۱۳۸۷ فروردین ۱۶, جمعه

چند سئوال در مورد مهارتهای پایه

همونطور که انتظار داشتم در مورد مهارتهای پایه بسکتبال سئوالاتی طرح شده که سعی می کنم در اینجا به اونها پاسخ بدم.

1- مهارتهائی مثل لی آپ و یا سه گام، شوت هوک و غیره کجا قرار می گیرن؟
همونطور که قبلا هم باختصارتوضیح دادم این مهارتها و حتی پرتاب آزاد هم زیر مجموعه مهارت پایه شوت هستند.
2- آیا ایجاد سد و یا
Screening از مهارتهای پایه نیست؟
همونطور که قبلا هم گفتم لزوما تمام مهارتهای بسکتبال رو نباید در مهارتهای پایه جا داد اما اگر ایجاد سد رو هم از مهارتهای پایه در نظر بگیریم، باید اون رو به دو بخش و یا مهارت تقسیم کرد، ایجاد سد و استفاده از اون (Screening and Getting Screens)، که بسته به با توپ و یا بدون توپ بودن بازیکنی که براش سد ایجاد شده هر دو جزو حرکات بدون توپ و یا یکی بدون توپ و دیگری با توپ که زیر مجموعه دریبل قرار می گیرن خواهند بود.
3-اگر تعادل جزو مهارتهای پایه است چرا Coordination نیست؟
بطور ساده و خلاصه، بنظر من تعادل از اجزاء اساسی و لاینفک هر مهارته اما Coordination اینطور نیست ولی شما اگر اعتقادی غیر از این دارین می تونین Coordination رو هم در مهارتهای پایه از دید خودتون لحاظ کنین. با این روش اونوقت بسیاری از دیگر مهارتها هم در تقسیم بندی شما قرار خواهند داشت. در این شرایط شاید لازم باشه آمادگی جسمانی و غیره رو هم اضافه کنین!
بهرحال من فکر می کنم بحث بیشتر در این زمینه بیشتر به دوستانی که در رشته تربیت بدنی تخصص دارن مربوط میشه و از دایره محدود اطلاعات من خارجه.
بعنوان نکته آخر لطفا توجه کنین بجای اینکه بحث کنیم چرا این مهارت پایه است و چرا دیگری نیست، فکر می کنم در این مورد بهتر باشه شما هم تعاریف خودتون رو بر اساس نقطه نظراتی که دارین انجام بدین و هیچ اشکالی هم نداره که بعدا بر اساس آموخته های جدید و یا دیدگاههای تازه اونها رو بازبینی و احیانا اصلاح کنین.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

جناب کمالیان سلام عرض کردم
من رضا رضا زاده مربی از شهر بوشهر
به تازگی مربیگری پایگاه بلند قامتان استان بوشهر را در اختیار گرفته ام خواستم اگر امکان دارد توضیح دهید بیشتر از کجا شروع کنم و چه تمریناتی مفید هستند و بیشتر چه تمرناتی آموزش بدهم ممنون میشم
از وبلاگ شما و کناب جدیدتان هم تشکر میکنم
کوچک شما رضا زاده

صفاعلی کمالیان گفت...

آقای رضازاده عزیز،
سلام و از توجه شما ممنونم...
امیدوارم که شما کتاب ترجمه شده توسط بنده رو در اختیار داشته باشین در غیر اینصورت چون مربی پایگاه هستید می تونید از طریق هیئت بسکتبال استان و یا کمیته مربیان فدراسیون درخواست و تهیه کنید.
امیدوارم که جلد دوم کتاب تا پائیز امسال منتشر بشه که در اینصورت نیاز بسیاری از مربیان رده های سنی پایه تامین خواهد شد.
مسلما تائید می فرمائید که متاسفانه امکان پاسخ به سئوال شما از این طریق مقدور نیست. با این وجود آماده پاسخگوئی به سئوالات موردی شما هستم.
از اینکه نتونستم کمک خاصی بکنم عذرخواهی می کنم اما مسلما سعی خودم رو برای انتشار جلد دوم کتاب که بسیاری از مطالب مورد نظر شما رو شامل خواهد شد بیشتر از گذشته خواهم کرد... بامید سلامت وموفقیت بیش از پیش جنابعالی و همکاران...

ناشناس گفت...

سلام اگه یک ورزشکار مصدوم شود چه گونه می شود ترس دوباره مصدوم شدن را از اودور کرد یا چه گونه به او روحیه گذشته را برگردان ممنون

صفاعلی کمالیان گفت...

سلام،
ممنون از سئوالتون.
اولا لازمه بگم که این مورد در تخصص من نیست که بخوام اظهار نظر کنم فقط می تونم بعضی موارد رو بطور کلی و تجربی عرض کنم که شاید کمک بکنه.
1- مسلما بازگشت ورزشکار به انجام مجدد فعالیتهای ورزشی باید با مجوز پزشک معالج صورت بگیره.
2- در بسیاری از موارد بازگشت به شرایط تمرینی با بازگشت حرکتی شروع میشه و بعدا انجام مهارتها به اون اضافه میشه. مثلا راه رفتن و دویدن پیش از تمرین تک به تک!
3- کار با توپ با فشار کم و بدون مدافع و بمرور با افزایش مدافع و ایجاد شرایط سخت تر با توجه به روند بهبودی انجام میشه. باین ترتیب بمرور بازیکن به شرایط مسابقه ای بر می گرده که این خودش ار ترس بی مورد کم می کنه. بازیهای تک به تک، 2 به 2 و 3 به 3 کنترل شده مواردی هستند که به این روند کمک می کنند.
4- در کلیه این مراحل استفاده از وسائلی که محل آسب دیدگی رو حفاظت می کنن با توصیه پزشک معالج مقدوره مشروط بر اینکه بازیکن به اونا عادت نکنه.