۱۳۸۷ مهر ۱۳, شنبه

مقصد جدید رایکو ترومن

بالاخره تکلیف رایکو ترومن معلوم شد.

ترومن، سرمربی تیم ملی بسکتبال کشورمان در مسابقات المپیک پکن، هفته گذشته با انعقاد قراردادی 3 ساله عهده دار آماده سازی تیم ملی فیلیپین برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2011 که مسابقات انتخابی المپیک 2012 لندن نیز هست شد. گفته می شود این قرارداد قابل تمدید برای سال چهارم نیز می باشد.

بر اساس توافق بعمل آمده، ترومن هدایت تیم ملی بسکتبال فیلیپین درمسابقات قهرمانی ملتهای آسیا در سال 2009 را که احتمالا در چین برگزار می شود بر عهده نخواهد داشت اما با در اختیار داشتن بازیکنان جوانتر، فرصتی 3 ساله برای تشکیل و آماده سازی تیم مدعی برای حضور در المپیک بعدی خواهد داشت.

۶ نظر:

ناشناس گفت...

yaani troman ba team melli iran kar nemikone

صفاعلی کمالیان گفت...

سلام، قاعدتا دیگه نمی تونه!

ناشناس گفت...

سلام
بنظر من همچین تصمیمهایی سودی برای بسکتبال فیلیپین نداره. من نمیتونم درک کنم که تیمی برای 2009 تمرین کنه و تیم دیگری برای 2011 کارکنه. بعید میدونم خودشون هم تا آخر این پروژه ادامه بدن. خواستم نظر آقای کمالیان رو هم در این مورد بدونم ؟

و ضمنا تورومن در مصاحبه هایی که در فیلیپین داشته خیلی ناجوانمردانه در مورد بسکتبال ایران نظر داده. ایشون گقتن که شرایط بسکتبال در اونجا 10 برابر از ایران بهتره !! و یک سری حرفهایی زدن که نشون میده میخوان تمام موفقیت بسکتبال ایران رو به اسم خودشون بزنن. حتی خودش رو مدیر پروژه تیم جوانان ایران هم دونسته !!
من فکر میکنم ایشون دیگه حتی اگر هم خودش بخواد شایستگی مربیگری تیم ملی کشورمون رو نداره.

یک سوال دیگه هم داشتم ، در سایت فدراسیون بسکتبال فرانسه اومده که قرارداد صمد نیکخواه با تیم شوله فسخ شده. خواستیم ببینم این خبر تا چه حد صحت داره ؟

صفاعلی کمالیان گفت...

سلام،
با احترام بنظر شما، البته شاید درست متوجه نشدم که منظورتون چیه ولی در واقع هدف اصلی من هم از ذکر خبر همین بود که رقبای ما از همین الان شروع به فعالیت برای اهداف نه چندان دورشون کردن. توجه بفرمائید که کشورهائی مثل ترکیه برنامه ریزی استراتژیک 10 ساله دارن پس برنامه 3 ساله چیز عجیبی نیست. بهرحال شاید در فیلیپین هم برای پشتوانه سازی لازم باشه برنامه های موازی انجام بشه تا با ترکیب دو تیم به نتیجه مناسب رسید.
اگر تورومن امکانات و شرایط بسکتبال در فیلیپین رو 10 برابر ایران دونسته بنظر من حرف غیر منطقی نزده. بسکتبال در فیلیپین ورزش اولشونه و فیلیپین یکی از پر افتخارترین کشورها در بسکتبال آسیاست. وقتی در یک مسابقه حدود 23 هزار نفر تماشاچی حاضر میشن این یعنی توجه بسیار زیاد و امکانات بسیار فراوان که پاسخگوی این علاقهمندیه. حتما اطلاع دارین که برغم درخواستهای مکرر، مسئولین هنوز برای احداث یک سالن استاندارد بسکتبال در تهران به نتیجه نرسیدن!! البته در این زمینه ترومن به مسائل ساختاری، لیگ و ورزش مدارس هم اشاره کرده که خب همه می دونیم متاسفانه در کشور ما کمک چندانی به بسکتبال نمی کنه. ضمن اینکه من ندیدم ترومن خودش رو مدیر پروژه جوانان ایران معرفی کنه بلکه در اصل خبر ازش به عنوان مدیر پروژه تیم ملی در فیلیپین نام برده شده... شاید اشتباه از ترجمه بوده.
در مورد صمد هم گویا صمد و باشگاه شوله بدلیل مشکلات اداری به توافق رسیدن که صمد آزاد اعلام بشه و بازیکنی امریکائی هم جایگزینش شده. امیدوارم صمد به شایسته ترین نحو به کسب افتخارات قبلی ادامه بده.

ناشناس گفت...

تشکر از توجهی که به نظرات من داشتید. قطعا نظر شما معتبرتر از من هستش ولی من هنوز هم فکر میکنم این برنامه درست نیست.
قطعا برنامه ریزی برای آینده بسیار خوبه ولی منظور من این نوع تیمداری هستش. من که تا بحال جایی نشنیدم که مثلا اسپانیا 15 بازیکن رو جمع کنه و بعنوان تیمش برای المپیک 2012 تمرین بده. برنامه ریزی برای تیمها باید دنباله دار باشه. فیلیپینیها اعلام کردن که این تیم با مربیگری تورومن در آسیایی 2011 شرکت میکنه. و حرفی از ترکیب این تیم با تیم فعلیشون نزدن. کسی چه میدونه چه افرادی 3 سال دیگه بهترین بازیکنهای فیلیپین هستن. کسی که قراره 3 سال دیگه فیلیپین رو قهرمان آسیا کنه (چیزی که ادعاش رو دارن) همین الان هم باید نزدیک به ترکیب تیم اصلی باشه. مثلا مربی این تیم در سال 2009 وقتی میدونه که قرار نیست بیشتر از 1 سال مربی باشه ، چطور میتونه برنامه ریزی کنه. در کل شرایط بسکتبال در فیلیپین مثل فوتبال در ایرانه ، سنگ بزرگ زیاد برداشته میشه ولی در عمل بعید میدونم چیزی عایدشون بشه.

در مورد گفته های تورومن هم ایشون گفتم شرایط بسکتبال در فیلیپین 10 برابر بهتره. بله مثل روز روشنه که امکانات اونها از ما بهتره (اما ادعای 10 برابر بهتر بودن ادعای بزرگیه ، فکر نمیکنم امکانات هیچ کشوری 10 برابر بهتر از ما باشه) اما از این هم بگذریم ایشون در مورد شرایط بسکتبال صحبت کردن و شرایط مجموعه ای از عوامل رو شامل میشه که امکانات یکی از اونه. من تمام مصاحبه های ایشون رو خوندم و گفته که ایران لیگ ضعیفی (weak) داره. و حتما این ضعیف بودن رو در مقایسه با لیگ فیلیپین گفته ! مشخصه که لیگ ما برخلاف لیگ اونها حرفه ای نیست ولی قطعا ضعیفتر از لیگ فیلیپین نیست. حتی تیم جوانان ما هم تیم Air31 فیلیپین رو در یک جام دوستانه برد.
ایشون گفتن که در زمان مربیگریش تونسته ایران رو از رتبه حدود 50 به 23 برسونه. درسته که این اتفاق واقعا افتاده ولی هر کس این مطلب رو بخونه فکر میکنه ایشون تیمی مثل هند یا اندونزی رو قهرمان آسیا کرده. در حالیکه ایران مدتهاست که تیم خوبیه ، سال 2005 هم بدون مربی ششم شدیم ، توی دوحه هم که با حضور همه تیمهای آسیایی برنز گرفتیم. تازه توی نیمه نهایی هم فاصله ای تا برد نبود.
تورومن کار بزرگی با تیم ایران انجام داده ولی حق نداره تمام موفقیتها رو بنام خودش بزنه. مثلا گفته که بازیکنان پیرامونی ایران چندان خوب نیستن و ایران فقط با داشتن حدادی برنده آسیا شد. در حالیکه اصلا انصاف نیست ! حدادی در آسیایی فقط توی فینال عالی بازی کرد ، در بقیه بازیها بار تیم روی دوش بقیه هم بود.

در مورد تیم جوانان هم من لغت مناسبی بکار نبردم ، ایشون از اصطلاح observer یا ناظر استفاده کرده. در حالیکه تا جایی که من میدونم فقط در مورد استخدام رایچویچ ازیشون مشورت گرفته شد که اونهم بعدا همه فهمیدن که انتخاب درستی نبوده.

ببخشید که زیاد حرف زدم !

صفاعلی کمالیان گفت...

از اظهار نظر شما خیلی ممنونم...
در مورد برنامه ریزی برای آینده در فیلیپین، من هنوز چیزی غیر عادی نمی بینم... البته شرایط در فیلیپین رو هم باید در نظر گرفت... شرایط پیچیده ای که شاید توضیح در موردش زیاد کار ساده ای نباشه و ممکنه شما رو بیشتر متعحب کنه!
لیگ فیلیپین یکی از قوی ترین لیگهای آسیا بود که البته بدلیل محرومیت از حضور در مسابقات رسمی قدری دچار مشکلات شد. در مورد سطح برگزاری مسابقات لیگ عوامل متعددی دخیل هستن و معتقدم متاسفانه لیگ ما از بسیاری از اونها بی بهره است... این موضوع هم بطور کامل قابل بررسیه. بسکتبال فیلیپین به نظر من از لحاظ ساختاری و تاسیساتی و حتی فنی بسیار قوی تر از بسکتبال ما است اما از لحاظ پتانسیل بهیچ عنوان با ما قابل قیاس نیست.
اگر آقای ترومن گفته که بسکتبال ایران رو از رده 43 به 23 رسانده، حرف نادرستی نزده چون این اتفاق در زمان ایشون واقعا افتاده البته قابل انکار نیست که ترومن تیم سوم مسابقات آسیائی دوحه رو به مقام قهرمانی رسوند اما درست بیاد دارم وقتیکه تیم ملی به مسابقات آسیائی در ژاپن می رفت هیچکس بجز ترومن از آینده تیم و اینکه حتی در 4 تیم برتر قرار بگیرند مطمئن نبود. در تکمیل نظر شما باید بگم تیم ملی در دوحه 2005 و بعد از جدائی بوسنیاک با حضور مربیان ایرانی شرکت کرد نه بدون مربی.
با شما موافقم که اگرچه ترومن در ایران کار بزرگی انجام داده ولی تمام موفقیت تنها محصول تلاش ایشان نبوده و شخصا هم این موضوع را بایشان گفته ام.
مصاحبه ترومن در مورد جوانان رو ندیدم اما اگر لغت observer استفاده شده کلمه درستی بوده. مشکلات تیم جوانان همگی متوجه نبوشا نبوده بلکه سالهای زیادی که صرف آماده سازی این تیم شده متاسفانه همراه با کار اصولی نبوده.
در نهایت نظر من اینه که ترومن یا هر مربی دیگه نقاط قوت و ضعف خودشون رو دارن و لازمه که ما از اونها به بهترین نحو برای بسکتبال خودمون استفاده کنیم.
باز هم از توجه شما ممنونم.