۱۳۸۷ مهر ۹, سه‌شنبه

بازیکن شماره 15

حامد حدادی اولین بازیکن ایرانی شاغل در NBA، دیروز رسما با پیراهن شماره 15 تیم ممفیس در برابر دوربین خبرنگاران قرار گرفت.

حدادی به همراه سایر بازیکنان ممفیس، در روز رسانه ها که پس از تعطیلات تابستانی اولین گردهمائی رسمی بازیکنان در برابر خبرنگاران است و در NBA به روز اول مدرسه معروف است، شرکت کرد.

در عکس زیر حدادی به همراه دو هم تیمی تقریبا هم قد و همسن و سال خود در تیم ممفیس یعنی مارک گاسول از اسپانیا و دارکو میلیچیچ از صربستان مشاهده می شود.


عکس از: NBAE/Getty Images

۱۳۸۷ مهر ۴, پنجشنبه

انتشار DVDهای کلینیک بین المللی داوری بسکتبال

فدراسیون بسکتبال هفته آینده DVDهای کلینیک بین المللی داوری بسکتبال را که تیرماه گذشته در تهران برگزار شد منتشر می کند.

این سه DVD شامل کلاسهای آموزشی کلینیک فوق در زمینه سرفصلهای زیر می باشد که توسط کمیته داوران و مسابقات و همچنین کمیته مربیان فدراسیون بسکتبال در اختیار داوران و مربیان بسکتبال سراسر کشور قرا خواهد گرفت:
1- تغییرات قوانین بین المللی بسکتبال در سالهای 2008 و 2010
2- موقعیتهای بازی
3- روانشناسی داوری
4- مکانیک داوری 3 نفره



این کلینیک زیر نظر لوبومیر کوتلبا، مدیر ورزشی فیبا در مجموعه ورزشی آزادی تهران برگزار شد.

۱۳۸۷ مهر ۳, چهارشنبه

ترومن و بسکتبال فیلیپین

سایت فدراسیون بین المللی بسکتبال به نقل از رسانه های محلی فیلیپین خبر از حضور رایکو ترومن در مانیل پایتخت فیلیپین داد.

بنا بر این گزارش ترومن، سرمربی تیم ملی کشورمان در مسابقات المپیک پکن، بدعوت فدراسیون بسکتبال فیلیپین در این کشور حاضر شده تا در مورد زمینه های مختلف رشد و توسعه بسکتبال در فیلیپین با مسئولین بسکتبال این کشور ملاقات و گفتگو کند. وی همچنین از نزدیک شاهد مسابقه بین دو تیم محلی که با حضور حدود 23000 تماشاگر برگزار شد، بوده است.

ترومن در طی مدت اقامت خود در مانیل ضمن برگزاری کلینیک آموزشی بسکتبال، از مسابقات و تمرینات تیمهای مختلف محلی نیز دیدن کرده است.


لازم بذکر است که فدراسیون بسکتبال فیلیپین که بدلیل مشکلات داخلی مدتی از حضور در مسابقات بین المللی محروم بود، با اتمام زمان محرومیت، مجددا برای حضور در سطح اول بسکتبال آسیا تلاش و برنامه ریزی می کند. این در حالیست که مشکلات داخلی بسکتبال فیلیپین بطور کامل مرتفع نشده است.

۱۳۸۷ مهر ۲, سه‌شنبه

شماره جدید FIBA Assist روی اینترنت

32امین شماره از مجله آموزشی FIBA Assist که توسط فدراسیون بین المللی بسکتبال (فیبا) منتشر می شود روی وبسایت این فدراسیون قرار گرفت.

در این شماره مطالب زیر برای استفاده علاقمندان ارائه شده است:
- تمرینات شوت در خستگی
- بازی کردن در نزدیک سبد
- جلوگیری از استراحت بازیکنان در زمین
- حمله
Shuffle
- بسکتبال و فلسفه
- بازی بسکتبال
FIBA33
-تغییرات تاریخی قوانین توسط فیبا
- سئوالات داوری: درست یا نادرست
-
ACB: لیگ حرفه ای اسپانیا
- گردهمائی مرکز مطالعات و تحقیقات فیبا در سال 2008
- برنامه آمادگی جسمانی تیم سن انتونیو اسپرز
- بخشهای خبری


این شماره از مجله FIBA Assist رو به حجم تقریبی 8.6 مگابایت می تونین از اینجا دریافت کنین.

۱۳۸۷ شهریور ۳۰, شنبه

تمرینات بدنسازی

اخیرا دوستان متعددی در مورد برنامه های بدنسازی سئوال می کنند که البته شخصا معتقدم ارائه برنامه بدنسازی بدون آموزش نحوه انجام صحیح حرکات و نظارت مربی باتجربه بعضا اثر مناسبی نداشته و گاها بسیار خطرناک است.

با این وجود و با تاکید مجدد بر اهمیت بیش ازاندازه حضور مربی با تجربه که بطور جدی از بروز آسیب دیدگیهای احتمالی جلوگیری می کند در اینجا لینکی معرفی می شود که در آن فدراسیون بین المللی بسکتبال تمرینات بدنسازی را آموزش می دهد.
لطفا توجه کنید که تمرینات ذکر شده در این سایت برای همه سنین مناسب نبوده و حتما باید زیر نظر مربی متخصص انجام شوند.

۱۳۸۷ شهریور ۲۹, جمعه

سمت قوی – سمت ضعیف

جهت آموزش چگونگی دفاع از مهاجمین بدون توپ، زمین بسکتبال به دو منطقه قوی (Strong side) و ضعیف یا کمکی (Weak side or Help side) تقسیم میشود.

در این روش خط فرضی که مرکز دو سبد را به یکدیگر متصل می کند زمین بسکتبال به دو مستطیل مساوی تقسیم می شود که مرجع تعریف این دو منطقه است (به شکل زیر توجه کنید). بنابراین روش، مدافعینی که در سمت قوی یا مستطیلی که توپ در آن وجود دارد (مستطیل قرمز) قرارمی گیرند موظف به اعمال فشار دفاعی بر بازیکنان مهاجم بوده و مدافعینی که در منطقه کمکی (مستطیل آبی) حضور دارند برای امکان کمک به مدافعین سمت قوی با فاصله گرفتن از مهاجمی که مامور دفاع از او هستند استقرار می یابند. چگونگی دفاع از مهاجمینی که در سمت ضعیف قرار دارند بسته به فلسفه دفاعی مربیان متفاوت است.


بطور خلاصه و صرفا جهت اطلاع لازم بذکر است مناطق قوی و ضعیف در حمله هم تعریف می شوند که البته این تعاریف عمومیت ندارند.

۱۳۸۷ شهریور ۲۳, شنبه

مسابقات قهرمانی بسکتبال جوانان آسیا در تهران

بیستمین دوره مسابقات قهرمانی جوانان آسیا در ایران و با حضور 15 تیم برتر این قاره در حالی انجام شد که بدلیل سقوط هواپیمای حامل تیم جوانان قرقیزستان در پرواز به سمت تهران مسابقات با عدم حضور این تیم برگزار شد.

در این مسابقات اتفاقات متعددی روی دادند، مثل:
- باخت فنی تیم چین، مدافع عنوان قهرمانی، در بازی مقابل سوریه که در نهایت باعث عدم حضور این تیم در جمع 4 تیم مرحله نیمه نهائی وکسب رده پنجم توسط اونها شد، جالیه بدونین که بعضی از بازیکنان تیم جوانان چین از همین الان مورد توجه تیمهای NBA هستند و مسلما در آینده نه چندان دور بیشتر از اونها خواهیم شنید،
- اعتراض شدید کره ای ها به نتیجه ثبت شده بازی این تیم در برابر تیم ژاپن، عدم صعود اونها به مرحله نیمه نهائی، و کسب مقام ششم این مسابقات،
- کسب مقام سومی تیم سوریه تنها با 3 برد از 7 مسابقه ای که انجام دادند (با احتساب برد فنی مقابل تیم چین) و صعود این تیم به مسابقات قهرمانی جوانان جهان در نیوزیلند،
- نوسانات تیم ملی جوانان در مسابقات مختلف،
- استقبال و حمایت پرشور و بیسابقه تماشاچیان از تیم ملی جوانان ایران و
- کسب مقام قهرمانی تیم ملی جوانان کشورمون برای دومین بار در تاریخ این مسابقات و البته طی 3 دوره اخیر.


ظرف مدت برگزاری مسابقات کمتر شاهد حضور مربیان عزیزی بودم که در رده های سنی پایه و یا حتی بزرگسالان فعالیت می کنند. البته شاید گرفتاریهای مختلف مانع از حضورشون بوده اما در عوض تعداد کمی از مربیان که از بازیها دیدن کردند عمدتا از تماشاچیان پروپاقرص مسابقات بودند و کاملا مشخص بود که مشتاقانه بازیها و عملکرد تیمها رو زیر نظر دارن.

بطور خیلی ساده تعداد تیمهای خوب مسابقات (و بعبارت دیگه سطح کیفی) مناسب بود و تیمهائی مثل هند، امارات، عربستان سعودی و هنگ کنگ از لحاظ مهارتی و تاکتیکی عملکرد قابل قبولی از خودشون نشون دادند. این در حالی بود که تیمهای چین تایپه و اردن هم امکان حضور در جمع 8 تیم برتر مسابقات رو پیدا نکردند.

تیمهای چین، کره و ژاپن مثل همیشه نمایشی از برتریهای مهارتی و قابلیتهای فنی خودشون در همکاریهای گروهی و سنین پایه رو به رخ رقیبان خودشون کشیدن. برتریهای فنی ای که حقیقتا بسیار آموزنده بودند.

در نهایت تیم ملی جوانان کشورمون هم در مسابقه نهائی در برابر تیم جوانان قزاقستان قرار گرفت که برای اولین بار حضورشون در بازی فینال و صعودشون به مسابقات جهانی رو جشن گرفته بودند و تیم سوریه هم با بخت و اقبال بلند و چاشنی چند بازیکن مشکوک برای کسب مقام سوم به مصاف ژاپنی های منضبط رفتند. مسئولین تیم سوریه بقدری به نهایت کار این تیم نامطمئن بودند که بلیط برگشت خودشون رو برای عصر روز آخر مسابقات تهیه کرده بودند!!! و بهمین دلیل هم در مراسم اهدای مدال و کاپ مقام سوم و اختتامیه مسابقات حضور نداشتند.

فیلیپینیها که بدلیل محرومیت فدراسیون بسکتبال کشورشون، در دوره قبل مسابقات جوانان آسیا در چین حاضر نبودند با کادر کامل و حمایت بسیار جالب دفتر نمایندگی خودشون در ایران و همچنین حضور فیلیپینی های مقیم تهران از جمله سفیر این کشور که در همه مسابقات اونها مهمان ویژه بود، با وجود شکست دادن تیم قهرمان بازیها و برتری مقابل لبنان، تیم سوم دوره گذشته، مقام هفتم رو کسب کردند.
فیلیپین با قهرمانی در 6 دوره از این مسابقات که همگی پیش از سال 1982 میلادی بدست آمده اند، پس از چین که 8 عنوان قهرمانی در اختیار دارد، پر افتخارترین تیم مسابقات قهرمانی جوانان آسیا است.

(عکس از آقای علی ناجیان)

۱۳۸۷ شهریور ۱۸, دوشنبه

از المپیک پکن تا قهرمانی جوانان آسیا در تهران

تقریبا از پیش از مسابقه نهائی المپیک تا پایان مسابقات جوانان آسیا در تهران غیبتی نسبتا طولانی داشتم و از این بابت عذرخواهی می کنم.

در این مدت ایالات متحده امریکا با کسب مقام قهرمانی در مسابقات المپیک به ناکامی های خود در چند دوره اخیر مسابقات جهانی و المپیک خاتمه داد، بسکتبال کشورمون، همونطور که قبلا براتون نوشته بودم، با 10 پله صعود در رتبه 23 رده بندی فدراسیون بین المللی بسکتبال قرار گرفت و بالاخره تیم ملی جوانان ایران هم با کسب مقام قهرمانی مسابقات جوانان آسیا در تهران و صعود به مسابقات قهرمانی جوانان جهان که سال آینده در نیوزیلند برگزار می شود، موجب شادی مردم عزیزمون شد.

با توجه به پوشش کامل مسابقات اعم از گزارش کامل و آمار که در وبسایت هر دو دوره مسابقه ارائه می شد، حتما در جریان آنچه اتفاق افتاده هستید و نیاز به تکرار اونها نیست اما بطور خلاصه و در یک پست به آنچه در مسابقات جوانان گذشت اشاره خواهم کرد.