۱۳۸۷ آذر ۱۱, دوشنبه

برترینهای NBA در فصل 2008-2007 از دیدگاه آماری

بنا به درخواست یکی از خوانندگان محترم، در این پست برترینهای فصل گذشته مسابقات NBA و رکوردهای اونها رو در شاخصهای استاندارد اندازه گیری شده براتون می نویسم که مطمئنم برای بعضی مقایسه ها بسیار مفید هستن:

1- امتیازات کسب شده در هر بازی: لبرون جیمز با 30.0 امتیاز
2- پاس منجر به گل در هر بازی: کریس پال با 11.6پاس
3- ریباند در هر بازی: دوایت هاوارد با 14.2 ریباند
4- درصد شوت منطقه ای: آندریس بیدرینیس با 62.6 درصد
5- درصد شوت 3 امتیازی: جیسون کاپونو با 48.3 درصد
6- درصد پرتاب آزاد: پیا استویاکوویچ با 92.9 درصد
7- توپ ربائی در هر بازی: کریس پال با 2.71 عدد
8- بلاک شات در هر بازی: مارکوس کمبی با 3.61 عدد
9- متوسط زمان بازی: آلن آیورسن با 41.8 دقیقه

لطفا توجه کنید که در بعضی از ارقام فوق تفاوت مدت زمان رسمی انجام بازیهای NBA (چهار کوارتر 12 دقیقه ای - مجموعا 48 دقیقه) در مقایسه با زمان بازی مطابق مقررات فیبا (چهار کوارتر 10 دقیقه ای - مجموعا 40 دقیقه) تاثیرگذار است.

۶ نظر:

ناشناس گفت...

با عرض سلام و خسته نباشيد
در ادامة سوال دوستمون تو پست قبلي،‌ مساله‌اي كه خيلي ذهن من رو به خودش مشغول كرده اينه كه اينجا ظاهرا كسي كه مي‌خواد كار مربيگري تو يه سطح رو انجام بده، بايد تمام مراحل مسابقات اون سطح رو خودش به عنوان بازيكن و مربي رفته باشه. در تاييد اين صحبت، زماني كه خود شما به عنوان يكي از مربيان تيم ملي بسكتبال معرفي شدين، من برخوردها و نظرات نه چندان مناسبي كه مطرح شد رو يادم هست. ايراد اساسي كه در اون موقع مطرح بود اين بود كه شما سابقه مربيگري در اون سطح رو ندارين.
در حالي كه به اعتقاد من هرچند داشتن تجربه تو يه سطح به خصوص (چه تو مربيگري و چه تو زمان بازيكن بودن) مي‌تونه بسيار مفيد باشه، اما نه كافيه و نه ضروري!
مساله در اينه كه فكر مي‌كنيم كه حتما يه نفر بايد راهي رو رفته باشه تا بتونه بقيه رو هم ببره.
به دليل مسايلي نظير همين كه گفتم، با اين كه علاقه زيادي به مربيگري دارم (و شايد نسبت به سنم فوق‌العاده زود- و متاسفانه بدون مدرك معتبر مربيگري- اين كار رو شروع كردم) اما الان خودم رو تو يه اجبار حس مي‌كنم كه بايد براي مربيگري بهتر، بازيكن بهتري باشم. اونم فقط به خاطر اين كه سطح بالاتري رو در بازيم تجربه كنم.
از طرف ديگه به اقتضاي شرايط سني و اين نكته كه ورزش به طور كلي اولويت اول من تو زندگي نيست، "بازيكن شدن" تو اين شرايط سخت نشون ميده.
مي‌خواستم نظر شما رو در اين باره بدونم و همين‌طور خوشحال مي‌شم كه راهنمايي‌هاي شما رو در مورد اين كه تو اين سن چطور مي‌تونم رو بازيم كار كنم بشنوم.
ممنونم و عذر مي‌خوام به خاطر اين نوشته طولاني.

صفاعلی کمالیان گفت...

سلام،

در این مورد اعتقاد دارم که شرط تجربه بسکتبال بازی کردن در سطوح مختلف می تونه به مربی کمک فراوانی بکنه اما مربیان بسیاری هم بودن که با کمترین سابقه بسکتبال بازی کردن تونستن بازیکنان و تیمهای موفقی رو بسازن. بنابراین من معتقدم بهتره سعی نکنیم این موضوع رو بصورت قاعده کلی مطرح کنیم.
مسلما بازیکنان با مشاهده مهارت مربی خودشون در بازی بسکتبال بهتر و بیشتر به نظریات او اهمیت میدن اما این همه ماجرا نیست چون نحوه برقراری ارتباط با بازیکنان، چگونگی طراحی تمرینات و همچنین تصمیمگیری در شرایط مسابقه و بسیاری از سایر فاکتورها هم بسیار حائز اهمیت هستن.
حتی شنیدم که این دو دیدگاه در اروپا به دو سبک تعبیر میشن، سبکی که در اون مربیان قادر به نمایش حرکات مورد نظر خودشون هستن و یا سبکی که مربیان نمی تونن این مهارتها رو نمایش بدن اما می تونن بازیکنان رو بدون استفاده از این مزیت به مسیر صحیح هدایت کنن.
مسلما هر دو روش نیازمند مطالعه و یادگیری فراوان هستن.
در انتها چون به موضوعی در مورد مربیگری من در تیم ملی اشاره کردین، باید این نکته رو ذکر کنم که در اون زمان اظهارنظرهائی که صورت می گرفت کاملا شخصی بود. یادمه در همون ایام، با مدتی تقدم یا تاخر، مربیانی با شرایط مشابه در رشته های فوتبال، والیبال، هندبال و کشتی مربیگری تیمهای ملی کشورمون رو بعهده گرفتن و البته بهیچ عنوان اون رفتار نامناسب مشاهده نشد. البته اگر بخاطر داشته باشین هیچ بحث فنی ای هم مطرح نبود که کاملا وجه شخصی بودن قضیه رو پررنگ تر می کرد.
بهرحال، دراینجا بهتره از خداوند متعال برای همه طلب بخشش و رحمت کنم.

ناشناس گفت...

با تشكر از راهنمايي‌تون.
بله دقيقا من هم يادمه. هرچند كه در جريان دقيق قضايا قرار نداشتم، اما به نظر مي‌رسيد كه نوع انتقادها بيشتر شخصي باشه تا از سر دلسوزي!
ممنون مي‌شم كه در مورد كار كردن رو بازيم در اين سن بالا (28 سال) هم راهنماييم كنين. مي‌دونم اين كار به چه اندازه سخته، اما تو كامنت قبلي هم خدمت شما توضيح دادم كه چرا بايد رو بازيم كار كنم.
باز هم تشكر مي‌كنم.

صفاعلی کمالیان گفت...

سلام،
پیشنهاد من به شما با توجه به شرایطی که دارین اینه که به بازی بسکتبال بصورت تک به تک، 2 به 2 و 3 به 3 بپردازین (مثل همون کاری که در زمینهای سرباز یا بسکتبال خیابانی انجام میشه) ولی نکته مهم اینه که به جزئیات بازی و حرکات انفرادی و گروهی بازیکنان توجه کنین.
با پیشرفت در دریافت شرایطی که می بینین و درک می کنین پیشنهاد می کنم که به تماشای بازیهای داخلی بپردازین و بویژه حرکات و مهارتهای بازیکنان را زیر نظر بگیرین.
اوایل شاید توجه به جزئیات چیز زیادی رو بهتون یاد نده اما سعی کنین با سایر مربیان هم در این موارد گفتگو کنین و به نظراتشون فکر کنین. اونوقت متوجه میشین که باید درست دیدن رو هم بیاموزین تا جزئیات رو بشه درک کرد. توصیه می کنم که نظر هیچکس رو رد نکنین. به همه موارد با دقت فکر کنین و نتایجی که بدست میارین رو با ذکر تاریخ، ثبت و نگهداری کنین.
بعد از اینکه بمرور از اونچه که در بسکتبال کشورمون می گذره اطلاع پیدا کردین به مشاهده و بررسی بسکتبال در کشورهای پیشرفته از نظر بسکتبال مشغول بشین.
در تمام این موارد توصیه می کنم که از مطالعه و یادگیری غافل نباشین. از سئوال کردن نترسین و از یاد گرفتن دور نشین.
حتما متوجه شدین که بجز در مرحله اول زیاد شما رو به کار کردن روی مهارتهاتون تشویق نکردم بلکه فکر می کنم بهتر باشه تا وقت دارین به آموختن تئوریک مهارتها و روشهای بازی و همچنین نکات آموزشی بپردازین.
امیدوارم این توضیحات که نمونه ای بود از ایجاد انضباط در یادگیری براتون مفید بوده باشن.
با توجه به مواردی که براتون شرح دادم خود شما هم می تونین بهمین صورت یک فرآیند یادگیری برای خودتون طراحی کنین.
بعنوان آخرین توصیه، اگر می خواهید که مربی خوبی بشین باید بتونین از تجربیات سایرین هم استفاده کنین پس لازمه به یک زبان خارجی هم مسلط بشین.

ناشناس گفت...

خيلي خيلي ممنونم ازتون.
تا اينجا كمابيش بر اساس اون چيزي كه به نظر خودم مي‌رسيده كارايي رو انجام دادم. با توضيحات كاملتر شما هم برام روشن‌تر شده اين مطالب.
ضمنا خوشبختانه از نظر تسلط به زبان خارجي مشكلي ندارم و تا اونجايي كه مقدور بوده از منابع خارجي هم استفاده كردم.
به عنوان يه مثال، استفاده از dvd‌هاي آموزشي better basketball هم تو بازي خودم و هم تو كار مربيگري و آموزش برام موثر بوده.
باز هم ممنون

صفاعلی کمالیان گفت...

خوشحالم که توضیحات من مورد استفاده شما قرار گرفته و امیدوارم هر چه زودتر خبرهای خوبی از موفقیت شما در بسکتبال بشنویم.