۱۳۸۶ اسفند ۱۲, یکشنبه

نکاتی در مورد بسکتبال 14-13 ساله ها

هفته گذشته بطور اتفاقی به محل تمرینی که تعدادی بچه های 14-13 ساله یا نونهالان در اونجا آموزش می بینن سری زدم که اتفاقا مربیشون روهم می شناختم که انسان بسیار خوب، محترم و زحمت کشیه.

این بچه ها نفرات منتخب از یک برنامه آموزشی بودن که قرار بود بازیشون مورد بازدید قرار بگیره. جدا از تنشهائی که ممکنه این نوع بازدیدهای برای بچه های این سن و سال داشته باشه که حتما هم روی عملکردشون تاثیرگذار بوده ولی چیزی که توجهم رو جلب کرد عدم هماهنگی در بازی این بچه ها بود. جرکات بازیکنای هر کدوم از تیمهای 5 نفره به هیچ وجه به هم مربوط نبودن. مثل این بود که در یک گروه سرود هر خواننده یک شعر متفاوت از سایرین بخونه. در حالیکه در این سن میشه با آموزش مهارتهای ابتدائی لازم، حرکات تیمی مناسب و هماهنگ رو به نمایش گذاشت. چیزی که با قدری حوصله میشه برای بچه ها بسیار جذابش هم کرد.
معمولا در این سنین، 3-2 نفر بیشتر از بقیه صاحب توپ میشن و 2 یا 3 نفر بقیه هم معمولا بیشتر تماشاچی میشن و فقط در رفت و آمدها فعال هستن بهمین دلیله که اولا: باید بازیکنای هم سطح رو در یک تیم و همچنین در مقابل هم قرارداد، ثانیا: بهتره بازیهای 2 یا 3 نفره ترتیب داد تا بچه ها یاد بگیرن از فضاهای خالی بیشتر، بهتر استفاده کنن و بمرور با افزایش تعداد نفرات و یا کوچکتر کردن محوطه بازی فضاها رو کوچکتر کرد. ثالثا: باین ترتیب بازیکنا به بازیهای 1، 2 و3 نفره بیشتر تسلط پیدا خواهند کرد. رابعا: میشه حتی با اعمال قوانین ساده و خاص مثل بازی بدون دریبل یا لمس توپ توسط همه هم تیمی ها زمان حمله و گردش توپ رو هم کنترل کرد.
بطور خیلی خلاصه این چند مفهوم کاملا آسان در کنار یک موضوع بسیار ساده اما فوق العاده مهم دیگه در دفاع شاید بتونه توجه بازیکنا در این سن رو به اونچه نیاز دارند متمرکز کنه و اون هم اعمال دفاع یارگیری در تمام زمینه که در این سن موجب یادگیری اصول دفاع نفر به نفر و تهاجمی و بطور غیر مستقیم آموزش حمله در برابر دفاع تهاجمی میشه.
متاسفانه این بچه ها هم متعاقب از دست دادن توپ به هر دلیل، سرشون رو پائین می انداختن و به زمین دفاعی برمی گشتن. این بدترین عادتیه که در این سن بازیکنا می تونن یاد بگیرن. از این بدتر چیزیه که متاسفانه در بازی تیم ملی جوانان واقعا باعث شرم بود: دفاع جاگیری در اکثر قریب باتفاق بازیهای این تیم!!! آموزش بسکتبال به بازیکنای این سنین واقعا شیرینه اما احتیاج به یک برنامه ریزی حساب شده داره. ضمن اینکه حتما لازمه بیاد داشته باشیم که نباید از بازیکنای این گروه سنی در پستهای تخصصی استفاده کرد.

هیچ نظری موجود نیست: