۱۳۸۶ اسفند ۱۳, دوشنبه

بسکتبال ایران: کمی دور، کمی نزدیک

پس از قهرمانی در مسابقات فیبا آسیا (قهرمانی بسکتبال آسیا) و صعود به بازیهای المپیک 2008 در پکن، تیم ملی بسکتبال کشورمان از اواسط فروردین ماه سال آینده و بمدت حدود 5/4 ماه در مسیر بسیار فشردۀ آماده سازی و حضور در مسابقات المپیک قرار می گیرد.

بر اساس آنچه تاکنون اعلام شده برگزاری اردوی 6 هفته ای در تهران، حضور در اردوی تدارکاتی صربستان و یا ترکیه، شرکت در مسابقات کشورهای ایتالیا، اسلوونی، استرالیا (و احتمالا نیوزیلند)، کرواسی، چین (2 تورنمنت باحضور کشورهای آرژانتین، صربستان، آنگولا و چین و غیره) و توافق مقدماتی با کشورهای اسپانیا و یا آنگولا جهت برگزاری یک مسابقه پیش از آغاز المپیک در چین، همگی فرصتهای منحصر بفردی هستند که در صورت تحقق بعنوان بهترین برنامه تدارکاتی تاریخ بسکتبال ایران، خواستۀ سرمربی تیم ملی را برای انجام 25 بازی تدارکاتی بین المللی تأمین خواهند کرد. این در حالیست که تیمهای ملی بسکتبال آلمان و اسلوونی جهت شرکت در مسابقات سرنوشت ساز پیش المپیک و صعود به المپیک پکن هر یک تنها 5 بازی تدارکاتی در برنامۀ آماده سازی خود در نظر گرفته اند. رایکو ترومن، سرمربی تیم ملی بسکتبال، علت این تفاوت در تعداد بازیهای تدارکاتی را عدم وجود تجربۀ حضور در رقابتهای بین المللی در این سطح، نزد بازیکنان بسکتبال کشورمان عنوان کرده است.


با نگاهی به وضعیت تیمهائی که احتمالا حریفان تدارکاتی تیم ملی بسکتبال کشورمان خواهند بود (جدول زیر)، تفاوت در تجربۀ بین المللی بخوبی آشکار می گردد. لازم بذکر است که رده بندی فیبا (فدراسیون بین المللی بسکتبال) نشانگر حضور و نتایج کسب شده در مسابقات رسمی فیبا و مآلا تجارب بین المللی تیمهاست.

کشور( رده بندی فیبا، تعداد بازیکنان شاغل در NBA)
آرژانتین (2، 6)
اسپانیا (3، 5)
صربستان (4، 7)
ایتالیا (7، 2)
استرالیا (9، 1)
چین (11، 2)
نیوزیلند (13، 1)
آنگولا (14، 0)
اسلوونی (19، 5)
کرواسی (20، 1)


استفاده از این فرصت تاریخی و شرکت در مسابقات تدارکاتی با هر یک از تیمهای ذکر شده که همگی از 20 تیم اول در رده بندی فیبا هستند، بهمراه رقابت با سایر تیمهای قدرتمند و برتر در مسابقات المپیک بعنوان معتبرترین مسابقات بسکتبال در جهان که با شرکت ورزشکاران حرفه ای از المپیک 1992 بارسلون به بعد، به یکی از رقابتهای طراز اول در المپیک نیز تبدیل شده است، تجربه ای فوق العاده گرانقدر برای بازیکنان تیم ملی بسکتبال کشورمان بارمغان خواهد آورد.
حضور در بیش از 30 مسابقه که در عالی ترین سطح بسکتبال دنیا و تا پایان مسابقات المپیک انجام خواهند شد مسلما به شایسته ترین نحو اسباب ترقی بسکتبال کشورمان را فراهم خواهد آورد و امید است این تجارب، برای اولین بار و در مسابقات سال 2009 فیبا آسیا، با کسب مجوز حضور در مسابقات قهرمانی جهان ترکیه در سال 2010، مجموعه افتخارات بسکتبال کشورمان را کاملتر کند. پس از آن و در سال 2011، حتی اگر فرض بر این باشد که تا آن زمان هیچ یک از بازیکنان فعلی در تیمهای اروپائی و یا امریکائی شاغل نشوند، برای تیم کنونی که با کوله باری از تجربه به میانگین سنی حدود 27 سال خواهد رسید، راهیابی به المپیک 2012 لندن نیز دور از دسترس نخواهد بود.

هیچ نظری موجود نیست: