۱۳۸۶ بهمن ۲۶, جمعه

گسترش NBA

چند وقته که NBA با هدف "گسترش و جهانی سازی" و بعبارت بهتر افزایش مخاطبین و درآمدزائی، تیمهای خودش رو به آسیا و اروپا میفرسته، دفاتر جدید در سایر قاره ها افتتاح می کنه، از بازیکنان غیر امریکائی استفاده می کنه، در بسکتبال بدون مرز با فیبا همکاری می کنه تا در همه قاره ها کمپ برای بچه ها برگزار کنن و غیره.

تجربه استفاده از بازیکنان چینی خصوصا یائو مینگ باعث جذب دهها میلیون مخاطب چینی به بازیهای NBA شد بطوریکه سایت NBA.com به زبان چینی بیشترین بازدید کننده رو داره و به دلیل همین مخاطبین فراوان اخیرا هم دفتر NBA در چین افتتاح شده.
از سال 1990 که اولین بازی NBA در توکیو انجام شد تا به امروز که هر سال تور مسابقات پیش فصل NBA در کشورهای مختلف اروپائی برگزار میشه و تیمهای NBA هم در ایالات متحده میزبان تیمهای قدرتمند اروپائی میشن، موضوع گسترش NBA بطور سازمان یاقته تری مطرحه و روز بروز جدی تر میشه.



اما اخیرا این مبحث که از پروژه های اصلی دیوید استرن، رئیس NBA، بوده و اولین بار در سال 2003 رسما اعلام شد در حال حاضر بسیار جدی تر از گذشته عنوان میشه و حتی صحبت از افزایش تعداد 5 تیم اروپائی (یک گروه یا Division کامل به NBA) ظرف یک دهه به این لیگ امریکائی هم هست. گفته میشه که قراره این خبر در کنفرانس مطبوعاتی استرن در همین آخر هفته و همزمان با رویداد All Star در نیورلینز اعلام بشه.
مشکلاتی مثل بعد مسافت، تفاوتهای آب و هوائی، عدم وجود تاسیسات مورد نیاز، امکان خودداری بازیکنان انتخاب شده از حضور در اروپا و مسائلی که پیش از این تیم تازه اضافه شده از ونکوور در NBA داشت از جمله موانع این طرحن. لندن، مادرید و برلین بطور غیر رسمی از الآن کاندیداهای اصلی این پروژه گسترش بنظر می رسن.
اعضای بلند پایه فدراسیون بسکتبال اسپانیا که از سازمان یافته ترین فدراسیونهای جهانه و در زمینه پرورش بازیکنان مستعد هم از بهتریناست بزودی با مقامات NBA جلسه ای رو برگزار می کنن تا جوانب همکاریهای آینده رو مورد بحث قرار بدن. اسپانیا در حال حاضر 5 بازیکن در NBA داره که بزودی 2 بازیکن دیگه هم به اونها اضافه میشن.

هیچ نظری موجود نیست: