۱۳۸۷ اردیبهشت ۴, چهارشنبه

آموزش آمار بسکتبال – بلاک شوت

در ادامه آموزش آمار و آمارگیری در بسکتبال، امروز قسمت پنجم از این مجموعه در مورد بلاک شوت رو می تونین در این پست ملاحظه کنین.

بلاک شوت (Block Shot)

بلاک شوت یا سد شوت زمانی برای یک بازیکن منظور می شود که وی بطور محسوس مسیر پرواز شوت اقدام شده (FGA) را تغییر دهد و شوت گل نشود. باین ترتیب بوضوح انحراف مسیر شوت و یا ممانعت از قبول آن بوسیله مدافع پذیرفته می شود.

حتی اگر توپ موقع بلاک شدن در پرواز نباشد، می توان آنرا بلاک شده در نظر گرفت. در واقع لازم نیست که پیش از بلاک شدن توپ بالاتر از ارتفاع شانه باشد. همانطور که قبلا گفته شد، عمل شوت زدن، از نقطه نظر آماری، باید حرکتی به بالا و/یا به سمت جلو و بطرف سبد به قصد تلاش برای کسب امتیاز باشد.

در بعضی موارد و هنگامیکه توپ قبل از اینکه به پرواز در آید زده می شود، مشروط بر اینکه توپ در اختیار تیم مدافع قرار گیرد و آمارگیر متقاعد به عدم اقدام به شوت شده باشد، شاید از لحاظ آماری توپ ربائی مورد نظر قرار گیرد.
بسادگی پاسخ به این سئوال در این تصمیم گیری کمک خواهد کرد: "اگر داور خطای مدافع روی بازیکن مهاجم را اعلام می کرد آیا اعلام پرتاب آزاد هم می نمود یا خیر؟" در صورتیکه پاسخ مثبت باشد، بلاک شوت و در صورت جواب منفی، توپ ربائی منظور خواهد شد.

آمارگیر باید تعیین کند که آیا اقدام به شوت صورت گرفته است یا خیر و همچنین باید به دقت آنچه بعد از بلاک شدن شوت اتفاق می افتد را پیگیری کند.

بعد از بلاک شوت باید ریباند انجام شود مگر اینکه توپ پیش از اینکه تحت کنترل بازیکنی قرار گیرد، مرده شود (جریان بازی متوقف شود). در صورتیکه توپ مرده شود، باید برای تیمی که توپ را از بیرون زمین به جریان می گذارد، ریباند تیمی منظور شود.

بلاک شوت تنها باید زمانی منظور شود که برای جلوگیری از کسب امتیاز، توپ به اندازه کافی از مسیرش منحرف شده باشد. البته واضح است که اگر توپ گل شد، حتی اگر لمس شده باشد، نمی توان آنرا بلاک شوت در نظر گرفت.