۱۳۸۹ آبان ۱۲, چهارشنبه

فضاسازی

حتما در مورد اهمیت فضاسازی در حمله خیلی شنیدین و میدونین که این مهارت انفرادی/گروهی از اهمیت بسیار زیادی برخورداره.

اما متاسفانه در بسکتبال کشور ما این موضوع، خصوصا در رده های سنی پایه، قدری مورد غفلت قرار گرفته. بنابراین تصمیم گرفتم بعنوان یکی از موضوعات مهم از این به بعد این سرفصل رو بیشتر توضیح بدم.

برای اینکه شاید تصویر بهتری از فضاسازی داشته باشین یک مثال براتون ذکر می کنم.

این مثال در دیاگرام زیر هم براتون نمایش داده شده.

یکی از مهمترین جنبه های فضاسازی حرکت بر اساس حرکت سایر بازیکنان بطور ویژه در زمان نفوذ اونهاست. بطوریکه برای هر دو بازیکن و البته برای سایر بازیکنان هم شرایط مناسب از نظر حمله ای فراهم بشه.

در مثال زیر بازیکن نفوذکننده (2) از منطقه wing به سمت خط انتهائی دریبل می زنه و بهمین دلیل بازیکنی که در پست پایین همون سمت مستقر شده (5) با حرکت به سمت منطقه Elbow ضمن اینکه مسیر رو برای هم تیمیش باز می کنه، خودش رو به فضای خالی و مناسب می رسونه و بازیکنی که او رو دفاع می کنه
(X5)
برای کمک به دفاع (X2) در پست پائین جا میمونه.

این حرکت در بالاترین سطح مسابقات بسکتبال هم دیده میشه.


البته برای مجموعه این حرکات قوانینی تعریف میشه که حرکات 5 نفره در اونها لحاظ شدن.

این فقط نمونه ای از فضاسازی 2 نفره بود. در این مورد بیشتر خواهم نوشت.

۲ نظر:

بسكتبال فارسان گفت...

سلام آقاي كماليان
خيلي خيلي خوشحال شدم كه بعد از اين مدت نسبتا طولاني مطلب جديدي از شما اينجا ديدم. اميدوارم كه شرايطي پيش بياد كه بتونيم بيشتر از حضور شما استفاده كنيم. من قبلا با اسم doki اينجا مزاحمتون شدم و از مطالبتون خيلي استفاده كردم.
در مورد فضاسازي ممنون خواهم شد كه اگه نكته‌اي براي آموزش به بازيكنان وجود داره ذكر كنين چون همون طوري كه خود شما هم فرمودين يكي از ضعف‌هاي هميشگي بازيكنان ايراني بوده.
يه مسأله‌ي ديگه كه سوال داشتم،‌ شرايط تيم ملي براي بازي‌هاي گوانگ‌جو هست؛ كه دوست دارم اگه ممكنه تحليل شما رو بدونم.
باز هم تشكر مي‌كنم و براي شما و تيم ملي در بازي‌هاي گوانگ‌جو آرزوي موفقيت مي‌كنم.
ممنونم

صفاعلی کمالیان گفت...

سلام،
از اظهار لطف شما خیلی ممنونم.
در مورد فضاسازی سعی می کنم مطالب دیگری رو برای استفاده شما و بقیه خوانندگان محترم بنویسم اما لطفا توجه داشته باشید که این مبحث بسیار جامع و مفصله که نیاز به بحث و تبادل نظر فراوانی داره و بهمین دلیل بهتره در قالب کلاسهای آموزشی بطور کامل ارائه بشه.
در مورد وضعیت تیم ملی بسکتبال، بطور خیلی مختصر، عدم امکان استفاده از تمام بازیکنان بسکتبال کشورمون در تیم ملی بدلیل تعهدات بازیکنان شاغل در خارج از کشور، آسیب دیدگی، مشکلات خروجی و امثالهم در کنار حضور بازیکنان جوان و مستعدی که عمدتا برای اولین بار شرایط و نقشهای بیشتری رو در مسابقات رسمی در این سطح تجربه خواهند کرد چالش اصلیه که باعث شده بطور قطع نشه در مورد عملکرد تیم ملی بسکتبال در المپیک آسیائی اظهار نظر کرد. با این همه شخصا از بازیهای تیم ملی در اردوهای ترکیه و صربستان راضی هستم و امیدوارم این روند رو به رشد حفظ و منتهی به کسب نتیجه در خور بشه.
علاوه بر این برای ارائه تحلیلی جامع از مسابقات، اطلاع از ترکیب تیمهای رقیب هم بسیار اهمیت داره.