۱۳۸۷ آبان ۳۰, پنجشنبه

اهمیت تصمیم گیری

در این پست قصد دارم در مورد نکته ای بنویسم که باعتقاد من یکی از عوامل مهم ارتقاء عملکرد ورزشی است.

این مورد که بازیکنان باید بخوبی آنرا بیاموزند و همچنین لازم است بطور مکرر آنرا تمرین کنند، تصمیم گیری در شرایط مختلف است. این مهارت بازیکنان برجسته را از بازیکنان معمولی متمایز می کند اما متاسفانه کمتر بآن پرداخته می شود.

همانطور که قبلا هم در
اینجا توضیح داده ام، برای آموزش چگونگی اتخاذ تصمیم، احتیاج به تعریف ملاکها و معیارهای لازم است که بر اساس آنها تصمیم گیری انجام میشود. معیارهائی که علاوه بر سادگی قابل فهم بوده و همچنین بخوبی تفهیم شوند. متاسفانه انتقال معیارهای تصمیم گیری به بازیکنان بعضا با سخنرانی های طولانی مدت مربیان که معمولا نیز به مطالب کلی و تکراری اختصاص می یابند جایگزین می شود.

همچنین در بسیاری از موارد ملاحظه می شود که نه تنها معیاری برای تصمیم گیری تدریس نمی شود بلکه در عوض بطور پیوسته بازیکنان بدلیل تصمیمات نادرست خود از جانب مربی مورد مواخذه قرار می گیرند و این انتقادات دائمی موجب اختلال در تصمیم گیریهای بعدی بازیکنان نیز می شود. بهمین جهت توصیه می شود که مربیان پیش از شروع مراحل آموزشی نسبت به طبقه بندی مطالب آموزشی در رده های مختلف سنی بهمراه تعیین معیارهای مورد نظر خود تا بالاترین سطح اقدام نمایند.

بعنوان یک بیننده رویدادهای ورزشی، همواره شاهد عدم اتخاذ تصمیمهای صحیح و حتی به موقع در بسیاری از رشته های ورزشی بوده ایم که علاوه بر اینکه بوضوح توسط بازیکنان روی می دهند از جانب داوران، برگذارکنندگان، مربیان و تماشاچیان مسابقات نیز اتفاق می افتند و البته تاثیرات اکثرا نامطلوبی نیز بهمراه دارند. این نکته نمایانگر اینست که در ورزش کشور ما و در رده های مختلفی که درگیر امور ورزشی هستند، کمتر به مهارتهای لازم در این زمینه پرداخته شده است.

با توجه به گستردگی دامنه نظرات و فلسفه متفاوت مربیان، اگرچه امکان تعیین معیارهای مختلف وجود دارد اما چشم پوشی از تعیین، آموزش و تمرین روی آنها مشکلات بسیاری را در روند آموزش بوجود خواهد آورد.

علاوه بر این، بهمین جهت است که به مربیان و داوران نیز اکیدا توصیه می شود که مستقل از سطح و رده سنی، مسابقات متعدد بسکتبال را بطور مداوم مشاهده کنند تا در معرض شرایط مختلف و محتمل قدرت تصمیم گیری خود را تقویت کنند و به نوعی خود را برای تصمیم گیری در زمان مناسب آماده تر کنند.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

متاسفانه بسیاری از مربیان امروز اصلا انتخاب رو به رسمیت نمی شناسند . یاده تیمهای وحید خان ابوالحسنی بخیر که از نمونه های خوب shot selection بودن.از مطالب خوبتون بی نهایت ممنونم اقا صفا
پیام

صفاعلی کمالیان گفت...

از اظهار لطف و نظر شما ممنونم.