۱۳۸۶ اسفند ۱۷, جمعه

بررسی عمیقتر بازی نهائی مهرام-صباباتری

همونطور که حتما در برگه آمار بازی نهائی لیگ برتر امسال ملاحظه کردین (اینجا) چند نکته در مورد این بازی قابل توجه و جالبه.

اولا: هر دو تیم از درصد فوق العاده بالای شوتهای 2 امتیازی برخوردار بودن (69 درصد برای مهرام و 68 درصد برای صباباتری). دلیل اصلی این موضوع هم می تونه اقدام به شوتهای 2 امتیازی از نزدیک سبد باشه. شوتهای 2 امتیازی مهرام رو بیشتر لی آپ یا همون سه گام تشکیل می داد و بازیکنان صبا هم بدلیل حضور بازیکنان بسیار قد بلندشون بیشتر از محدوده حداکثر 3-2 متری اقدام به انجام شوتهای 2 امتیازی می کردن.

ثانیا: 2 تیم درصد شوت 3 امتیازی بالائی نداشتن و خصوصا آمار صبا خیلی پائین بوده (مهرام 31 درصد و صباباتری 24درصد). این اعداد در بازی اول بین همین دوتیم برای هر دو 38 درصد بودن.

ثالثا: صباباتری با 24 توپ از دست رفته مجموعا بیشتر از مهرام مالکیت توپ رو از دست داده.

در نهایت آمار پرتابهای آزاد هر دو تیم، خصوصا تیم مهرام با 76 درصد، از محدوده همیشگی حدود 60 درصد در اکثر تیمهای کشورمون بیشتر بوده. این عدد برای صباباتری 70 درصد بوده.

در تیم صباباتری، حامد حدادی و گارث جوزف هر کدوم به ترتیب 3 و 5 ریباند در کل زمان بازیشون انجام دادن که با توجه به خصوصیات فیزیکی هر دو آمار مناسبی نیست. البته شاید یکی از دلایل این موضوع استراتژی سوئیچ و یا تعویض بازیکنانشون بود وقتیکه در محدوده پیرامونی و دور از سبد ایجاد سد انجام می شد و باین ترتیب اونها، خصوصا حامد مجبور میشدن از سبد فاصله بگیرن. این در حالیه که اصغر کاردوست فقط در زمان حدود 9 دقیقه حضورش در زمین به تنهائی 7 ریباند گرفته. اما متاسفانه این بازیکن هنوز یاد نگرفته که چطور خودش رو توی زمین حفظ کنه و 5 خطا نشه.

مجموعا صباباتری در این مسابقه و مسابقه قبلی هم میل به اعمال دفاع تهاجمی رو تنها بصورت مقطعی از خودش نشون می داد، این در حالی بود که همه می دونستن تونی مدیسن و صمد بیشترین امتیازات تیم مقابل رو کسب می کنن. الیته شاید با حضور 2 بازیکن بلند قامت نشه همیشه دفاع تهاجمی اعمال کرد ولی اعمال فشار روی بازیکنای خطرناک حتی به شکل دفاعهای ترکیبی که منطقی بنظر می رسه. در عوض مهرامی ها اکثرا با دفاع بسیار تهاجمی عملا باعث از دست رفتن مالکیت توپ توسط تیم صبا می شدن. برای نمونه به عکسی که در آلبوم این بازی قرار دادم توجه کنین که گارث و حدادی در بین 4 بازیکن مهرام در یک محوطه 3-2 متری قرار گرفتن. این نوع دفاع تهاجمی در طول هر دو بازی از طرف مهرام انجام می شد و صباباتری هم در برهه هائی از بازی این کار رو انجام داد.

نکته دیگه اینه که با توجه به اختلاف درصد بین آمار شوتهای 2 و 3 امتیازی هر دو تیم که در بالا براتون گفتم، آیا فکر نمی کنین بهتر می بود که بازیکنان صبا بیشتر به نفوذ و کسب امتیاز در نزدیکی حلقه اقدام می کردن بجای اینکه مجموعا 34 بار اقدام به شوت 3 امتیازی کنن که از این تعداد 21 اقدام در نیمه دوم انجام شده یعنی وقتیکه صباباتری از مهرام عقب افتاده بود؟ ضمن اینکه من معتقدم با وجود حدادی و جوزف، نزدیک بازی کردن این دو بازیکن به هم عملا همیشه هر دو رو در موقعیت دبل تیم شده قرار می داد که البته با توجه به عدم گردش مناسب توپ از داخل به خارج باعث کور شدن گره حمله ای صباباتری می شد. البته قبول هم دارم که نمیشه دائما هم داخل بازی کرد چون مسلما با جمع شدن دفاع عملا حمله قفل می شه ولی اقدام به شوتهای 3 امتیازی بی ثمر از مواردی بودن که مالکیت صباباتری رو براحتی از بین می برد. این یکی از همون موارد مربوط به انتخاب شوته که قبلا براتون در موردش مطلب نوشتم.

آسیب دیدگی و عدم کارائی همیشگی ماکان دیوماسی و جای خالی آیدین نیکخواه بهرامی از عمده مواردی بودن که در کل بازی کاملا محسوس بودن اما از ارزشهای تیم مهرام و بازی پخته ای که کردن هم کم نمی کنه.

هیچ نظری موجود نیست: