۱۳۸۷ اردیبهشت ۱, یکشنبه

دانش بازیکنان بسکتبال

زمانیکه به کیفیت بازیکنان طراز اول بسکتیال در سراسر جهان توجه می کنیم، جدا از قابلیتهای جسمانی و توانائیهای فردی و گروهی آنان، شناخت و درک موقعیت های بازی و همچنین اطلاعات جامع این بازیکنان از ابعاد مختلف بسکتبال جایگاه ویژه ای پیدا می کند.

بازیکنان برجسته ای که در لیگهای مختلف سراسر جهان بازی می کنند، در کناردستمزدهای کلانی که دریافت می کنند، بدلیل تسلط بر ابعاد مختلف بازی قابلیت تصمیم گیری مناسب را در شرایط سخت از خود بروز می دهند که این خود موجب جذابیت بیشتر مسابقات بسکتبال امروزی گردیده است.

مجموعه اطلاعاتی که این بازیکنان از بازی بسکتبال دارند، بحدی است که بعضا مربیان بزرگ تیمهای خود را در تصمیم گیریها کمک می کنند. لازم بذکر است که مجموعه دفترچه های تاکتیکهای تیمی که در
NBA از آن استفاده می کنند برای هر تیم بعضا به چند صد صفحه می رسد و بازیکنان این تیمها باید به همه موارد آن احاطه داشته باشند.

در مقایسه مقدماتی بین بازیکنان بسکتبال کشورمان که در معرض تجربه بالاترین سطح بسکتبال در جهان هستند و بازیکنان برجسته تیمهای بزرگ، خلاء فقدان معلومات کافی مشهود و لازم به اصلاح است. اگرچه این اصلاح در فرصت 5-4 ماهه مقدور نیست اما خواست و اراده بازیکنان (همه بازیکنان) مهمترین عامل در پیشرفت سریع در این زمینه است.

نمی توان توقع داشت بازیکنانی که بنا به اظهار نظر مربیان خود از یادگیری مثلا ضد حمله ثانویه و یا چرخشهای گوناگون در سیستمهای مختلف دفاعی ویا نحوه دفاع ازانواع پیشرفته
Pick & Roll شانه خالی می کنند در مواجهه با رقیبان بسیار قوی خود بدون کوچکترین مشکل به پیروزی دست پیدا کنند. اینها همه ابتدائی ترین مواردی هستند که بازیکنان بزرگ هممانند مهارتهای مقدماتی به بهترین شکل آموخته و سالیان متمادی بر آنها تسلط یافته اند.

امیدوارم که بازیکنان تیم ملی کشورمان با تمرکز فراوان بر این مهم نسبت به یادگیری هر چه بیشتر و آمادگی برای این فرصت تاریخی بطور ویژه تلاش کنند چون "دانائی، توانائی است".

هیچ نظری موجود نیست: