۱۳۸۷ فروردین ۲۲, پنجشنبه

یک موقیعت خاص یا Special Situation

پس از پایان مسابقه نهائی دانشگاههای ایالات متحده بین تیمهای ممفیس و کانزاس که گزارش اون رو براتون در اینجا ذکر کردم، بحثهای زیادی در مورد اتفاقی که در ثانیه های آخر وقت قانونی مسابقه رخ داد در گرفته که بنظرم جالب اومد.

داستان از این قراره که بسیاری به مربی تیم ممفیس ایراد می گیرن که چرا وقتیکه تیمش در حدود 10 ثانیه به پایان وقت قانونی بازی از حریف 3 امتیاز جلو بود با صدور دستور خطای استراتژیک در 4 یا 5 ثانیه آخر مسابقه، بازی رو به پرتاب آزاد نکشوند تا فرصت شوت سه امتیازی و تساوی، (یعنی اتفاقی که افتاد و عکسش رو هم در زیر براتون گذاشتم) رو از تیم کانزاس بگیره.


البته خیلی از منتقدین هم خودشون منصفانه اعتراف کردن، کسی که بعنوان مربی افتخار حضور در مسابقه فینال رو داشته جان کالیپاری مربی ممفیس بوده نه اونها که فقط تماشاچی بودن و بعد از حل شدن مساله و پایان بازی به تخطئه پرداختن. خود آقای کالیپاری هم درمصاحبه بعد بازی گفته که به بازیکنانش دستور داده بوده که خطای استراتژیک انجام بدن تا تیم مقابل بجای فرصت اقدام به شوت 3 امتیازی، مجبور به پرتاب آزاد بشه، اما داور خطا نگرفته. منتقدین هم میگن در بازی ممفیس نشانه ای از این استراتژی ندیدن!

حالا جدا از این نظرات آیا این استراتژی درست می بود؟ (مجددا شرایط رو توضیح میدم)یعنی اگر تیم ممفیس وقتی که 10 ثانیه به پایان بازی مونده و 3 امتیازهم از حریفش جلو بود و توپ هم در اختیار تیم کانزاس قرار داشت بعد از گذشت 4 یا 5 ثانیه روی اونها خطا می کرد تا فرصت شوت 3 امتیازی و تساوی رو از اونها بگیره؟

برخلاف خیلی از مربیان و منتقدین من مخالف استراتژی خطا هستم و معتقدم که در این شرایط بهتره که روی استراتژی دفاعی تاکید کرد. البته شاید دلیلش هم این باشه که یک خاطره تلخ از زمانی دارم که در المپیک آسیائی 1998 در تایلند وقتیکه در حدود 12-10 ثانیه به پایان بازی، تیم ملی کشورمون 4 امتیاز از تیم تایوان جلو بود و یکی از بازیکنان به هر دلیلی روی بازیکن تایوانی صاحب توپ خطا کرد، همین مقدمه ای بر باخت تیم ملی در اون بازی شد! (بیشتر به معجزه شبیه بوده، مگه نه؟)

بهر حال شما هم روی چنین موقعیتی فکر کنین و استراتژی خودتون رو در شرایط مشابه تعیین کنین. اما قبل از اون جالبه بطور خلاصه بدونین که در
NBA بر اساس آمار استراتژی خطا کردن موفقتر بوده، یا به عبارتی شانس تساوی در استراتژی خطا کردن کمتر بوده!!

۲ نظر:

ناشناس گفت...

بنظر من انجام دفاع فشرده ويارگيري يك متر بالا تر از خط سه امتيازي بهترين راه است
افشار

صفاعلی کمالیان گفت...

جناب افشار
از اظهار نظر شما ممنونم.
البته فکر می کنم که با توجه به زمان باقی مانده اعمال فشار دفاعی از زمین حمله که باعث اتلاف وقت برای تیم مقابل می شود بهتر است در نظر گرفته شود. در این مورد معتقدم روش درست یا اشتباه وجود ندارد و بسته به خصوصیات بازیکنان و مجموعه تیم باید در این مورد تصمیم گیری شود.