۱۳۸۷ فروردین ۳۰, جمعه

آموزش آمار بسکتبال - پاس منجر به گل

در ادامه آموزش آمار و آمارگیری در بسکتبال، امروز قسمت چهارم از این مجموعه در مورد پاس منجر به گل رو براتون می نویسم.

پاس منجر به گل (Assist)

پاس منجر به گل عبارتست از پاسی که مستقیما موجب کسب امتیاز توسط یک هم تیمی می شود، البته فقط در صورتیکه بازیکن امتیازآور سریعا به سمت سبد عکس العمل نشان دهد. برای هر امتیاز تنها یک پاس منجر به گل یا Assist می تواند منظور شود. حتی اگر "یک پاس مانده به آخرین پاس" باعث کسب امتیاز شود، این پاس Assist در نظر گرفته نمی شود.

Assist زمانی منظور می شود که پاس به یک بازیکن هم تیمی که شوت زده و امتیاز کسب کند برسد مشروط بر اینکه تصمیم آنی بازیکن شوت زننده بمجرد دریافت توپ، شوت زدن باشد و این تصمیم تا زمان انجام شوت حفظ شود.

پاس به بازیکنی که در موقعیت مناسب برای کسب امتیاز قرار دارد و سایر انتخابها را نیز قبل از تصمیم گیری برای شوت زدن و یا کسب امتیاز در نظر دارد،
Assist نیست. در این حالت امتیاز به تنهائی نتیجه فعالیت شوتزن است نه پاس دهنده.

فاصله، نوع و سادگی شوت عوامل تعیین کننده برای اینکه پاس
Assist باشد، نیستند. همچنین، تعداد دریبلهائی که بازیکن امتیازآور انجام می دهد نیز از عوامل تعیین کننده نیستند مگر اینکه تلاش وی بصورتی باشد که بنظر شما کار اصلی را او انجام داده است نه پاس داده شده.

پاس به بازیکنی که در نیمه زمین قرار دارد و برای کسب امتیاز با یک لی آپ (سه گام) با دریبل مستقیما به سمت سبد می رود
Assist در نظر گرفته می شود. با این وجود، اگر لازم باشد که بازیکن مسیر خود را با دور زدن مدافع منحرف کند، Assist منظور نخواهد شد.

آمارگیر باید توجه کند که هر چه بیشتر لازم باشد که بازیکن امتیازآور برای کسب امتیاز فعالیت کند احتمال اینکه پاس،
Assist باشد کمتر خواهد بود.

Assist را می توان برای پاس به بازیکن پشت به حلقه (پست پائین) نیز منظور کرد در صورتیکه این بازیکن بلافاصله برای اقدام به شوت عکس العمل نشان دهد.

بر اساس تعاریف بالا،
Assist را بسادگی چونکه آخرین پاس قبل از کسب امتیاز و یا "پاسی خوب" بوده ثبت نمی کنیم. عامل تعیین کننده در منظور کردن Assist باید میزان فعالیت امتیازآور و سریع بودن تصمیم شوت زننده برای کسب امتیاز باشد.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام.
در واقع تو بحث assist باید برای ثبتش سختگیری انجام داد و به راحتی هر پاسی رو assist قبول کرد.
اما یه سوال.تو اینجا بحث بر سر اقدامه به شوته.صحنه هایی از بازی مثل سه گام سریع بعد از پاس کاملا واضحه.ولی مثلا بعد از چند پاس متوالی یه بازیکن پاسی بهش میرسه پشت خط 3 امتیازی و این بازیکن بدون هیچ حرکت اضافه ای اقدام به شوت میکنه.این رو assist در نظر بگیریم؟یا جزو بندی میشه که بازیکن میتونه اقدام های دیگه هم انجام بده؟
منظورتون از بازیکنی که رو خط نیمه هست و بعد از دریبل اقدام به سه گام میکنه تو شرایط ضد حمله بدون مدافع هست؟اونجور که فهمیدم اگه موقعیت 1 به 1 بشه assist حساب نمیشه.

صفاعلی کمالیان گفت...

سلام،
لطفا به بند آخر توضیحات توجه کنین... "میزان فعالیت شوت زننده و سرعت در کسب امتیاز" این کلید تصمیمگیری شماست ... اینکه برای شوت 3 امتیازی همکاری در حمله حساب بشه یا نه بر اساس تصمیمگیری آمارگیر و بسته به شرایط بازی تعیین میشه... به بعضی شوتهای 3 امتیازی Assist تعلق می گیره و به بعضی خیر.

در مورد ضد حمله باز هم فعالیت مهاجم مهمه... در 1 علیه 1 شرایط برای ثبت Assist غیر محتملتر خواهد بود.