۱۳۸۷ آبان ۱۰, جمعه

آموزش دفاع به رده های سنی پایه: جاگیری یا یارگیری؟

مدتیه که تعدادی از دوستان در مورد اولویت آموزش های دفاعی به رده های سنی پایه سئوال می کنن، در این پست قدری به این موضوع می پردازم.

بعد از آموزش اصول، حالت و مهارتهای دفاع انفرادی که از جمله اولین مهارتهای پایه ایه که به بازیکنان آموزش داده میشه مسلما آموزش نحوه دفاع تیمی هم باید مورد طراحی و آموزش قرار بگیره.


حتما اطلاع دارین که از سال 2005 که قوانین جدید مینی بسکتبال توسط فیبا منتشر شد، رسما دفاع جاگیری در رده 12 سال به پائین غیر قانونی اعلام شد البته این رویه ایه که از سالها پیش از اون در کشورهای شرق اروپا تا رده های نوجوانان (16 سال به پائین) هم انجام شده و میشه.

بنابراین و با توجه به ذهنیتی که در بالا گفتم، به بازیکنان اصول دفاع تیمی بر اساس دفاع یارگیری یا
Man to Man آموزش داده می شه و بعد بمرور با افزایش سن، نحوه اعمال و افزایش فشار دفاعی، مهارتهای دفاع 2 نفره، 3 نفره و بالاتر تا جائیکه بسته به شرایط از سن 17 سالگی به بعد آموزش اصول دفاع جاگیری آغاز میشه.

بخش مهمی از مشکلات اعمال جاگیری در رده های سنی پایه به تصمیمگیریهای حمله ای بر می گرده و اونهم اینه که بازیکنان حمله در این سنین در مقابل دفاع جاگیری از مهارتهای لازم (خصوصا از نقطه نظر گروهی) برخوردار نیستن و البته اکثرا هم مربیان بهمین دلیل و بدون توجه به ارزش آموزشی مسابقه، در مسابقات این سطوح از دفاع جاگیری استفاده می کنن! در بعضی کشورها حتی استفاده از دفاع جاگیری در رده های پایه توسط یک تیم بی احترامی به مربی تیم دیگه بحساب میاد.

از طرف دیگه با وجود اینکه شاید در دید اول انواع دفاع جاگیری از روشهای ساده تر دفاع تیمی محسوب بشن اما عملا این نوع دفاع نیازمند توانائی بالائی در شناسائی موقعیتهای حمله ای و دفاعی و نهایتا تصمیمگیری های مرتبط هستن که عمدتا مناسب شرایط بازیکنان در سنین گفته شده نیست و باین تریتیب با بحداقل رسوندن فعالیتهای دفاعی اونها، موجب ایجاد عادات بد در زمان دفاع میشه.

پس جهت ارتقاء مهارتهای دفاعی و هم حمله ای استفاده از دفاع یارگیری "برای تمام بازیکنان" و پس از طی مراحل لازم، "در تمام زمین" اکیدا توصیه می شود. متاسفانه تیمهای ملی رده های سنی پایه در کشورمون از این قاعده پیروی نمی کنن.

لطفا توجه بفرمائید که اولا: حتما لازمه اصول مهارتهای دفاع انفرادی بطور پیوسته مورد آموزش، تمرین و تصحیح قراربگیرن و ثانیا: در آموزش دفاع یارگیری مسلما دفاع از توپ یا دفاع بر اساس موقعیت توپ که از اصول دفاع جاگیری هم هست به بازیکنان یاد داده میشه که بعدها به یادگیری دفاع جاگیری کمک فراوانی خواهد کرد.

امیدوارم جواب خودتون رو دریافت کرده باشین.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

ممنون اقا صفا .به مطلب بسیار مهمی اشاره کردین .امیدوارم فدراسیون هر چه زودتر این مطلب رو لحاظ کنه

ناشناس گفت...

با سلام و تشکر
این مطلبی که به آن اشاره کردید اهمیت بسیاری دارد زیرا مربیان پایه ما متاسفانه خیلی به آموزش مهارتهای فردی توجه نمیکنند واین بر میگردد به اینکه فقط برگزاری مسابقات ،نتیجه گرائی و پر کردن تقویم مهم است .اگرمسابقات رده های مختلف را ببینید واقعا متاسف میشوید که هر سال سطح آن پائین تر میاید ومربیان خوب دیگر تماییلی به کار پایه ندارندو همه وارد تیمهای بزرگسال میشوند،درنتیجه باشگاهها نیز بی انگیزه میشوند.

صفاعلی کمالیان گفت...

سلام و متشکر از اظهار نظر شما...
متاسفانه برنامه های رده های سنی پایه عموما از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و باشگاهای مختلف هم عمدتا به این موضوع مهم توجه شایسته ای ندارند. سازندگی در بیشتر موارد فراموش شده و متاسفانه بازار نقل و انتقالات هم در این رده های سنی بسیار داغ است.
از طرف دیگر شاید بجرات بتوان سرمایه گذاری باشگاه ذوب آهن و تلاش مربیان رده های پایه اصفهان را از مهمترین عوامل تداوم سرمایه گذاری این باشگاه دانست. حرکتی که تیم های ملی بسکتبال کشور نیز از آن بخوبی منتفع می شوند.