکنان مانند دو تمرین قبلی از 2 یا 4 صف حرکت کنند، تصور کنید تعداد صفها به 5 عدد در هر طرف زمین (مجموعا 10 صف) افزایش یافته و حرکت نیز از هر دو سو انجام شود (مثل تمرین قبلی ولی با 5 صف در دو انتهای زمین که همزمان حرکت می کنند). بهمین لحاظ بازیکنان باز هم بمدت بسیار کمتری در صف معطل شده بیشتر به تمرین می پردازند و افزایش ازدحام در زمین بسکتبال نیز موجب ایجاد شرایط سخت تری برای بازیکنان دریبل زننده می شود.

با مثالهای ذکر شده ملاحظه فرمودید که چگونه با تغییراتی جزئی می توان محرکهای تمرینی و همچنین کارآئی تمرین را افزایش داد در حالیکه امکانات تغییر نکرده اند. تغییرات در آرایش و فرم تمرینی را می توان بهمین صورت ادامه داد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

با سلام
با تشکر از مطلاب خوبی که در این وبلاگ قرار داده اید.
من یک مربی هستم که در کلاس آمار گیری در بسکتبال شرکت نموده ام ولی متاسفانه نرم افزار آمار گیری در بسکتبال را در اختیار ندارم اگر می شود لطفا این نرم افزار را برای دانلود در وبلاگ خود قرار دهید.
متشکرم

صفاعلی کمالیان گفت...

سلام،
از توجه شما ممنونم.

تا جائیکه بمن گفته شده این برنامه به شرکت کنندگان در کلاس داده شده.
علاوه بر این با توجه باینکه استفاده از این نرم افزار جنبه عمومی نداره تا بحال اون رو برای داونلود قرار ندادم.
ترجیح میدم که اون رو براتون ایمیل کنم.