۱۳۸۷ مرداد ۱۸, جمعه

پاسخ به سئوالات و ایمیلهای شما - 2

در این پست به چند سئوال و ایمیل دیگر خوانندگان پاسخ خواهم داد:

دوست جوانی در مورد غلبه بر ترس از بازی کردن سئوال کرده بودن، من بطور خلاصه می تونم بهتون بگم که اولا اگر توپ بسکتبال ندارین حتما یک توپ مخصوص بازی روی اسفالت برای خودتون تهیه کنین، بعد هم شروع به تمرین انفرادی در زمینهای روباز کنین، تمرینات با توپ بطور روزانه و تا اونجائی که می تونین. بعد پیشنهاد می کنم با کسانی که در سطح شما و یا کمی از شما پائین ترن تک به تک بازی کنین. بازیهای 2 به 2 و 3 به 3 هم برای تسلط شما بر شرایط مسابقه و رفع ترس شما می تونن بسیار موثر باشن. علاوه بر اینها حتما توجه کنین که برای پیشرفت نیاز دارین که شخصی از بیرون شما رو ببینه، حرکاتتون رو اصلاح و راهنمائی تون کنه پس وجود یک مربی یا بزرگتر که به بسکتبال هم آشنائی مناسبی داشته باشه برای اینکه شما رو زیر نظر داشته باشه ضروریه.
برای پیشرفت بعضی وقتا لازمه که در شرایط سخت قرار بگیرین تا محدودیتهائی رو که برای خودتون در ذهنتون ساختین تغییر بدین، و کارهائی رو انجام بدین که خوتون فکر می کنین نمی تونین ولی افرادی که متخصص هستن می دونن شما قابلیت انجامش رو دارین.

تفاوت
Set offense و Zone Offense رو سئوال کرده بودین:
بطور خیلی خلاصه،
Zone offense، حمله در برابر Zone Defense و یا دفاع جاگیریه و میشه در برابر این نوع دفاع از Set offense هم استفاده کرد (البته ساده ترین حمله ای که در برابر این دفاع توصیه میشه حمله سریع و یا ضد حمله است). لازمه که توجه کنین برای حمله در برابر دفاع جاگیری قوانینی هم وجود داره که اونها هم باید در طراحی Set offense مورد نظر رعایت بشن. امیدوارم جوابتون رو گرفته باشین.

در مورد ترکیب تیم ملی بسکتبال در مسابقات المپیک، فهرست نفرات اعزامی در سایت فدراسیون اعلام شدن و شما هم حتما ملاحظه کردین...
اینکه چرا نفرات خاصی در تیم نیستن موضوعیه که بعضی اوقات نظر سرمربی تیمه و بعضی وقتا هم موضوعات جانبی تعیین کننده هستن. در هر دو صورت درست نمی دونم که به اونها بپردازم اما به یک چیز واقعا اعتقاد دارم، هیچ کس نمی تونه از بازیکن قوی و تعیین کننده بگذره پس با همه احترامی که برای بازیکنان عزیزی که در تیم نیستن قایل هستم، بهشون توصیه می کنم اونقدر قوی باشن که کسی نتونه حذفشون کنه.

در مورد برنامه های کامپیوتری سئوال کرده بودین که میشه با استفاده از اونها دیاگرامهای بسکتبال را ترسیم کرد. این نوع برنامه ها با قابلیتهای مختلف و البته قیمتهای متفاوت موجود هستن. یکی از اونها برنامه
Basketball Playbook هست که البته نسخه مجانی اون با قابلیتهای محدود از اینجا قابل داونلود هست اما برای استفاده از تمامی امکانات برنامه باید اون رو خریداری کرد. این برنامه ها امکان تهیه انیمیشن حرکات طراحی شده رو دارن ضمن اینکه تمرینات و برنامه های گروهی فراوانی هم خصوصا در اینترنت برای استفاده در محیط برنامه هایی از این دست موجوده.

لازمه که یادآوری کنم که می تونین سئوالات خودتون رو در قسمت نظرها طرح کنین و یا با استفاده از قسمت "ارسال نظرات" (سمت راست بالای صفحه) مستقیما به من ایمیل بفرستید تا جوابتون رو هم در صورت امکان با ایمیل برای خودتون بفرستم.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
اگر ممکنه در مورد مربیگری ، قوانین و ... توضیح دهید .
باتشکر

صفاعلی کمالیان گفت...

سلام،

ممنون از اظهار نظرتون...
نمیدونم چقدر با این وبلاگ آشنا هستین ولی جهت اطلاعتون قبلا مطالب زیادی در مورد مربیگری و قوانین ذکر شده و قصد دارم به اینکار ادامه بدم.