۱۳۸۷ اردیبهشت ۵, پنجشنبه

تیم ملی بسکتبال جوانان و چالش پیش رو

تیم ملی بسکتبال جوانان که بدلیل نزدیکی مسابقات قهرمانی آسیا، به میزبانی کشورمان در شهریور ماه سالجاری، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته ، اخیرا با ورود سرمربی خارجی وارد مرحله تازه ای از دوران آماده سازی خود شده است.

فدراسیون بسکتبال که پیش از این با دعوت از رضا نوری، مربی کهنه کاری که سابقه فعالیت در تیمهای مختلف ملی را در کارنامه خود دارد، سعی در رفع نقایص مشهود این تیم داشت، در جمع بندی اخیر خود به این نتیجه رسیده که کادر فنی موجود مجددا نیازمند تقویت است.

تیم ملی بسکتبال جوانان اخیرا در مسابقه ای دوستانه در برابر نفرات کم تجربه تر حاضر در اردوی تیم ملی بزرگسالان، مجموعه ای از نواقص فنی فردی و گروهی را نمایش داد که مسلما از دید رضا نوری، مربی آگاه تیم نیز پنهان نبوده و وی قطعا تاکنون به رفع بسیاری از موارد اینچنینی، از جمله ارتقاء سطح قابلیتهای دفاعی تیم، مبادرت ورزیده ضمن اینکه رایکو ترومن هم در چند فرصت کوتاه در اردوی این تیم حضور داشته است.

اما بطور خلاصه، ضعف در شناخت موقعیتهای بازی، سردرگمی وعدم انسجام گروهی در حمله، ضعف در توپ گیری از سبد، عدم انتقال سریع به دفاع، عدم توازن مهارتی بین بازیکنان پیرامونی و مرکزی و موارد دیگر، نواقصی هستند که در صورت توجه به موقع، می باید پیش از این و در سنین پائین تر، قبل از ایجاد عادات نادرست فنی، رفع می گردیدند ولی به هر دلیل مورد غفلت واقع شده و متاسفانه زمان لازم جهت پرداختن اصولی به هر یک از آنان از دست رفته است. ضمن اینکه ، ضعف قوای جسمانی، خصوصا در بازیکنان پست 4 و 5 نیز به دلیل عدم برنامه ریزی برای استفاده از وجود مربی بدنساز صرب که چندین ماه است در کشورمان حضور دارد سئوال برانگیز است.

اکنون سرمربی جدید، که گویا بنا بر ارزیابی فدراسیون بسکتبال دارای تجربیات لازم در زمینه آموزش به رده های سنی پایه نیز هست، باید با بهره گیری بهینه از اندک زمان باقیمانده (کمتر از 5 ماه)، که بخشی از آن نیز بدلیل تداخل با زمان امتحانات مدارس عملا غیر قابل استفاده است، ، نسبت به حل مشکلات متعدد این تیم اقدام نماید. در این فرصت، بطور قطع همکاری رضا نوری با سرمربی جدید حائز اهمیت ویژه خواهد بود.

از سوی دیگر با عنایت به قابلیت های بازیکنان مستعد تیم ملی جوانان که بعضا در باشگاههای سوپر لیگی و زیر نظر مربیان این تیمها تجربه حضور در بازیهای سطوح بالاتر را نیز پیدا کرده اند، امید است با تداوم حمایتهای فدراسیون بسکتبال و جبران مافات، این تیم بر مجموعه نواقص موجود فائق آمده و برابر انتظار عمومی، همچون تیم ملی بسکتبال بزرگسالان کشورمان، به سطح اول بسکتبال جهان نزدیک تر شود. امری که محققا با تلاش دوچندان بازیکنان و ارتقاء کیفی و مهارتی آنان در کوتاه مدت، که دشوار اما شدنی است و در نهایت کسب مدال رقابتهای آسیائی در خانه مقدور می باشد.
(روزنامه جام جم - 5 اردیبهشت 87)