۱۳۸۷ مهر ۲۹, دوشنبه

ریباند یا توپگیری از سبد - قسمت اول

این پست رو به درخواست یکی از دوستان در مورد ریباند در بسکتبال می نویسم.

به جرات میشه گفت که ریباند کردن یکی از مهمترین مهارتهای بسکتباله که بعضی معتقدن برتری در اون می تونه باعث قهرمانی در تورنمنتهای مختلف بشه.

این مهارت رو جدا از مواردی که همیشه باید در نظر داشت به ریباند در حمله و ریباند در دفاع تقسیم می کنن و بهمین دلیل هم به تمرینات متفاوتی در این زمینه نیازهست.


حالا که به تمرین در این زمینه اشاره کردم باید این موضوع رو هم بنویسم که شخصا سعی می کنم کمتر تمرینات خاصی رو براتون ذکر کنم و دلیلش هم اینه که معتقدم هر مربی باید با توجه به نیازهای تیم و بازیکنان خودش تمرینات لازم رو طراحی کنه.

برگردیم به ریباند... برای گرفتن توپ از سبد بطور خیلی ساده موارد زیر باید رعایت بشن:
1- جاگیری مناسب - کار پای مناسب
2- وضعیت و حالت صحیح بدن اعم از دستها، پاها، زانوها، سر و چشم، تعادل و ... قبل و بعد از توپ گیری
3- پرش تا دریافت توپ
4- توپگیری به موقع و فرود
5- حفاظت از توپ

تمام این موارد در هر دو نوع ریباند باید مورد نظر قرار بگیرن ولی البته بعضی در ریباند حمله و دفاع متفاوت هستن. در قسمتهای بعد در مورد هر کدوم از اونها توضیح خواهم داد.

در انتهای این بخش گفته ای از چارلز بارکلی که یکی از بهترین ریباندرهای
NBA بوده رو براتون میگم که معتقدم بسیار آموزنده است. بارکلی میگه: همیشه از من می پرسن برای ریباند کردن از چه تکنینکی استفاده می کردم، بله! من تکنینک خاصی داشتم، می پریدم و توپ رو می گرفتم! بارکلی تلویحا به یکی از نکات ساده و در عین حال بسیار مهم در ریباند اشاره کرده که کمتر بهش توجه میشه اما بهترین ریباندرها اون رو رعایت می کنن و اونم اراده و خواستن برای گرفتن توپ از سبده.

هیچ نظری موجود نیست: