۱۳۸۷ فروردین ۲۷, سه‌شنبه

آموزش آمار بسکتبال - ریباند

در دنباله آموزش آمار و آمارگیری در بسکتبال، امروز قسمت سوم از این مجموعه در مورد ریباند رو براتون می نویسم.

توپ گیری از سبد (Rebound)

ریباند بازیابی مجدد و کنترل شده یک توپ زنده (در جریان بازی) توسط یک بازیکن است که پس از اقدام به شوت انجام می شود. کنترل توپ باید پیش از اینکه توپ مرده شود (توقف بازی) بدست آید. در صورتیکه در مورد کنترل بازیکن تردید وجود داشته باشد، آمارگیر باید فرض کند که کنترل وجود داشته است.

ریباندها به ریباند دفاعی، حمله ای و تیمی تقسیم می شوند. ریباند توپ مرده تنها زمانی منظور می شود که از آمار رایانه ای استفاده می شود و نرم افزار بطور خودکار ریباندهای توپ مرده را ثبت می کند.

بازیابی به روشهای زیر انجام شدنی است:

اولین نفری که کنترل توپ را در اختیار می گیرد حتی اگر به دست بازیکنان دیگر برخورد کرده ، به زمین خورده و یا روی زمین غل خورده باشد.
- ضربه زدن به توپ در اقدام به کسب امتیاز [مثل والیبالی]
- ضربه زدن یا منحرف کردن مسیر توپ (
Deflection) به صورتی کنترل شده و به سمت بازیکن هم تیمی
- گرفتن همزمان ریباند با بازیکن حریف و قرار گرفتن توپ در اختیار تیم مقابل بدلیل قانون مالکیت نوبتی. ریباند باید برای بازیکنی منظور شود که بطور همزمان توپ را گرفته است نه بازیکنی که توپ را از بیرون می اندازد.

برای منظور کردن ریباند لازم نیست که توپ به حلقه یا تخته برخورد کند.

هنگامیکه بازیکنی به توپ ضربه می زند و بازیکن هم تیمی آنرا بازیابی می کند، لازم است در مورد اینکه ضربه زدن کنترل شده بوده یا نه و در نتیجه اینکه ریباند برای چه بازیکنی منظور شود، تصمیم گیری گردد. در صورتیکه بطور واضح ضربه زدن عمدا صورت گرفته باشد، ریباند برای بازیکن ضربه زننده منظور می شود. اگر آمارگیرمعتقد باشد که بازیکن ضربه زننده تنها سعی کرده که توپ را از منطقه خطر دور کند، ریباند برای بازیکنی که توپ را بازیابی کرده لحاظ خواهد شد.

همانطور که در بخش "شوتهای منطقه ای" عنوان شد، برای بازیکن مهاجمی که برای کسب امتیاز اقدام به ضربه زدن به توپ پس از بثمر نرسیدن آن می کند (شوت والیبالی) مشروط بر اینکه ضربه کنترل شده باشد، یک ریباند حمله و
FGA منظور می شود.

در صورتیکه در مورد کنترل بازیکن مهاجم روی ضربه تردید وجود داشته باشد، اگر توپ پس از خروج از دستان بازیکن به حلقه و یا تخته برخورد کرده باشد، فرض می شود که کنترل لازم وجود داشته است.

اگر بدون اینکه توپ مرده شود (توقف جریان بازی) شوت بلاک شود، برای بازیکنی که بلافاصله بعد از بلاک شدن شوت آنرا بازیابی می کند ریباند منظور خواهد شد. بخاطر داشته باشید که برای در نظر گرفتن ریباند، لازم نیست توپ به حلقه و یا تخته برخورد کند.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام.
لطف می کنیددر مورد ریباند تیمی توضیح میدین؟منظور ازش چیه؟

صفاعلی کمالیان گفت...

سلام،
حتما در این مورد براتون در یک پست مجزا توضیح خواهم داد.