۱۳۸۷ خرداد ۱۳, دوشنبه

توصیه های ساده به بسکتبالیستهای جوان - بخش اول

چند توصیه ساده و مختصر تقدیم به بازیکنان جوان بسکتبال، امیدوارم مورد استفاده قرار بگیرن.

1- اول درس بعد ورزش. من معتقدم با کمی برنامه ریزی بسیار ساده هم باندازه کافی وقت برای ترقی در زمینه های تحصیلی وجود داره و هم زمان کافی برای تمرین و استراحت. شعار نیست، واقعیت داره. ساده نیست ولی امکان داره.
2- اول پشتکار بعد استعداد. در این مورد خیلی حرف زده شده. بعضیها استعداد رو 10 درصد و پشتکار رو 90 درصد موثر در موفقیت می دونن. حالا اگر شما این اعداد رو قبول ندارین، چیزی بینابین رو در نظر بگیرین ولی باورکنین سهم پشتکار بیشتره!
3- حتما برای خودتون الگو انتخاب کنین و اگر به اونها دسترسی دارین بدقت به بازیشون توجه کنین و نقاط قوت و ضعفشون رو پیدا کنین، بعد هم چند دقیقه وقتشونو بگیرین و ازشون در مورد تکنینکها، تمرینات و توصیه هاشون سئوال کنین. خیلی کوتاه که خسته نشن و بخوان ازتون فرار کنن (حداکثر 4-3 دقیقه) و ازشون تشکر کنین و اجازه بگیرین که بازم مزاحمشون بشین!
4- سعی کنین به همراه دوستان و هم تیمیهاتون بازی بسکتبال زیاد ببینین (در استادیوم و یا فیلم مسابقات) و همیشه فقط به اونجائی که توپ هست توجه نکنین. ببینین رمز موفقیت تکنیکی و تاکتیکی بازیکنان بزرگ و الگوهاتون چیه و در موردش بحث کنین.
5- در هر سطحی هستین از بازی در زمینهای رو باز (بسکتبال خیابانی) غافل نشین و سعی کنین در هر بازی هدفی رو دنبال کنین، مثلا: امروز از هر 3 سه گامی که میرم فقط یکیش باید با دست قوی باشه!
6- حتما روزانه حداقل 30-20 دقیقه تمرینات با توپ انجام بدین، یادتون باشه:
• برای تمرینات با توپ لزوما نباید توپ رو به زمین زد که مزاحم بقیه بشین، مهم اینه که به توپ نگاه نکنین!
• تمرینات با توپ باید با هر دو دست انجام بشن.
7- همه حرکاتی که یاد میگیرین و یا تمرین میکنین رو حتما با هر دو دست انجام بدین. زمانیکه با دست ضعیف کار می کنین، دو برابر زمان دست قوی تون باشه. اولش سخته ولی بمرور و وقتی که نتیجه داد خیلی ازش لذت خواهید برد.
8- سعی کنین با حریفاتون رابطه خوب و محترمانه ای داشته باشین و با اونها ارتباط برقرار کنین، بازی بسکتبال رو یک روز باید کنار بگذارین ولی احترام همیشه پابرجاست.
9- روی توقفها و چرخشها بطور مداوم تمرین کنین و اشکالات خودتون رو با مربی تون درمیون بگذارین.
10- یادتون باشه شوت به تکنینک شکننده معروفه، اگر کم تمرین شوت بکنین، شوتتون گل نمی شه، بهمین سادگی. بازیکنای بزرگ اینطور تمرین شوت می کنن: اونقدر شوت می زنن تا 200 یا 500 یا 1000 شوتشون گل بشه. حالا خودتون می دونین! انواع مختلف شوت رو تمرین کنین. یادتون باشه:
• شوت بدون دفاع باید گل بشه،
• آمار شوتتون رو اینجوری در نظر بگیرین: در ابتدا از هر 3 شوت یکی، بعد از هر 2 شوت یکی و در نهایت هم از هر 3 شوت دوتا باید گل بشن. از اینجا به بعد خودتون هدفگذاری کنین (مثلا 3 شوت از هر 4 شوت باید گل بشن)
11- وقتی به دبیرستان رفتین حتما دنبال یادگیری و تمرین بازی پشت به حلقه باشین و وقت کافی برای این منظور در نظر بگیرین، حالا چه گارد راس باشین، چه فوروارد!

۴ نظر:

ناشناس گفت...

به تجربه ثابت شده این توصیه های ساده واقعا کارسازه ، فقط میخواستم با اجازه شما تمرینات ذهنی رو هم اضافه کنم ، خیلی موثره ( مثلا تمرین شوت ذهنی و یا حرکات تکنیکی ).

صفاعلی کمالیان گفت...

از اظهار نظر و یادآوری بجای شما متشکرم،
من فکر می کنم تمرینات ذهنی رو بهتره بعد از یادگیری مهارتی انجام داد، بعبارت دیگه زمانی که که مهارتها به شکل صحیح یاد گرفته شده باشن که این خودش مستلزم صرف زمان زیادی برای تمرین روی اونهاست.

ناشناس گفت...

سلام و خسته نباشين اين سايت كه آخرشه
حالا اگه ميشه يه تك زنگ بزنين به اين شماره آخه مي خوام باهاتون مشورت كنم و حرف بزنم خواهش مي كنم بدجوري محتاجم يا ايميل بزارين البته شمارتون رو ايميل بزارين با تشكر

صفاعلی کمالیان گفت...

جناب موسوی،
از پیام شما ممنونم. لطفا با ارسال ایمیل در قسمت ارسال نظرات پیامهای خودتون برایم بفرستید.
با سپاس مجدد