۱۳۸۷ مرداد ۲۲, سه‌شنبه

پاسخ به چند سئوال در مورد مسابقه ایران - روسیه

در اینجا بطور مختصر به چند سئوال که توسط یکی از خوانندگان محترم در مورد بازی ایران - روسیه طرح شده بود جواب می دم:

1- در مورد خصوصیات فردی بازیکنان تیم ملی ما، در پاره ای از زمان بازی که تیم روسیه پرس رو از داخل زمین ما انجام می داد حامد حدادی و بازیکنان دیگری که به نوبت در زمین استفاده می شدند،اقدام به پیک دهی بازیکنان روسیه می کردند و صمد نیکخواه توپ رو تا زمین روسیه می آورد و به مهدی کامرانی می داد آیا واقعا بال هندینگ کامرانی به عنوان گارد تیم ملی در حد صمد نیکخواه با 2 متر قد و به عنوان پاورفوروارد نیست؟

در شکستن دفاع تمام زمین معمولا بدلیل فشار بیش از حدی که بر بازیکن گارد راس تیم وارد میشه، سایر بازیکنانی که قابلیت عبور توپ از نیمه زمین، به زمین حمله رو دارن فرصت بیشتری پیدا می کنن تا این وظیفه رو انجام بدن اما معمولا مربیان به همه بازیکنان این اجازه رو نمی دن. صمد از بال هندلینگ خوبی برخورداره و احتمالا اجازه این کار رو داره. در سطوح بالای بسکتبال، برای سرعت دادن هر چه بیشتر به بازی، این وظیفه رو حتی بازیکنان پست 4 هم انجام میدن. ضمن اینکه آقای ترومن با استفاده هم زمان از کامرانی و امینی به نوعی سعی کرد که موقعیت دفاع تمام زمین حریف رو خنثی کنه اما مسلما با این ترکیب تیم در حمله دچار ضعیف می شد. ضمنا دیگه فکر می کنم همه می دونن که مطمئن ترین روشهای دفاع در برابر حمله تمام زمین با استفاده از پاس انجام میشن.

2- سوال بعدی راجع به حضور علی دورقی،او به منطقه بالای قوس روسیه می آمد وپیک می داد تا کامرانی در زمین روسیه مانور دهد و جز او هیچ کس دیگری در زیر سبد برای ما بازی نمی کرد و منطقه رنگی کاملا خالی بود آیا هدف آقای ترومن از این کار این بود که بازیکنان سنتر روسیه به هوای نبودن سنتر تیم ما در منطقه زیر سبد انجا را خالی کرده و بازیکنانی چون کامرانی وصمد بتوانند برش بزنند و به تو بروند؟یا نه چون دورقی دید در زیر سبد کارایی ندارد به بالا آمد؟ چون عین همین کار دورقی را در لیگ خودمان از جابر روزبهانی دیدم که در بازی مقابل صبا در تهران وقتی در مقابل گارث و حدادی کارایی نداشت به بالا آمد و به آرن داودی کمک کرد .

مدتهاست که مربیان بسکتبال، با در نظر گرفتن خصوصیات فیزیکی و توانائی حرکتی بازیکنان خودشون، ترجیح می دن که بازیکنان بلند قد خودشون رو در حمله از سبد دور کنن و برعکس در سیستمهای دفاعی تمایل دارن که حتی الامکان بازیکنان بلند قدشون در نزدیکی سبد قرار داشته باشن. بطور خیلی ساده در حمله این کار باعث می شه که مدافعین بلند قد هم از منطقه مرکزی خارج بشن و این منطقه برای حرکتهای سایر بازیکنان مناسبتر بشه و بهمین ترتیب در دفاع منطقه مرکزی همیشه محفوظ باقی بمونه. معمولا یا یک بازیکنان در پست پائین بازی میکنه و چهار بازیکن در اطراف قوس 3 امتیازی و یا یک بازیکن در پست پائین، یک بازیکن در پست بالا و 3 بازیکن دیگه در اطراف قوس 3 امتیازی، باین ترتیب بازیکنان مدافع برای کمک کردن و پوشش های دفاعی خود باید فاصله بیشتری رو طی کنن و همچنین چرخشهای دفاعی هم بسیار سخت تر انجام می شن.
با توجه به موارد بالا، در حمله اگر بازیکن قد بلندی که از سبد دور میشه قابلیت شوت زدن از راه دور رو نداشته باشه مسلما مدافعش هم ترجیح می ده که از منطقه ذوزنقه دور نشه پس بهمین دلیل هم بسادگی لازمه که بازیکنان بلند قد قابلیت شوت از راه دور رو هم داشته باشن. در دفاع هم اگر بازیکنان قد بلند نخوان با وجود خروج بازیکنان مهاجمی که ازش دفاع می کنن از منطقه مرکزی دور بشن، مسلما مهاجمین با برتری تعدادی در محوطه پیرامونی و دور قوس 3 امتیازی می تونن با حرکات ساده ای مثل
Pick & Roll در دور قوس آزاد بشن و با شوت از راه دور بازیکن قد بلند رو بسختی تنبیه کنن. بهمین دلیل هم برای دفاع از Pick & Roll که یکی از بازیکنان بسیار قد بلنده، مثل جابر یا حامد، روشهای دفاعی خاصی در نظر گرفته میشه (به دفاع حامد حدادی در برابر این حمله در خارج از قوس توجه کنین، حامد معمولا از ذوزنقه خارج نمیشه).
در مورد خروج بازیکنان خیلی قد بلند مثل جابر، بعضی مربیان سعی می کنن که این بازیکنان رو در تاکتیک حمله ای که طراحی می کنن نه تنها از منطقه مرکزی دور نکنن بلکه حتی زیاد هم جابجا نکنن اما بعضی ها با جابجائی اونها در محدوده ذوزنقه مشکلی ندارن و بعضی هم این نوع بازیکنان رو از محوطه خارجی می کنن. همه این تصمیم گیری ها بسته به نظر و دیدگاه مربی انجام میشن.
مسلما تصدیق می کنین که بازیکنان قد بلند عمدتا اگر قرار باشه در جائی کارآئی داشته باشن اون محل زیر حلقه است.

3- من هرچه دفاع تیم روسیه رو برانداز کردم به چیزی نرسیدم و به هیچ یک از سیستم های دفاعی که بلد بودم شباهت نداشت فقط چیزی که فهمیدم مدل ایستادنشان به یک دو دو می خورد ولی سبک دفاعشان یار گیری بود. می توانید کمی دفاع آنها رو برایم باز کنید.ممنون می شوم اگر در یک پست به طور کامل این کار را انجام دهید.

در دفاعهای تمام زمین، همونطور که قبلا گفتم، در صورتیکه قصد توپ گیری از حریف باشه معمولا با هدایت توپ به محلهای مورد نظر وایجاد تله یا Trap در محلهای تعیین شده تیم دفاع سعی می کنه فشار رو بر تیم مهاجم زیاد کنه. در این نوع دفاع، مکانیزمهای شروع فشار هم تعریف می شه، یعنی چه موقع و چگونه فشار بر چه کسی اعمال بشه ضمن اینکه لازمه برای تبدیل دفاع از تمام زمین به نیمه زمین هم برنامه ریزی و تصمیم گیری بشه، همینطور لازمه پس از ایجاد تله مکانیزمهای گردش دفاعی برای پوشش بازیکنانی که بدون مدافع می مونن تعریف بشه. برای ایجاد شرایط سخت در دفاع پرس معمولا مکانیزمهای متعددی وجود داره. مجددا توصیه می کنم که توجه کنین الزاما قرار نیست تیم دفاع آرایش معلوم و کلاسیکی مثل 2-2-1 و یا غیره رو داشته باشه البته از دفاعهای کلاسیک مثل 1-1-2-1 یا 1-3-1 یا 1-2-2 در تمام زمین استفاده هم میشه استفاده کرد.

دفاع تیم روسیه در تمام زمین یک دفاع
Match-up که حالا چون شما خیلی علاقمندین، من هم با شما موافقم که آرایشی مثل 2-2-1 داشت.

هیچ نظری موجود نیست: