۱۳۸۷ فروردین ۱۳, سه‌شنبه

آموزش آمار بسکتبال - اقدام به شوت منطقه ای

همونطور که قبلا قول داده بودم از این به بعد آموزش آمار و آمارگیری بسکتبال رو بمرور براتون ذکر می کنم:

شوتهای منطقه ای(Field Goals)

اقدام به شوت منطقه ای (
Field Goal Attempt: FGA) برای بازیکنی منظور می شود که جهت کسب امتیاز، توپی زنده (در جریان انجام بازی) را به طرف سبد حریف خود شوت کند، پرتاب نماید و یا والیبالی بزند و این توپ گل نشده یا مورد محاسبه قرار نگیرد.

اگر اقدام به شوت منطقه ای (
FGA) یک بازیکن شوت کننده بدلیل تداخل غیرقانونی بازیکن حمله مورد محاسبه قرار نگیرد، اقدام به شوت منطقه ای (FGA) برای او منظور نخواهد شد.

هر گاه اقدام به شوت منطقه ای (
FGA) توسط بازیکنی منجر به کسب امتیاز شده و یا بدلیل تداخل بازیکن مدافع امتیازی برای او محاسبه گردد، شوت منطقه ای گل شده (Field Goal Made: FGM) نیز برای او محسوب می شود.

در صورتیکه بهنگام شوت زدن توسط بازیکن حمله، روی او و یا یکی از هم تیمی های او خطا صورت گیرد و نتیجه شوت
FGM باشد، باید FGA هم منظور شود.

در صورتیکه به هنگام شوت توسط بازیکنی، درست پیش از رها شدن توپ، هم تیمی او مرتکب تخلف و یا خطا شود
FGA منظورنخواهد شد. داور اعلام خطا یا تخلف نموده و با علامتی که نشان می دهد امتیاز و یا بازی بعدی را لغو می کند. این یعنی توپ پیش از نقض قانون رها نشده و بنابراین FGA منظور نخواهد شد.

هنگامیکه پس از رها شدن توپ برای شوت، تخلف یا خطائی توسط شوت کننده و یا بازیکن هر یک از دو تیم انجام شود، یک
FGA منظور میشود زیرا در صورت گل شدن، امتیاز مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.

استثناء: در صورتیکه یک بازیکن حمله، شوت را بدلیل تداخل غیر قانونی در حمله لغو کند،
FGA منظور نخواهد شد.

هنگامیکه تیم دفاع در شرایط "پایان محدودیت خطای تیمی" قرار دارد [4 خطا باشد] و مدافعی روی بازیکن حمله که در حال اقدام به پرتاب 2 امتیازی است خطا کند، شاید تعیین اینکه آیا خطا پیش از رها شدن توپ انجام شده، دشوار باشد چون بهرحال داور 2 پرتاب آزاد برای بازیکن مهاجم اعلام می کند که یا بدلیل اینست که وی در حال شوت کردن بوده و یا چون تیم دفاع در موقعیت "پایان محدودیت خطای تیمی" است. در این شرایط آمارگیر باید بدقت به داور توجه کند که آیا علامت عدم قبول شوت منطقه ای را اعلام می کند و یا می گوید: خطا قبل از شوت... .
در صورتیکه آمارگیر هنوز مشکوک باشد، باید خود تصمیم گیری کند و با این فرض که خطا اول اتفاق افتاده
FGA برای بازیکن حمله منظور نکند.

وقتی که شوت منطقه ای در نتیجه کسب امتیاز اتفاقی توسط بازیکن مدافع در سبد خودی باشد، باید امتیاز برای کاپیتان داخل زمین تیم مقابل منظور شود. برای کاپیتان زمین باید هم
FGA و هم FGM محاسبه شود.

در صورتیکه هنگام پرتاب والیبالی بازیکن روی این حرکت کنترل داشته باشد برای بازیکن حمله یک
FGA (و یک ریباند حمله) محاسبه می شود. فرض بر اینست در صورتیکه توپ به ثمر برسد بازیکن دارای کنترل بوده است. اگر در مورد کنترل داشتن بازیکن حمله روی پرتاب والیبالی شک وجود داشته باشد، در صورتیکه توپ پس از جدا شدن از دست بازیکن به حلقه و یا تخته برخورد کند، فرض می شود که کنترل وجود داشته است.

درصورتیکه بازیکن مهاجم قبل از بلاک شدن شوتش در حال شوت زدن باشد، بلاک شوت همچنین بعنوان یک اقدام برای مهاجم نیز در نظر گرفته می شود. اگر این شک وجود داشته باشد که آیا بازیکن قصد شوت زدن داشته است، در این مورد پاسخ منفی باید در نظر گرفته شود. در آمارگیری، در حال شوت زدن اینگونه تعریف می شود: حرکت به بالا و یا جلو به سمت سبد به قصد تلاش برای گل زدن.

مشکل قابل طرح دیگری که برای آمارگیران وجود دارد اینست که آیا اقدام به پاس صورت گرفته و یا اقدام به شوت؟ مثل لحظات آخر بازی که بازیکن مهاجم بعضا برای پاس دادن به هم تیمی مثل شوت زدن عمل می کند.
باحتمال زیاد
alley-oop هم محل بحث خواهد بود خصوصا اگر بازیکن دریافت کننده اقدام به دریافت و شوت کردن نکند. در این صورت بهتر است توپ از دست رفته (Turnover) بجای FGA منظور شود.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

چند تا سوال داشتم در زمینه آمارگیری تو مبحث اقدام به شوت:
- یه جا یه استثنایی گفتین که بازیکن اگه شوت رو لغو کنه.یعنی این که شوت رو رها نکنه؟
- یه جا در مورد "پایان محدودیت خطای تیمی" گفتین که و "مدافعی روی بازیکن حمله که در حال اقدام به پرتاب 2 امتیازی است خطا کند" آیا پرتاب 3 امتیازی رو شامل نمیشه؟
- و تو همین بحث "پایان محدودیت خطای تیمی" از علامت داور گفتین.منظور چه علایمیه؟
- این جمله رو نفهمیدم: "درصورتیکه بازیکن مهاجم قبل از بلاک شدن شوتش در حال شوت زدن باشد، بلاک شوت همچنین بعنوان یک اقدام برای مهاجم نیز در نظر گرفته می شود."
- تو alley-oop برای بازیکن پاس دهنده (Turnover) بگیریم؟

صفاعلی کمالیان گفت...

سلام آقا پویا،

از بابت تاخیر عذرخواهی می کنم. لطفا جواب سئوالاتتون رو در زیر ملاحظه بفرمائید:

1- منظور از بازیکنی که امتیاز رو لغو می کنه بازیکن مهاجمی است که با دخالت در حمله، مثل آویزون شدن به حلقه وقتی توپ روی حلقه است ولی وارد سبد نشده، مرتکب تخلف میشه و بهیمن لحاظ امتیاز کسب شده ملغی اعلام میشه.

2- خیر، اینجا چون در صورت انجام شوت 3 امتیازی و اعلام 3 پرتاب معلومه که داور خطا رو در حال انجام شوت گرفته اما در مورد شوت 2 امتیازی و زمانیکه محدودیت خطای تیمی تمام شده آمار گیر نمی تونه تشخیص بده که خطا چه موقع انجام شده و به چه دلیل 2 پرتاب اعلام شده. بنابراین گفته شده به علائم داور توجه بشه.

3- منظور از علائم داوری علائمیه که داور بوسیله اونها با داوران میز ارتباط برقرار می کنه و بعبارتی اعلام می کنه که چه اتفاقاتی افتاده. مطمئنم که این علائم رو که بعد از مثلا انجام خطا داوران نشون میدن دیدین. البته فهرست تصویری علائم داوری رو در پایان مجموعه قوانین بسکتبال که در یک پست برای داونلود معرفی کردم می تونین ملاحظه کنین.

4- در حال شوت زدن یا act of shooting، یک اصطلاح داوری است که بطور خلاصه از شروع حرکت طبیعی و مداوم برای کسب امتیاز آغاز میشه و بمجرد رها شدن توپ از دست بازیکن و یا در صورتیکه بازیکن به هوا پریده باشه، با رسیدن هر دو پای او بزمین باتمام می رسه. البته نظر داور در مورد حرکت بازیکن هم شرطه و جمله ای که در اونجا ذکر شده یعنی با انجام بلاک شات باید اقدام به شوت برای مهاجم هم منظور بشه مشورط بر اینکه بازیکن "در حال شوت زدن" در نظر گرفته بشه.

5- اگر بازیکنی که برای او Alley-oop فرستاده شده توپ را نگیره برای پاس دهنده FGA منظور نمی شه بلکه بهتره توپ از دست رفته برای او در نظر گرفته بشه.

امیدوارم جواب سئوالاتتون رو واضح نوشته باشم.

ناشناس گفت...

سلام.
توضیحات کاملی بود و فکر کنم کامل مطالب این بخش جا افتاد واسم.
فقط میخواستم بدونم این مطالبی که شما در مورد آمارگیری گذاشتین کاملا نیاز رو برطرف میکنه؟مطلب دیگه ای برای تکمیل نیاز هست؟

صفاعلی کمالیان گفت...

سلام،
مجموعه مطالبی که برای آمارگیری در بسکتبال نوشتم فقط بخش آمار مقدماتی و استاندارد رو پوشش میدن و مسلما به مطالب دیگه هم نیاز هست.