۱۳۸۶ بهمن ۱, دوشنبه

مقدمه ای بر پستهای مختلف بازیکنان در بسکتبال

بنظر من جالبه که نه تنها بازیکنان بلکه بعضی از مربیان و حتی بسیاری از باصطلاح کارشناسانی که در بسکتبال کشورمون فعالیت می کنن، می نویسن و یا تفسیر می کنن از خصوصیاتی که بازیکنان در هر پست بازی باید داشته باشن بی اطلاع هستن.

اینو نمی گم که خدائی نکرده به کسی توهین کنم بلکه منظورم اینه که چطور شده موضوعی باین سادگی از قلم افتاده و یا اینکه دوستان علاقه ای ندارن که در این مورد سئوالی بکنن. مسائلی که در این زمینه باهاشون مواجه بودم کم نیستن ولی بدلیل حفظ حرمت ترجیح می دم عنوان نکنم.
جالب اینه که اگه به این موارد آشنا نباشی نمیشه سیستمهای حمله و دفاع رو درست طراحی و یا انتخاب کنی، و حتی پیش از اون نمی تونی تیم تشکیل بدی (باصطلاح تیم ببندی) و یه دفعه می بینی مثلاً تیمی تشکیل می شه که هنوز کوارتر سوم تمام نشده دیگه بازیکن مرکزی یا سنتر نداره چون اونائی که بودن به تعداد کافی انتخاب نشده بودن ومشکل خطای زیاد نیمکت نشینشون کرده و خلاصه از این دست مشکلات متداول!
در پست بعدی، بازیکنان بسکتبال و نقش یا پست هر کدوم در زمین رو براتون توضیح می دم و فقط ذکر این نکته رو ضروری می دونم که بعضی از این پستها با توجه به توانائی بازکنانی که در اونها بازی می کنن می تونن دچار تغییرات بشن و شاید بشه گفت که اصلاً اون بازیکن خاص تعریف اون پست رو عوض می کنه مثالش هم کم نیستن: اروین مجیک جانسون، گارد رأس یا پست 1 تیم لس آنجلس لیکرز در دهه هشتاد و نود میلادی که البته بدلیل خصوصیات منحصر بفرد جسمانی اش در این پست یک استثنا است، اسکاتی پیپن فوروارد سرعتی یا پست 3 تیم شیکاگو بولز در دهه نود میلادی و شاید اکثر بازیکنهای پست 4 یا فورواردهای قدرتی فعلی در اروپا که بی سر و صدا تعریف این پست رو دارن تغییر می دن و غیره...
علاوه بر این در توضیحاتی که برای بعضی سیستم ها داده می شه ممکنه بازیکن پست 1 در حمله با X1 که در دفاع استفاده میشه یکی نباشه. در این صورت فردی که داره توضیح می ده حتماً این موضوع رو یادآوری خواهد کرد. اگه خیلی تخصصی دنبال بسکتبال نیستین به این مورد زیاد کاری نداشته باشین !

۲ نظر:

ناشناس گفت...

سلام.من متولد 16/01 1370 هستم .195 سانتیمتر قدم است و 86 کیلو وزن دارم.آیا من در پست فوروارد میتوانم موفق شوم؟3سال هم بسکتبال بازی کردم

صفاعلی کمالیان گفت...

سلام آقای علیرضا، فکر کنم قبلا جواب شما رو دادم... از لحاظ شرایط قدی و وزنی احتمالا مشکلی برای شما وجود نداره ولی حتما تصدیق می کنین که باید سرعت و مهارت شما رو دید تا اظهار نظر کرد.