۱۳۸۶ بهمن ۲۸, یکشنبه

بازیکنان مرکزی بلند قد و کوتاه قد

مدتیه که تیمهای باشگاهی به طبع استخدام بازیکنان قد بلند توسط صباباتری و ادامه اون با انتقال امسال حامد حدادی به این تیم متمایل به استفاده از بازیکنایی با این اندازه ها (بلندتر از 215 سانتیمتر) شدن اما به دلایل مختلف و بر خلاف میلشون نتونستن اینجور بازیکنا رو یا پیدا کنن و یا راضی بانعقاد قرارداد کنن.

این طرز فکر که فقط باید بازیکن قد بلند مقابل بازیکن هم قدش بازی کنه قدری محل اشکاله البته نه اینکه اشتباه باشه ولی بحث درمورد کار صحیحتره.
همینطور که می دونین بزرگترین اشکالی که بازیکنای قد بلند ایجاد می کنن انتقال کندشون از حمله به دفاع و بالعکسه، همینطور این بازیکنا به ناچار تیمشون رو مجبور به انجام تاکتیکهای خاصی می کنن که مثلا در اونها نباید زیاد حرکت کن (بدلیل وزن زیاد) نباید زیاد از حلقه دور بشن و غیره. بهمین دلیله که در این شرایط بازیکنایی که کوتاه قدترند ( 200 تا 210 سانتیمتر) و مسلما توانائی بازی در قسمت مرکزی رو داشته و بتونن بخوبی از راه دور (ترجیحا 3 امتیازی) شوت کنن بهترین انتخاب قلمداد میشن. در این شرایط ضعف احتمالی در دفاع، با دفاع تیمی و گردشهای دفاعی و ضعف در ریباند حمله بدلیل دوری ازسبد هم با مشارکت بقیه بازیکنا و تقسیم وظائف در این مورد بخوبی پوشش داده میشه.
این کار رو تیم کاوه با بازیکنی به نام عمر اشنید (در ایران معروف به عمر شریف) و قبلا هم با یورکوویچ بازیکن قبلیشون (که البته در کار دفاعی ضعیفتر اما در شوت 3 امتیازی شاید قدری قوی تر بود) انجام داده و می دن. این بازیکن ضمن اینکه دفاع در منطقه مرکزی رو به خوبی انجام میده، قدرت بالائی در توپ گیری از سبد داره و میتونه در بسیاری از مواقع ضد حمله رو بسرعت شروع کنه ضمن اینکه در حمله قدرت بازی از بیرون (شوت 3 امتیازی ونفوذ به داخل) رو هم بخوبی داره. بهمین دلیل هم در خیلی از بازیها Triple Double می کنه یعنی در 3 مورد سنجیده شده توسط آمار، نتایج دو رقمی کسب می کنه. باین ترتیب در حمله هم قسمت داخلی برای نفوذ بقیه بازیکنا خالی میشه واگر اونا این نوع حمله رو از کودکی آموخته باشن (که حتما لازمه) دیگه غصه ای نخواهند داشت.
اما اون چیزی که مشکل ایجاد می کنه مواقعی است که بقیه بازیکنا با عدم حرکت و عدم رعایت فاصله مناسب که از ابتدائی ترین اصول حمله است اونو مجبور می کنن که به زور حمله کنه در حالیکه فضای مناسب در اختیار نداره، در این شرایط همه می ایستن و منتظرن که آقای اشنید معجزه کنه. بعضی وقتا هم تیم مقابل یک بازیکن کوتاهتر رو برای یارگیری اینجور بازیکنا تعیین می کنه، مثل صمد نیکخواه در مهرام، در این صورت اگر مثلا اشنید به منطقه مرکزی بره و پشت به حلقه بازی کنه و هم تیمی بلند قد دیگش قدرت شوت از بیرون رو نداشته باشه اونوقت کار پیچیده تر میشه چون مدافع دیگه با پوشش به مهار اون کمک می کنه. البته مثلا بازهم میشه با یک ایجاد سد دوباره شرایط رو به حالت اول برگردوند و یا این مدافع پوششی رو با حرکات تیمی دیگه مشغول نگهداشت.
این موضوع جای بحث بسیار زیادتری داره و امیدوارم که بشه بیشتر بهش پرداخت.

هیچ نظری موجود نیست: