۱۳۸۷ اردیبهشت ۸, یکشنبه

تصویب تغییرات و قوانین جدید بسکتبال

همزمان با برگزاری مراسم قرعه کشی رقابتهای بسکتبال بازیهای المپیک در پکن، تغییرات قوانین بسکتبال توسط هیئت مدیره فیبا به تصویب رسید.

طی جلسات دو روز گذشته، هیئت مدیره فیبا تغییرات تاریخی قوانین بسکتبال که پیش از این توسط گروه کارشناسان کمیته فنی فیبا بطور کامل بررسی و پیشنهاد شده بود را مورد تصویب قرار داد. این تصمیمات از آن جهت حائز اهمیت است که به یکسان سازی قوانین بسکتبال در سراسر جهان کمک می کنند.

افزایش فاصله خط پرتاب 3 امتیازی (که از سال 1984 وضع شده بود) و همچنین تغییر شکل محوطه سه ثانیه از ذوزنقه به مستطیل (که در دهه 1950 شکل گرفته بود) از اهم تغییرات صورت گرفته هستند که بطور خلاصه درادامه ذکر می شوند:

قوانین رسمی بسکتبال در سال 2008
اصلاحات زیر از اول اکتبر 2008 یعنی پس از المپیک پکن لازم الاجراء خواهند بود:

ماده 3-4 -لباس ورزشی
تصمیمات مربوط به اینکه بازیکنان می توانند زیر لباس بازی خود تی شرت به تن کنند لغو می شوند.

ماده 3-2-25 -افتادن بازیکن روی زمین
افتادن و لیز خوردن بازیکن هنگامیکه توپ را در دست دارد قانونی است.

ماده 3-1-28 -انتقال توپ به زمین حمله
هنگام دریبل زدن، توپ وقتی از زمین عقب به زمین حمله می رود که توپ و هر دو پای بازیکن دریبل کننده، زمین حمله را لمس کنند.

ماده 2-1-30 -بازگشت توپ به زمین عقب
بازیکنی که از زمین حمله پریده و با گرفتن توپ در هوا مالکیت جدیدی برای تیم خود کسب می کند و سپس در زمین عقب تیم خود فرود می آید، مرتکب تخلف نمی شود.

ماده 31 -دخالت در حمله
در صورتیکه بازیکنی از داخل و زیر سبد توپ را لمس کند مرتکب دخالت در حمله می شود (که یک تخلف ساده نیست) و تمامی تبعات قانونی آن لازم الاجرا خواهد بود.

ماده 4-1-36 -خطای غیر ورزشی
در صورتیکه هیچ مدافعی بین مهاجم و سبد دفاعی نباشد و بازیکن مدافع به قصد توقف ضد حمله، از کنار و یا پشت با حریف برخورد ایجاد کند، این برخورد باید غیر ورزشی در نظر گرفته شود.

ماده 1-3-38 -خطای فنی
برای بازیکنی که آرنج خود را بیش از حد حرکت می دهد (بدون برخورد) می توان خطای فنی اعلام کرد.

قوانین رسمی بسکتبال در سال 2010
اصلاحات زیر بشرح ذیل لازم الاجرا خواهند بود:
- برای مسابقات سطح بالا/ رده 1 (مسابقات اصلی و رسمی فیبا یعنی: مسابقات المپیک، مسابقات قهرمانی جهان - مردان و زنان، مسابقات زیر 17 سال و زیر 19 سال قهرمانی جهان – مردان و زنان، مسابقات قهرمانی قاره ها و مناطق – مردان و زنان) پس از اول اکتبر 2010، یعنی بعد از مسابقات قهرمانی جهان در سال 2010.
- برای مسابقات سطح متوسط/رده 2 (سایر رقابتهای رسمی فیبا و مسابقات طراز اول فدراسیونهای ملی) پس از اول اکتبر 2012، یعنی بعد از مسابقات المپیک لندن

ماده 3-2-2 -خطوط پرتاب آزاد و منطقه 3 ثانیه
منطقه 3 ثانیه باید منطقه مستطیل شکلی باشد که روی زمین بازی مشخص می شود.
منطقه 3 ثانیه باید به شکل مستطیل مطابق آنچه در شکل زیر نمایش داده شده باشد (بجای شکل ذوزنقه ای فعلی).

ماده 4-2-2 -منطقه شوت 3 امتیازی
فاصله خط پرتاب 3 امتیازی باید 75/6 متر باشد (بجای 25/6 متر فعلی).

ماده 6-2-2 -پرتاب به داخل زمین از خطوط کناری
باید دو خط کوچک در بیرون زمین و روبروی میز منشی و منطقه نیمکت تیمها علامت زده شود بطوریکه لبه بیرونی آن از لبه داخلی خط انتهائی 325/8 متر فاصله داشته باشد، بعبارت دیگر این خطوط در تراز بالای قوسهای سه امتیازی قرار می گیرند.
در 2 دقیقه پایانی بازی و یا وقت اضافی و پس از درخواست زمان استراحت (تایم اوت) توسط تیمی که مالکیت توپ را در زمین عقب در اختیار داشته باشد، شروع مجدد بازی باید از روبروی میز منشی و محل "خط پرتاب به داخل زمین" انجام شود (بجای از محل ادامه خط نیمه زمین در قانون فعلی).

ماده 7-2-2- نیمدایره بدون شارژ
نیمدایره بدون شارژ باید در زیر سبد ترسیم شود. فاصله داخلی این نیمدایره از مرکز سبد (روی زمین) باید 25/1 متر باشد.
در صورتیکه بازیکن مهاجم با مدافعی که در نیمدایره بدون شارژ (خطای حمله) ایستاده است برخورد کند، خطای شارژ اعلام نخواهد شد.

ماده 29 -بیست و چهارثانیه
اگر لازم باشد شروع مجدد بازی از بیرون زمین و در زمین عقب انجام شود، در صورتیکه قوانین مربوطه شروع مجدد ثانیه شمار 24 ثانیه را از 24 ثانیه ایجاب کنند، این عمل باید انجام شود.
اگر لازم باشد شروع مجدد بازی از بیرون زمین و در زمین حمله انجام شود، در صورتیکه قوانین مربوطه شروع مجدد ثانیه شمار 24 ثانیه را از 24 ثانیه ایجاب کنند باید به روش زیر عمل شود:
- در صورتیکه در زمان توقف بازی، ثانیه شمار 24 ثانیه، 14 ثانیه و یا بیشتر را نمایش دهد، ثانیه شمار بدون تغییر باقی می ماند و به 24 ثانیه تغییر نخواهد کرد.
- در صورتیکه در زمان توقف بازی، ثانیه شمار 24 ثانیه، 13 ثانیه و یا کمتر را نمایش دهد، ثانیه شمار به 14 ثانیه تغییر خواهد کرد.

برای اینکه تصور بهتری از 4 تغییر اولیه در قسمت دوم داشته باشید به شکل زیر توجه کنید:

برگرفته از: بیانیه فیبا