۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۵, چهارشنبه

از فکر تا سرنوشت

چند روز قبل نوشته ای رو از قول یکی از بزرگان خوندم که ضمن اینکه برام بسیار جالب بود فکر کردم که حتما با شما هم در میون بگذارم چون فکر می کنم که این گفته علاوه بر اینکه در همه امور زندگی ارزشمنده برای مربیان، داوران، ورزشکاران و سایرین هم بسیار آموزنده است.

"مراقب افکارباش چون گفتارمی شود،
مواظب گفتار باش چون رفتار می شود،
مراقب رفتارباش چون عادت می شود،
مواظب عادت باش چون شخصیت می شود و
مراقب شخصیت باش چون سرنوشت می شود."

این گفتار حکیمانه که نقل به مضمون شد، بسادگی چگونگی رشد شخصیتی انسانها و تاثیر مستقیمش در سرنوشت اونها رو توضیح میده.

جدا از این در ورزش هم این مراحل قابل توجه هستن، بطور مثال:

اگر به عنوان مربی می خواین عادات صحیح رو در بازیکنان خودتون بوجود بیارین باید تنها به تمرینات جسمانی و حتی تکنیکی و تاکتیکی بسکتبال اکتفا نکنین، بلکه صحیح فکر کردن رو هم به اونها بیاموزین تا در نهایت به ایجاد عادات صحیح رفتاری و شخصیتی اونها منتهی بشن.

اگر بازیکن بسکتبال هستین، فقط درگیری جسمانی درتمرینات بسکتبال نیست که از شما بازیکن ارزشمندی می سازه. بلکه باید به درستی به بسکتبال فکر کنین، راجع به موارد مختلفی که در موردش فکر کردین با هم تیمی ها و مربیانتون تبادل نظرکنین تا در رفتار یا بازی بسکتبالتون تاثیرگذار باشه و در نهایت با تکرار یا تمرین به عادتتون تبدیل بشن، ضمن اینکه شخصیت شما میتونه باعث بشه که بقیه تمایل به همکاری با شما باشه داشته باشن یا ازتون دوری کنن، شخصیت انسانی شما که ورزش هم جزئی از اونه.

اگر داور هستین، تفکر در نحوه تصمیم گیری و چگونگی برقرای ارتباط از بهترین روشها برای ارتقاء کیفیت قضاوت و رشد شخصیتی شماست، پس ارتقا در داوری تنها به فعالیت فیزیکی در داخل زمین محدود نمیشه.

حتما از تاثیر تصویرسازی ذهنی و نتایج بسیار مثبت اون در رفتار و عملکرد اطلاع دارین، جالبه که این واقعیت تجربه شده و علمی چگونه این گفتار ارزشمند رو در ذهن تداعی می کنه.

البته این موضوع از دیدگاه های دیگه هم قابل بررسیه. ادامه با خودتون!

هیچ نظری موجود نیست: