۱۳۸۶ بهمن ۸, دوشنبه

تایم اوت یا زمان استراحت!

امروز برای دیدن یک بازی سوپر لیگ به سالن برگزاری مسابقات رفتم و مثل همیشه چیزهای زیادی یاد گرفتم. یکی از مواردی که با اطرافیانم در موردش صحبت شد درخواست زمان استراحت توسط مربی یکی از تیمها بود که البته شاید موضوعی معمولی به نظر بیاد.

اما وقتی که این تایم اوت در 12 ثانیه به پایان کوارتر سوم بازی باشه و تیمتون هم 20 امتیاز عقب باشه واین هم دومین زمان استراحت شما در این کوارتر باشه اونوقت کمی مشکوک قلمداد میشه!!!(همونطور که می دونید هر تیم فقط مجاز به استفاده از 3 زمان استراحت در کل نیمه دومه که البته این قانون هم ممکنه بزودی عوض بشه) یکی از مربیای خارجی که نزدیک ما نشسته بود و گویا یواش صحبت کردن هم در مرامش نیست فریاد زد که این تایم واقعا لازم بود!!!
از این اتفاقات زیاد میفته که کم و بیش موافق و مخالف داره ولی این رو هم باید بگم که در مورد زمان درخواست تایم اوت یک فلسفه ثابت و باصطلاح مطلقا درست وجود نداره و دراین مورد فقط بهتره که از کادرفنی و دلیلی که برای درخواست تایم اوت داشتن سئوال کرد.

مثال دیگه ای که به نظرم میاد بازی بوستون و اورلاندو است که همین هفته انجام شده. تیم بوستون بنظر من یکی از بهترین تیمهای حال حاضر در NBA و حتی جهانه. بطور خلاصه شاید بهترین چیزی که بتونم در موردش بگم اینه که سبک مخصوص خودش رو داره که با بقیه تیمهای NBA متفاوته و چیزی بین سبک امریکائی و اروپائیه (بعدا در این مورد بیشتر توضیح می دم). در این بازی که بوستون در وقت دوم 10 امتیاز هم جلو بوده بمرور برتری خودش رو از دست می ده و در مقابل 26 امتیاز اورلاندو تنها می تونه 5 امتیاز کسب کنه (البته این بازی در غیاب ستاره بوستون، کوین گارنت که بدلیل کشیدگی عضلات شکم آسیب دیده بوده انجام شده)، حالا فکر می کنین آقای داک ریورس مربی بوستون چکار می کنه؟ اگه فکر کردین که تایم می گیره، اصلا درست حدس نزدین!!! این فلسفه مربیای بزرگی مثل فیل جکسون هم هست که معتقدن باید به شعور و توانائی های بازیکنانشون احترام بگذارن و با توجه به همین ملاحظه هم بازیکنانشون رو تربیت کنن. خوب اینم یک روشه دیگه. حالا اگه این کار رو یک مربی هموطن ما انجام می داد بطور حتم از جانب کارشناسان قد و نیم قد مورد انتقاد شدید قرار می گرفت، نمی گرفت؟ البته جهت اطلاعاتتون بوستون در وقت چهارم اختلاف رو جبران می کنه ولی درست در لحظه پایان مسابقه بازی رو با شوت 3 امتیازی هدایت ترک اوغلو به اورلاندو می بازه!

در اروپا هم قواعد خاص خودشون رو برای تایم اوت دارن، مثلا اگه شما با اختلاف زیاد از حریفتون جلو باشین و در اواخر مسابقه درخواست تایم اوت بکنین، مربی تیم مقابل این رو توهین خیلی جدی به خودش قلمداد می کنه و حتی ممکنه برخورد خیلی بدی باهاتون بکنه.

یکی از مربیای صرب می گفت در یکی از این کشورهای یوگسلاوی سابق، مربی درخوست زمان استراحت می کنه و وقتی بازیکنا میان بیرون و روی نیمکت می شینن، ایشون هم مدام قدم میزده تا اینکه یکی از بازیکنا بالاخره جرات می کنه و می پرسه، آقا نمیخواین بگین چکار کنیم؟ مربی هم با عصبانیت میگه: من این تایم رو برای شما نگرفتم که، برای خودم خواستم!!!

و یاد مربی مرحوم تیم ملی بسکتبال در مسابقات المپیک آسیائی هیروشیما سال 1994، آقای ویتالی زاستاخوف بخیر که وقتی درخواست تایم اوت کرد در بیرون حلقه ای که بازیکنا دور نیمکت زده بودن مونده بود و هر کاری می کرد نمی تونست داخل بشه و صحبت کنه!! خدا بیامرز کلی تقلا کرد تا بالاخره موفق شد! روحش شاد.


هیچ نظری موجود نیست: