۱۳۸۷ خرداد ۱۷, جمعه

NBA Draft یا انتخاب بازیکنان جدید در NBA

دوست عزیزی در مورد NBA Draft سئوال کرده بودن و من هم در اینجا اطلاعات مختصری براتون ذکر می کنم.

بطور خلاصه NBA Draft روشیه که بوسیله اون سی تیم حاضر در مسابقات NBA می تونن بازیکنان جدید خودشون رو که بتازگی به لیگ ملحق میشن انتخاب کنن. این بازیکنان از دانشگاهها، دبیرستانها و کشورهای دیگه انتخاب میشن که هر کدوم هم شرایط خودشون رو دارن.
از سال 2006 به بعد، بازیکنانی که از دبیرستان به لیگ وارد میشن باید یک سال پس از فارغ التحصیلی هم دوره های خود و حداقل دارای 19 سال سن باشن. بر اساس قوانین فیبا، نقل و انتقال بین المللی بازیکنان پیش از 18 سالگی مجاز نیست مگر با مجوز دبیرکل فیبا در شرایط ویژه.
برای تعیین رتبه تیمها جهت نقل و انتقالات بازیکنانی که مشمول NBA Draft می شن همه ساله مراسمی تحت عنوان Draft Lottery یا نوعی قرعه کشی برگزاری می شه. در این قرعه کشی 14 تیمی که به مرحله حذفی یا پلی آف وارد نشدن با اعمال ضرایبی که بر اساس تعداد برد و باخت هر تیم در فصل عادی (82 بازی فصل) تعیین می شن شرکت می کنن باین ترتیب که تیمهای با برد کمتر ضرایب بزرگتر و شانس بیشتری برای رتبه بالاتر و انتخاب بازیکنان بهتر خواهند داشت. از سال 2008، شانزده تیم صعود کننده به مرحله پلی آف هم در این قرعه کشی شرکت می کنن.
بعد از قرعه کشی و تعیین سه تیمی که حق انتخابهای اول تا سوم رو دارن ، سایر تیمها بر اساس تعداد برد و باختی که در فصل عادی کسب کردن می تونن ترتیب انتخاب خودشون رو مشخص کنن. تیمهائی که برد کمتر دارن رتبه بالاتری کسب خواهند کرد.
امیدوارم این توضیحات کافی و قابل استفاده باشن.

۶ نظر:

ناشناس گفت...

سلام و خسته نباشید خدمت مربی بزرگ
و استاد پر آوازه بسکتبال
من تا به حال نظر نداده بودم ولی
ماشا الله شما انقدر خبرهای روز را به
اطلاع بسکتبال دوستان می رسانید
گفتم یک تشکر وخدا قوت حضورتون
عرض کنم و بگم من که بسکتبالیستم
نه تلوزیون چیزی میگه نه راه دیگری
برای در یافت خبر دارم موفق و پیروز باشید
طاهر کرامت منش

صفاعلی کمالیان گفت...

جناب کرامت منش،
از اظهار لطف شما سپاسگزارم. همونطور که فرمودید بدلیل عدم انعکاس بسیاری از اخبار روز بسکتبال توسط ارگانهای مربوطه، مجبورم در حد توانائی خودم مقداری از این بخش رو هم پوشش بدم و خوشحالم اگر این قسمتها مورد استفاده شما و سایر بازدیدکنندگان عزیز قرار می گیرن. سلامت و موفق باشید.

ناشناس گفت...

با سلام وعرض خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز
واقعا به شما باید بخاطر این زحماتی کی می کشین تبریک گفت.

صفاعلی کمالیان گفت...

از محبت و توجه شما ممنونم.

ناشناس گفت...

با تشکر از آقای کمالیان

من چند تا سوال داشتم که با اجازه همه رو با هم میپرسم :

اصلا این برنامه درافت به چه شکله ؟ چند روز طول میکشه ؟ یعنی کافی هست تا یک بازیکن توانایی خودش رو کامل نشون بده ؟
یک بازیکن باید به چه حدی برسه تا بتونه اینجا شرکت کنه ؟
و آخر اینکه خیلی از بازیکنان بسیار خوب در دنیا هستند که در NBA بازی نمیکنن. (مثلا تئو پاپالوکاس) آیا اگر اینها هم بخوان به NBA برن باید مثل یک تازه کار تست بدن ؟

باز هم تشکر

صفاعلی کمالیان گفت...

ممنونم از توجه و سئوالات شما،
اینکه چه بازیکنانی برای حضور در Draft واجد شرایط هستن رو براتون گفتم فقط توجه کنین که این بازیکنان باید 60 روز قبل از تاریخ Draft واجد شرایط بودن خودشون رو اعلام کنن و بعد از اون می تونن درکمپهای تعیین شده و بطور محدود در تمرینات تیمهای NBA شرکت کنن که مورد شناسائی قرار بگیرن (این موضوع شرایط و محدویتهائی داره) فکر کنم تاریخهای زیر برای Draft امسال به شما کمک کنه که زمانبندی اون رو متوجه بشین:
26 آوریل: آخرین مهلت ورود به Draft
20 می: قرعه کشی
16 ژوئن: آخرین مهلت برای کناره گیری
26 ژوئن: NBA Draft
توجه کنین که 10 روز قبل از Draft بازیکنان می تونن کناره گیری کنن اما این موضوع هم تبعاتی داره که وارد جزئیاتش نمی شم.
بازیکنانی که وارد این فرآیند میشن مورد توجه افراد متخصصی قرار می گیرن که براحتی قابلیتهای اونها رو شناسائی می کنن. زمان حداقل 2 ماه برای این منظور بسیار کافیه. جدا از محدودیتهای سنی، در مورد اینکه بازیکن باید به چه حدی برسه تا بتونه در Draft شرکت کنه، نمایندگان تیمهای NBA، همچنین مربیان متخصص این کار و آژانسهای مورد تائید که تنها نقل و انتقال از طریق اونها ممکنه (با یک استثناء)هستن که بازیکنان مستعد رو شناسائی می کنن و توانائی اونها برای رسیدن به حد مورد نظر رو هم مورد ارزیابی قرار میدن.
البته آماده سازی برای Draft می تونه ماهها قبل از زمانهائی که براتون گفتم انجام بشه.
یک استثناء هم در مورد بازیکنان با تجربه تر اینه که اگر بازیکن بین المللی (بطور خلاصه غیر امریکائی که در امریکا تحصیل نکرده، البته توضیحات دیگری هم داره) که بیش از 22 سال سن داشته باشه و در 22 سالگی در Draft انتخاب نشده باشه بازیکن آزاد محسوب میشه. این هم جواب در مورد بازیکنانی مثل پاپالوکاس. گارباخوسا و کالدرون با استفاده از همین قانون با تورنتو رپتورز قرارداد بستن. البته حتما می دونین که بازیکنان اروپائی در حد پاپالوکاس اخیرا مثل خود همین بازیکن از حضور در NBA خودداری می کنن و این هم دلائل متعددی داره.
بحث در این مورد خیلی طولانی و حقوقیه و نکات ریز فراوانی داره و بهمین دلیل هم هست که آژانسهای مورد تائید که به این مسائل مسلط هستن فقط مجاز به انجام نقل و انتقالاتند.
امیدوارم جوابتون رو گرفته باشین.