۱۳۸۶ بهمن ۲۰, شنبه

تعیین پست بازیکنان جوان

در پست قبلی که در مورد ارسلان کاظمی مطلبی نوشته بودم گفتم که استفاده از این بازیکن در پست 4 در تیم ملی جوانان اشتباه بوده، حالا می خوام بیشتر در این مورد براتون توضیح بدم.

در مراحل آموزشی بازیکنان پایه (زیر 18 سال)، آموزش به بازیکنان از پستهای بیرونی شروع میشه و اگر بازیکن از 8-9 سالگی بسکتبال رو شروع کرده باشه، بعد از6-5 سال مهارتهای تخصصی پستهای داخلی رو بطور مشخص بهش یاد میدن. بهمین دلیله که می بینید مثلا یک بازیکن بسیار قد بلند اروپائی بعضا مثل بازیکنان پیرامونی مهارتهای بسکتبال رو به خوبی انجام میده و باین ترتیب این بازیکنا مهارتهای داخل رو هم بهتر اجرا خواهند کرد. البته دلایل دیگری هم داره که دیگه نمی خوام وارد جزئیات بشم.
حالا بازیکنانی مثل ارسلان کاظمی که اصلا بازیکن پست 3 هستن می تونن در رده جوانان بطور کاملا مقطعی در پست 4 هم بازی کنن ولی نه بطور دائم (مثل مرحوم آیدین نیکخواه بهرامی در تیم بزرگسالان). بجای این کار که متاسفانه در تیم ملی جوانان هم شاهدش بودیم باید از روشهای حمله ای استفاده بشه که از مهارتهای این بازیکن در پست اصلی اش استفاده بشه و همچنین این بازیکن مهارتهای لازم در پست واقعی اش رو هم بیاموزه، مهارتهائی مثل شوت سه امتیازی، Pick & Roll با بازیکن داخل، بازیهای پیرامونی و نفوذ به داخل و ... . باز هم باید با تاسف بگم که بندرت از این بازیکن توانا شاهد چنین حرکاتی بودیم ضمن اینکه در بازی ارسلان از مهارت بازی پشت به حلقه هم که قاعدتا باید بخوبی می دونست خبر خاصی نبود و عمده کاری که این بازیکن فوق العاده مستعد انجام می داد بر اساس مهارتهای فردی بالای خودش بود.

هیچ نظری موجود نیست: