۱۳۸۶ اسفند ۴, شنبه

نقل و انتقال بین المللی بازیکنان

بدنبال درخواست بسیاری از فدراسیونهای ملی بسکتبال و بعد از برگزاری نشست مشترک در سال گذشته با 12 آژانس بزرگ نقل و انتقال بازیکنان که عمدتا از اروپا بودن، از حدود یکسال قبل فیبا به افراد واجد شرایط که آزمون مربوطه رو با موفقیت بگذرونن مجوز فعالیت جهت نقل و انتقال بین المللی بازیکنان اعطا کرده و به این ترتیب سعی می کنه افراد مشغول در این زمینه رو ساماندهی کنه. گفته میشه تا بحال 130 آژانس موفق به اخذ این مجوز شدن.

فیبا همچنین بطور جدی از فدراسیونهای بسکتبال کشورهای عضو خواسته تا همه باشگاهها نقل و انتقال بازیکنان در سطح بین المللی رو تنها از طریق همین آژانسهای مورد تائید انجام بدن و برای این منظور حتی لازمه که اسم و شماره ثبت آژانس مربوطه از این پس در مکاتبات مربوط به صدور رضایتنامه ذکر بشه و فیبا هم باید در جریان این مکاتبات و نقل و انتقالات قرار بگیره تا در صورت بروز هرگونه اشکال آژانس درگیر مشخص و پاسخگو باشه. همچنین یک دادگاه حکمیت هم توسط فیبا تعیین شده که بطور مستقل به اختلافات پیش اومده در این زمینه رسیدگی کنه.

متاسفانه هنوز در بسیاری از باشگاههای ما به جزئیات حقوقی قراردادهای بین المللی توجهی نمیشه و بدترینش هم شاید اتفاقاتی بود که در فوتبال باشگاهی و حتی در بعضی از همین باشگاههای بسکتبال هم رخ داد که باشگاهها رو متضرر و طرفدارانشون رو بشدت متأثر کرد، از اون جمله فرار بازیکنا پس از دریافت پیش پرداخت و یا مقدار قابل توجهی از مبلغ مورد توافق بود.
بهرحال باشگاههای بسکتبال می تونن فهرست و مشخصات آژانسهای مورد تائید فیبا رو از وبسایت رسمی این فدراسیون در
اینجا جستجو کنن تا مسیر قانونی و درست رو برای استخدام بازیکن خارجی طی کنن.

جالبه بدونین که 12 باشگاه حاضر در لیگ برتر بسکتبال کشورمون برای حضور قدرتمند در مسابقات سال 86 مجموعا حدود 50 بازیکن خارجی رو برای انجام مراحل تست فنی و احتمالا پزشکی لازم جهت استخدام به کشورمون و تمرینات خودشون آوردن. تعدادی از باشگاهها پس از انعقاد قرارداد مجبور به تعویض بازیکنای وارداتی خودشون شدن. این درحالیه که حتما میدونین 12 تیم حاضر در لیگ برتر مجموعا به 24 بازیکن خارجی احتیاج داشتن! این یعنی هر باشگاهها بطور متوسط 2 برابر تعداد مورد نیاز خودش بازیکن به کشور آورده!! البته برای بعضی باشگاهها این تعداد به 7-8 و در بعضی به یکی دو بازیکن محدود میشه.

هیچ نظری موجود نیست: