۱۳۸۶ بهمن ۲۵, پنجشنبه

مسابقه حذفی بین بیم مازندران - ذوب آهن اصفهان

حتما شنیدین در مسابقه روز دوشنبه 22 بهمن ماه بین بیم مازندران و ذوب آهن اصفهان که در شهر اصفهان و در مرحله یک چهارم نهائی مسابقات لیگ برتر کشور برگزار شد، اعتراض بیمی ها به قضاوت داور در آخرین لحظات بازی و همینطور درگیری بین تماشاچی ها باعث شد که فدراسیون بسکتبال با لغو بازی صبا باتری و ذوب آهن عملا فرصتی رو برای رسیدگی به این اعتراض در نظر بگیره.


اما داستان چی بوده؟ گویا در یک ثانیه آخر بازی، وقتی بیم یک امتیاز از ذوب آهن جلو بوده، تیم ذوب آهن بعد از درخواست تایم اوت ازنیمه زمین صاحب توپ بوده اما پس از شروع مجدد بازی، داور مسابقه با اعلام خطا روی اوشین ساهاکیان، 2 پرتاب آزاد بهش می ده و گل شدن همین 2 پرتاب نتیجه بازی رو به نفع ذوب آهن عوض می کنه. بیمی ها معتقدن که اعلام خطا بعد از اتمام زمان بازی بوده یعنی وقت نگهدار درست عمل نکرده.
حالا در این زمینه چند موضوعه که فکر می کنم باید بهشون توجه کرد:
1- در این موارد قانون نسبتا جدید، که از قوانین NBA اقتباس شده، به داور اجازه می ده که با بررسی فیلم بازی در همون محل و همون زمان رای صحیح خودش رو اعلام کنه که متاسفانه این مورد در اصفهان مقدور نبوده.
2- در دستگاههای جدید بسکتبال از نوار قرمز رنگی که از داخل دورتادور شیشه (همون تخته قدیم) نصب شده استفاده میشه که فقط با روشن شدن در موقع پایان بازی یا هر کوارتر جلوه بصری کاملا واضحی از اتمام زمان بازی در اختیار داور و بقیه قرار بده. به این وسیله نیاز نیست که ثانیه شمار هم در فیلم نشون داده بشه. این هم در اصفهان وجود نداشته.
3- چون قوانین بسکتبال اجازه تغییر نتیجه بازی رو نمی ده قاعدتا تنیجه بازی نباید تغییر کنه. دلیل سادش هم شاید این باشه که اگه اجازه تغییر نتیجه بازی داده بشه از این به بعد خیلیها، درست یا غلط، بعد ازهر باخت با ارائه اسناد و مدارک فراوان تغییر نتیجه بازی رو درخواست خواهند کرد، خصوصا در کشور ما که اصولا کسی نمی خواد باخت رو قبول کنه. نمی دونم یادتون میاد وقتی 2-3 سال قبل تیم صباباتری در مسابقات فینال لیگ برتر تهران تیم پیکان رو برد و بعد معلوم شد که 2 امتیاز تیم پیکان باشتباه در برگه ثبت نشده؟ در این مورد علیرغم اینکه مقصر اصلی ناظر مسابقه است ولی سرداور شدیدا مواخذه شد و نتیحه تغییر نکرد.
4- موضوع دیگه ای که برای من جالب بود تهدیدای باشگاه بیم بود که هر از چندگاهی از زبان مسئولین باشگاههای دیگه هم شنیده میشه و اونهم شکایت به فدراسیون بین المللی بسکتبال یا فیباست. بطور خلاصه، این موضوع اصلا و ابدا ازطریق فیبا قابل پیگیری نیست و اونها در صورتیکه به شکوائیه جواب بدن ( که احتمالش خیلی خیلی ضعیفه) مسلما موضوع رو به فدراسیون ایران ارجاع میدن. پس دوستان علاقمند و سرمایه گذار، قبل از فریاد کشیدن لطفا مطالعه کنین!!

۲ نظر:

ناشناس گفت...

به نظر ميرسه لغو بازي صبا-ذوب به بهانه بررسي فيلم بازي در حالي که سر داور بازي مسابقه رو تموم شده اعلام کرده خودش يه تخلف آِيين نامه اي محسوب ميشه و از همچنين اعلام شده که اين فيلم توسط کارشناسان بسکتبال! که از آنها نام برده شده بازبيني به عمل آمده و راي داور کاملا درست بوده. با نگاهي به نام اين کارشناسان! راستش من هوس دوغ کردم(بدون چيپس) و دوشاب نصيبم شد!!

صفاعلی کمالیان گفت...

آقا سینا،
ممنون از اظهار نظر صریحتون...
اینجا لازمه که اشاره کنم که بر اساس تحقیقاتی که من کردم مطابق مقررات کاپیتان تیم بیم، به نمایندگی از این تیم، برگه امتیازات رو هم بعنوان اعتراض امضاء نکرده و بهمین دلیل اصولا بطور قانونی هیچ اعتراضی از طرف این تیم پذیرفته نیست.