۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۲, یکشنبه

آموزش آمارگیری – بخش اول مثالها

بعد از اینکه مفاهیم آماری مقدماتی رو مطالعه کردین، حالا در چند نوبت سعی می کنم با مثالهای متعدد اونها رو در شرایط واقعی بازی براتون مجسم کنم تا دقیقا مطالب رو درک کنین.

لطفا توجه کنین که در این مثالها بازیکنان داخل زمین با اعداد 1 الی 5 و بازیکنان ذخیره با شماره های 6 الی 12 وهمچنین تیم حمله با حرف A و تیم دفاع با حرف B نمایش داده میشن. A1 تا A5 بازیکنان داخل زمین تیم حمله هستند و B6 تا B12 بازیکنان ذخیره تیم دفاع.

1-
A5 شوت می زند و در شرایط زیر روی B5 مرتکب خطا می شود:
الف – پیش از به پرواز در آمدن توپ،
ب – پس از به پرواز درآمدن توپ،

در اینصورت:
الف – چون توپ پیش از به پرواز درآمدن مرده شده (بازی متوقف شده)،
FGA برای A5 منظور نمی شود اما Turnover (بدلیل خطای حمله) و خطای شخصی برای او در نظر گرفته می شود.
ب –
FGA و خطای شخصی برای A5 منظور می شود.

توضیح: اگر در مورد اینکه خطا قبل و یا بعد از پرواز توپ اتفاق افتاده است تردید وجود داشته باشد، نظر داور تصمیم گیری صحیح را مشخص خواهد کرد. اگر خطا پیش از پرواز توپ اتفاق افتاده باشد بعنوان خطا در زمان در اختیار داشتن توپ (خطای حمله) اعلام خواهد شد در غیر اینصورت داور این علامت را نشان نخواهد داد.

2- اگر توپ بصورت اتفاقی و با لمس بازیکن مدافع، برای تیم مقابل گل شود:

در صورتیکه لمس توپ توسط بازیکن مدافع در اقدام برای بلاک شوت انجام شده اما به میزان محسوس مسیر پرواز توپ را تغییر نداده باشد، این لمس را در نظر نمی گیریم و چون امتیاز برای بازیکن حمله منظور می شود، بلاک شوت در نظر گرفته نخواهد شد.

3- توپی که گل نشده بطور همزمان توسط
A5 و B4 بازیابی می شود:

برای بازیکنی که تیمش بر اساس قانون مالکیت نوبتی مالکیت توپ را کسب می کند یک ریباند منظور می شود. این بازیکن، یکی از بازیکنانی است که در موقعیت بین طرفین قرار می گیرد نه کسی که بعد از پرتاب توپ از خارج زمین بدلیل اعمال قانون مالکیت نوبتی صاحب آن می شود.

4-
A5 بعد از به ثمر نرسیدن یک شوت پریده و توپ را می گیرد اما می افتد و کنترل توپ را از دست می دهد و توپ توسط B4 بازیابی می شود:

در صورتیکه به نظر شما
A5 پیش از افتادن کنترل توپ را در اختیار داشته است، یک ریباند برای A5 منظور کنید. در اینصورت یک Turnover در کنترل توپ نیز باید در نظر گرفته شود. اما در صورتیکه معتقد به مالکیت توپ توسط A5 نباشید، باید برای B4 یک ریباند منظور کنید.

5- بعد از به ثمر نرسیدن یک شوت،
B4 توپ را می گیرد و A5 تقریبا همزمان روی او مرتکب خطا می شود.

آمارگیر باید تصمیم بگیرد که آیا
B4 در آن زمان کوتاه پیش از خطا مالکیت توپ را در اختیار داشته است یا خیر. اگر چنین است برای B4 ریباند منظور می شود.

6-
B4 پریده و اقدام به شوتی می کند که پیش از جدا شدن از دستانش توسط A5 بلاک می شود. B4 با در دست داشتن توپ روی زمین فرود می آید و مرتکب تخلف Traveling (یا رانینگ) می شود.

چون
B4 اقدام به شوت کرده است پس باید یک ریباند پس از بلاک ولی قبل از انجام تخلف وجود داشته باشد. آمارهای که به این موقعیت تعلق می گیرند عبارتند از: FGA برای B4، بلاک برای A5، ریباند حمله برای B4، توپ از دست رفته (Turnover)برای B4.