۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۳, دوشنبه

چند توصیه برای تهیه طرح درس آموزش بسکتبال

با نزدیک شدن فصل تابستان و اوقات فراغت دانش آموزان، دوره های آموزشی فراوانی که طرفداران زیادی هم دارن برگزار میشن و خیلی از خانواده ها با استفاده از این فرصت سعی می کنن که فرزندانشون رو در این کلاسها مشغول به یادگیری ورزش محبوب بسکتبال کنن.

با توجه به چیزهائی که دیده و شنیده ام، متاسفانه در خیلی از این کلاسهای آموزشی، علاوه بر عدم نظارت، روال آموزشی مناسبی هم پیگیری نمی شه. بنابراین فکر کردم بهتره چند نکته برای برگزارکننده ها و مربیان این دوره ها بنویسم و امیدوارم مورد استفاده قرار بگیرن:

- اول از هر چیز هدف خودتون رو از برگزاری دوره های آموزش بسکتبال برای بازیکنان جوان تعیین و تفکیک کنین.آیا می خواین پول در بیارین؟ می خواین قهرمان شهر، استان و یا کشور بشین؟ می خواین کار آموزشی قوی انجام بدین؟ همه موارد بالا؟! اهداف دیگه ای دارین؟ این قسمت رو می تونین به تعریف فلسفه مربیگریتون هم مربوط کنین.

- لطفا توجه کنین که برای همه رده های سنی پایه جمع اهداف نمونه ای که در بالا براتون گفتم مقدور نیست... دلیلش هم بطور مفصل در کتاب "بسکتبال برای بازیکنان جوان - جلد اول" توضیح داده شده اما بطور مختصر در رده های سنی مختلف اهداف آموزشی با توجه به خصوصیات روانی و جسمانی بازیکنان تفاوت می کنن.

- برآورد امکانات و نیروی انسانی لازم در مرحله بعدی انجام میشن. بعضا دیده میشه که امکانات موجود جوابگوی نفراتی که درتمرینات شرکت می کنن نیستن چون احتمالا هدف، ثبت نام نفرات بیشتر بوده. علاوه بر این بعضا نیروی انسانی موجود هم متناسب با تعداد بازیکنان حاضر در تمرینات نیستن ضمن اینکه خیلی از مربیان حاضرآموزشهای لازم رو هم ندیدن. پس افزایش تعداد مربیان، به 1 مربی برای حدود هر 20 نفر بازیکن و آموزش مربیان رو هم در برنامه ریزی خودتون لحاظ کنین.

- جدا از این موارد، اکثر اوقات طرح مناسب آموزشی هم وجود نداره. یعنی چی؟ یعنی مواردیکه قراره آموزش داده بشن بطور هدفمند و برنامه ریزی شده تعیین و ارائه نمیشن.
این قسمت به توضیح بیشتر نیاز داره.
برای آموزش به رده های سنی پایه، اول لازمه که کلیه مهارتهای انفرادی و گروهی رو (هر چیزی که به فکرتون میرسه) بنویسین و بعد اونها رو بر اساس نوع مهارت (سرفصل) دسته بندی کنین (مثلا انواع شوت، کارپا و غیره). یادتون باشه اینجاست که تعریف مهارتهای پایه بسکتبال که قبلا در موردش براتون گفتم بدرد می خورن تا مطمئن بشین چیزی از قلم نیفتاده باشه.
بعد از این باید رده های سنی ای که فکر می کنین توانائی انجام هر مهارت رو دارن مشخص کنین.
اینجا یک نکته بسیار مهم رو در نظر بگیرین. ممکنه از نظر شما یک گروه سنی خاص توانائی انجام یک مهارت مورد نظر رو داشته باشه اما شاید یادگیری این مهارت آموختن بعضی مهارتهای دیگه رو مختل کنه بنابراین آموزش و تاکید بر اون مهارت رو به رده های سنی بعدی موکول کنین. به زبان ساده تر تعریف تقدم و تاخر یادگیری مهارتها رو هم در نظر داشته باشین.
مثال: در قوانین مینی بسکتبال، انجام دفاع جاگیری ممنوعه، چرا؟ چون علیرغم اینکه شاید بازیکنان این رده توانائی انجام این نوع دفاع رو داشته باشن ولی اعمال دفاع جاگیری باعث تداخل در یادگیری دفاع تک به تک یا
Man to Man که پایه تمام سیستمهای دفاعیه میشه و همچنین مهارتهای حمله ای بازیکنان این سنین رو هم دچار اختلال می کنه. بهمین دلیل چون برای بازیکنان مهاجم در این رده سنی حمله در برابر دفاع جاگیری هم سخته، مدافعین بدلیل نتیجه گیری از این نوع دفاع دیگه تمایلی به انجام دفاع یارگیری که البته در این سنین شاید سخت تر هم بنظر برسه نخواهند داشت. پس در زمانیکه که لازمه دفاع تک به تک آموخته بشه، از آموزش اون محروم می شن. البته توجه کنین که انجام این دفاع در خیلی از کشورهای صاحب بسکتبال تا 18-17 سالگی ممنوعه!!!

- تا اینجا شما باید فهرستی داشته باشین که بر اساس مهارت و رده سنی دسته بندی شده باشه.
لازمه در این موارد پیشنهاد کنم که حتما با سایر مربیان و متخصصین و همچنین اونهائی که سابقه کار با رده های سنی پایه رو دارن مشورت کنین.

- در مرحله بعد روشها و نکات مهم آموزشی برای هر کدوم از موارد تعیین شده رو بهمراه تمرینهای لازم با در نظر گرفتن رده سنی مربوطه بنویسن.

- آخرین قسمت هم تعیین برنامه زمانبندی بر اساس فرصتیه که در اختیار دارین. برنامه ریزی مسابقاتی و تعیین چگونگی و کیفیت مسابقات مورد نظر هم در این قسمت انجام میشن.

برای طراحی مناسب تمرینات، جلسات تمرینی وهمینطور برنامه زمانبندی، نکات لازم بطور جامع در کتاب "بسکتبال برای بازیکنان جوان – جلد اول" ذکر شدن.

یک نکته جانبی اما بسیار مهم دیگه تامین پشتوانه مالی است. این موضوع هم یکی از سر فصلهائی است که باید حتما بهش توجه و براش برنامه ریزی کنین. البته این موضع نیاز به یک بحث طولانی داره.

وقتی تمام این کارها رو انجام دادین باید یک دفترچه داشته باشین که به اون "طرح درس آموزش رده های سنی پایه" می گن. که البته سال به سال قابل تغییر و ارتقاست و باین ترتیب هر چند سال یکبار می تونین مسیری رو که طی کردین بررسی کنین.

بنظرم این ساده ترین روشی بود که می شد کل داستان رو به اختصار براتون توضیح بدم، امیدوارم موفق باشین.

هیچ نظری موجود نیست: