۱۳۸۷ آذر ۲۲, جمعه

پاسخ به چند سئوال

ظرف هفته گذشته تعدادی پرسش دریافت کردم که متاسفانه فرصت پاسخ به همه اونها رو پیدا نکردم. در این پست به تعدادی از اونها پاسخ خواهم داد.

دوست جوانی از یکی از شهرستانهای غرب کشور گله از نبود امکانات و مربی داشتن و نگران بودن که با این وضعیت امکان پیشرفت در بسکتبال نخواهند داشت.
ضمن اظهار تاسف از اینکه امکانات لازم در اختیار این دوست عزیز نیست برای اطلاع ایشون به چند نکته اشاره می کنم:
- آیا فکر می کنید که همه بازیکنان بزرگ چه در گذشته نه چندان دور و چه در حال حاضر از امکانات بسیار فراوان برخوردار بوده و هستند؟
- آیا فکر می کنید که همه این بازیکنان برای پیشرفت خود از حمایتهای مربیان طراز اول برخوردار بودن؟

جواب سئوالهای بالا مسلما منفی است.
شخصا معتقدم که برای پیشرفت بیش از اینکه نیاز به امکانات داشته باشید نیازمند اراده هستید. برای تمرین بسکتبال اولین وسیله ای که نیاز دارید یک توپ بسکتباله که حتی می تونه بدون وجود حلقه هم تا مدتها بهتون خیلی کمک کنه و بعد از اون زمین (حتی الامکان اسفالت)، سالن ورزشی و غیره هستن.
شاید شما اطلاع نداشته باشین اما بسیاری از بازیکنان مطرح بسکتبال در کشورمون وقت خودشون رو صرف نصب حلقه بسکتبال در محلی مناسب می کردن که بعد از یک یا چند روز اثری از نتیجه اون زحمات نمی دیدن چون حلقه ها بطرز مشکوکی مفقود میشدن!
هیچ بازیکنی تنها از سالن ورزشی قهرمان نشده.
امیدوارم موفق باشین.

سئوال دیگه در مورد کلاسهای داوری بود.
تا اونجا که من اطلاع دارم کلاسهای داوری شامل آزمونهای تئوریک، عملی، جسمانی و جدول نویسی است.
در صورتیکه در مورد نحوه برگزاری کلاس و یا آزمونها نظر یا اعتراضی دارین، موارد رو حتما بصورت کتبی به فدراسیون بسکتبال ارسال کنین تا به افراد مسئول تحویل بشه. تا جائیکه اطلاع دارم مسئولین تمایل به پیگیری دارن.

دوستی در مورد تمرینات هوازی و بی هوازی سئوال کردن:
بطور خلاصه بدن ما از سه سیستم انرژی استفاده می کنه:
1- سیستم
ATP-CP
2- سیستم گلیکوژن/اسید لاکتیک
3- سیستم هوازی

سیستمهای
ATP-CP و گلیکوژن/لاکتیک اسید، سیستمهای بی هوازی هستنن. هر سیستم انرژی به زمان فعالیت بستگی داره.
سیستم
ATP-CP منبع انرژی برای حدود 10 ثانیه اول از فعالیتهای شدیده. زمانیکه سیستم ATP-CP تقریبا تخلیه بشه، سوخت اضافی از طریق سیستم گلیکوژن/لاکتیک اسید تامین میشه که این سیستم هم حدود 10 ثانیه تا 2 دقیقه دوام خواهد داشت. سیستم هوازی هم منبع سوخت اصلی برای فعالیتهای طولانی تر و کم شدت تر خواهد بود.

۷ نظر:

ناشناس گفت...

سلام . یه سوال داشتم . قرار داد بازیکنان خارجی در فدراسیون به ثبت میرسه و یا در باشگاه ؟
در مورد جذب بازیکنان خارجی آیا فدراسیون شرایطی را مطرح کرده ؟

آیا در لیگ ایران ( بهترین بازیکنها در هر پست , بهترین بازیکن لیگ ) در آخر فصل مشخص میشه ؟

رفتن لی نیلون از مهرام به خاطر مسائل فنی بوده یا مسائل دیگر ؟ صبا هنوز بازیکن خارجی جذب نکرده ؟

ش

ناشناس گفت...

سلام . شما به عنوان یه ملی پوش سابق تیم ملی و کسی که بارها برای تیم ملی بسکتبال ایران بازی کرده و زحمت کشیده , بسکتبال ایران در حال حاظر چقدر با زمان شما فرق کرده ؟ این گفته ی آقای محشون که میگفت ما زمانی بود که خدا خدا میکردیم با اختلاف 40 تا کمتر به تیمهای شرق آسیا ببازیم آیا در زمان شما هم بوده ؟
در بازیهای آسیایی بانکوک و هیروشیما تیم ملی چه مقامهایی کسب کرده بود ؟

یه سوال هم قبلا از شما پرسیده بودم درباره ی تماشای بازیهای یورولیگ . میتونم بپرسم بازی کدام تیمها بود و در چه سالی بود ؟

صفاعلی کمالیان گفت...

سلام،

بسکتبال ما با زمان قدیم فرقهای زیادی کرده و عمده این تفاوتها مربوط به موضوعات زیر هستن که البته بعضی از اونها بهم مرتبط هم هستن:

- تفاوتهای جسمانی – در حالیکه تیم ملی در گذشته 1 یا 2 بازیکن بالای 2 متر داشت در شرایط حاضر میانگین قدی تیم ملی به حدود 2 متر می رسه،
- سرمایه گذاری باشگاهها در بسکتبال
- افزایش تعداد جلسات تمرینی
- ارتقاء سطح فنی مربیان
- افزایش تبادلات ورزشی و مسابقات تدارکاتی
- حضور بازیکنان خارجی
- برنامه های طولانی مدت در رده های پایه و افزایش مهارتهای فنی بازیکنان

بسکتبال بین المللی در زمان ما قدری متفاوت بود. در اون زمان تیمهای شرق آسیا قدرتهای اصلی قاره بودند ضمن اینکه تیمهای ملی اکثرا با اختلافی ناچیز از صعود به جمع 4 تیم نهائی حذف میشدند و به همین تیمها می باختن (البته بجز چین و کره جنوبی). در هیروشیما با باخت به فیلیپین که در یک بازی بسیار نزدیک اتفاق افتاد و در تایلند هم با باخت بسیار عجیب و غریب به چین تایپه وقتی 4 امتیاز جلو بودیم و 12-10 ثانیه به آخر مسابقه باقی مونده بود!! گمان می کنم در هیروشیما و بانکوک تیم ملی هفتم شد.

قرارداد بازیکنان خارجی که با باشگاه منعقد شده در فدراسیون ثبت میشه و با توجه باینکه باشگاه هم از لحاظ حقوقی یک طرف قرارداده بنابراین در باشگاه هم این قرارداد وجود داره اما اصطلاح ثبت براش بکار برده نمی شه.

فدراسیون برای بازیکنان خارجی معیار و شرایط فنی اعلام نکرده اما استخدام بازیکنان خارجی و ثبت اونها برای بازی در تیمهای بسکتبال روال اداری مشخصی داره.

بازیکنان برتر در پایان لیگ های کشورمون معرفی نمیشن.

دلائل رفتن لی نیلن رو نمی دونم و گویا صبا هم دیروز با بازیکن خارجی جدیدش بازی کرده.

بازی یورولیگ که در استامبول دیدم بین تیمهای سیبونا و احتمالا اولکر بود که در سال 2003 یا 2004 دیدم.

ناشناس گفت...

با سلام.
من در مورد مربيگري و كلاس‌ها و رده‌هاي مختلف اون سوال داشتم،‌ و اون اين كه كلا چه مراحلي بايد طي بشه تا يه نفر به حد يه مربي بين‌المللي ارتقا پيدا كنه. يه مساله هم شنيدم و اون اين كه مربياني كه يه دوره رو مي‌گذرونن، به طور اجباري بايد يه زمان مشخصي رو مربيگري كنن تا بتونن وارد دوره‌هاي ارتقا بشن. همين طور اين كه بايد زمان معيني از گرفتن مدرك قبلي بگذره. آيا اين موارد صحت داره؟
سوال ديگه هم اين كه شما مشكل بسكتبال ما رو،‌ به جهت فاصله زيادي كه با دنيا داشته و داره،‌ در كجا مي‌بينين؟ چون همون‌طوري كه شما هم اشاره كردين نداشتن امكانات به تنهايي نمي‌تونه دليل باشه. آيا به نقص آموزش‌ها بر مي‌گرده؟
ممنونم

صفاعلی کمالیان گفت...

سلام،

لطفا توجه کنین که در بسکتبال جهان درجه بین المللی مربیگری وجود نداره و اون چیزی که باین معنا باشتباه تعبیر میشه عضویت در انجمن جهانی مربیان بسکتباله. برای عضویت در این انجمن فدراسیونهای ملی هر کشور مطابق معیارهای خودشون (یا کمیته های مربیانشون) نفرات مورد نظرشون رو به فیبا معرفی می کنن تا اونها عضو انجمنی که گفتم بشن و از اون به بعد "مربی فیبا" نامیده بشن.

اما مثلا در مورد خودم، با توجه باینکه مدرس بین المللی فیبا هستم، مثل تمام مدرسین بین المللی از طرف فیبا بعضویت انجمن جهانی مربیان بسکتبال درآمدم و نه از طریق معرفی فدراسیون بسکتبال کشورمون.

همونطور که گفتین در کشورمون برای ارتقاء مدارک مربیگری فاصله زمانی خاصی باید گذرونده بشه.

فاصله بسکتبال ما با آنچه در دنیا میگذره بدلیل تفاوتهای ساختاری، آموزشی، سخت افزاری (از لحاظ امکانات)، تجارب بین المللی و حتی ژنتیکی هم هست.

ناشناس گفت...

با سلام خدمت استادباصفاوباکمالات جناب آقای صفاعلی کمالیان:
خیلی مشتاق هستم تا بدانم شرایط عضویت در بین مربیان گروه پایه کشور چیست ، آیا میتوانم عضو این گروه باشم،زیرا فدراسیون بار ها کلاس هایی را برای این عزیزان تدارک دیده و من خیلی مایل هستم در این کلاس ها شرکت نمایم ،در ضمن ایمیلی خدمتتان ارسال نموده ام در صورت تمایل ممنون میشم جوابم را بدهید

صفاعلی کمالیان گفت...

سلام و ممنون از لطف شما،

تا جائیکه اطلاع دارم مربیان پایه کشور بنا بدرخواست فدراسیون توسط هیئت استانهای خودشون معرفی شدن. البته برای این گروه هم تابحال یک دوره کلاس آموزشی بیشتر تشکیل نشده و بقیه جلسات اکثرا بحث و تبادل نظر بوده تا دوره آموزشی.

من ایمیلی از شما ندیدم که جواب نداده باشم. با عرض معذرت لطف مجددا ارسال کنین.