۱۳۸۶ بهمن ۱۱, پنجشنبه

تغییر قوانین بین المللی بسکتبال

مدتیه که فیبا مجددا بطور جدی در حال بررسی چگونگی تغییر قوانین بسکتبال و همچنین یکسان سازی اونها در سراسر جهانه و تا بحال با این سرفصل چندین بار با مسئولین NBA، NCAA و همینطور مربیان طراز اول بین المللی موضوعاتی رو به بحث گذاشته.

مهمترین موضوعات اصلی که فیبا روی اونا کار کرده عبارتند از:
- تغییر شکل منطقه سه ثانیه از ذوزنقه (که در قانون فیباست) به مربع (مطابق قوانین امریکائی) است،
- دور کردن فاصله خط 3 امتیازی از حلقه، از 25/6 متر به 25/7 (قانون فیبا به NBA) یا فاصله ای در بین این دو عدد و
- اجازه درخواست زمان استراحت به بازیکنان، مانند NBA.
بعیده امریکائی ها که کشورشون رو مهد بسکتبال و خودشون رو صاحب بسکتبال پیشرو در جهان می دونن قواننینشون رو به قوانین فیبا تغییر بدن اما این احتمال وجود داره که بالاخره در میانه راه حاضر بشن در مسابقات مشترک آتی قوانین بینابین مورد استفاده قرار بگیرن. ضمن اینکه اگر نرمش و پذیرشی رو از طرف فیبا و بسکتبال بین المللی ببینن امکان داره قدری کوتاه بیان!
در مورد 3 موضوعی که در بالا به اونها اشاره کردم، مربیان معروف بین المللی هم مورد پرسش قرار گرفتن که نظرشون خیلی مهم قلمداد می شه اما این افراد عمدتا روی خوشی به درخواست زمان استراحت توسط بازیکنان در جریان بازی نشون ندادن چون معتقدن این وظیفه بازیکن نیست ولی نمی دونم چرا مربیا به این موضوع توجه نکردن که با وجود این قانون میشه این اجازه رو تنها موقعی به بازیکنا داد که با مربی هماهنگ باشن (یعنی یک موضوع درون تیمی) ولی در عوض این امکان بوجود میاد که در جریان بازی هم درخواست زمان استراحت کرد و این یک موضوع بسیار بسیار متحول کننده است. با این وجود این تغییر قانون بعد از نظر منفی اکثریت مربیان و کارشناسان تقریبا منتفی شده.
تغییر شکل ذوزنقه و افزایش فاصله خط 3 امتیازی از حلقه هم از موضوعاتی هستن که با توجه به تاثیراتی که بر شکل انجام بازی می گذارن (شکل حمله، شکل دفاع و سرعت بازی) موافقین و مخالفین متعددی دارن اما اون چیزی که فعلا بنظر میاد اینه که شروع به مطالعه در این دو مورد زمینه ساز اینه که در آینده این کار انجام بشه ولی شاید هم لازم باشه همونطور که امریکائی ها این موارد رو اول در بعضی لیگهای کشورشون به آزمایش گذاشتن، در سطح بین المللی هم، با توجه به تنوع سطح بسکتبال، این موارد ابتدا به صورت آزمایشی انجام بشن تا نقاط قوت و ضعفشون عملا نشون داده شده و مورد بررسی قرار بگیرن. بهرحال اونچکه بنظر می رسه اینه که این طرح هم بشکلی انجام می گیره.
تغییر زمان بازی به 4 وقت 12دقیقه ای هم از جمله سایر مواردی است که مورد نظر بعضی از مربیان قرار داره اما آیا به نظر شما بازیهای بسکتبال که در NBA و به این مدت انجام میشن، خیلی برای تماشاگرا خسته کننده نشدن؟ لطفا توجه کنین که خیلی از قوانین NBA جدا از موارد فنی، تا حد بسیار زیادی هم به کسب درآمد مربوط میشن، مثلا زمان طولانی تر باعث تبلیغات و درآمد بیشتر میشه، به همین سادگی! اما مسلما نمیشه از تاثیرات فنی این قوانین هم فقط به صرف خستگی تماشاچیان صرف نظر کرد!
تعریف و تفسیر واضح از قوانین مربوط به فول فنی و غیر ورزشی هم از سایر مواردی بوده که از جانب مربیا درخواست شده تاانجام بشه و از تفسیر به رای داوران جلوگیری بشه تا قضاوتها یک دست تر بشن.
بهرحال تغییر قوانین که موارد بالا بخشی از اونها هستن بعد از بررسی و تصویب احتمالی در جلسه سال 2008 هیئت مرکزی فیبا در پکن (همزمان با المپیک)، در اکتبر 2008 (بعد از المپیک) لازم الاجرا خواهند بود و بعضی هم برای اجرا در سال 2009 در نظر گفته شدن.
در این مورد بعدا بیشتر صحبت خواهم کرد.

۱۳۸۶ بهمن ۹, سه‌شنبه

آنالیز بسکتبال

چند روز پیش که یادم نیست برای چه کاری به فدراسیون بسکتبال رفته بودم 2 جوان شیرازی رو دیدم که یکی از اونها با شور و شوق زیادی داشت از نرم افزاری که برای آنالیز بسکتبال نوشته صحبت می کرد.

من هم که خیلی دنبال این چیزا بوده و هستم وقتی که خوب به حرفاش گوش کردم و یکی دو تا سئوال هم ازش پرسیدم که بنده خدا با رضایت خاطر کامل!!! جوابم رو داد برداشتم این بود که ایشون یک برنامه آمار بسکتبال نوشته که نمونه اش، حالا کمی کاملتر یا ناقص تر، قبلا تهیه شده و بازیهای لیگ در تهران و حتی مسابقات بین المللی در ایران هم با اونها آمارگیری میشه. و اما چیزی که امروزه به عنوان برنامه آنالیز شناخته میشه بطور عمومی برنامه ایه که امکان آنالیز شاخصهای عددی و برداشتهای تصویری و دسته بندی اونها رو به مربی یا بهتر بگم کمک مربی تیم و احیانا شخصی که بهش scout گفته میشه ( که تنها وظیفه شناسائی و بررسی حریفان و بازیکنان رو داره) میده. این برنامه ها کم کم به سخت افزارهای مخصوص هم مجهز میشن که مثلا برای Start/Stop/Pause و غیره مثل دستگاههای پخش ویدئویی استفاده میشن. در تیمهای NBA فردی که مسئولیت این کارها رو داره بهش Video coordinator گفته میشه که در واقع بخش فنی بسکتبال رو کمتر بعهده داره اما مسئول همه نرم افزار و سخت افزاره و با کمک scoutها نتایج بررسی ها رو در فرمهای مخصوص و DVD در اختیار سرمربی و کادر فنی قرار میدن. چیزی که در برنامه های امروزی بسیار تعیین کننده است امکان آنالیز مالکیت توپ و طبقه بندی اونهاست که در نهایت بخوبی می تونه تمایلات یک بازیکن و تیم رو برای کادر فنی تیم مقابل شناسائی کنه. البته این کارا رو قبلا با فرمهای دستی انجام می دادن که در کشور ما فعلا هم به این روش مقدوره. علاوه بر اینها خروجی های آمار استاندارد رو هم میشه در سایر نرم افزارها مثل MS Excel بیشتر مورد بررسی قرار داد تا نتایج دقیقتر پیدا کرد.
این موارد متاسفانه در کشور ما بصورت خیلی ابتدائی انجام میشه و وقتیکه می بینم در کشورهای صاحب بسکتبال چه کارهائی در این زمینه میکنن واقعا غبطه می خورم چونکه ما هم توانایئش رو داریم هم معلوماتش رو فقط این چیزها رو جدی نمی گیریم! نرم افزارها و سخت افزاری که در این زمینه وجود دارن معمولا چند هزار دلار قیمت دارن. در نهایت و برای نرم افزارهای آماری، بطور خلاصه بگم که در حال حاضر بهتره که مجموعه نرم افزار آمار، خروجی تلویزیونی، خروجی همزمان اینترنتی و اطلاعات گزارشگران همگی در قالب یک مجموعه ارائه بشن و در سایر کشورها هم همینطوره، یعنی یک سیستم ورودی اطلاعات، یک بانک اطلاعات و چندین نوع خروجی.
و برای تیمها هم دوربینهائی که روی هارد دیسک فیلم رو ضبط می کنن ارجح هستند تا بررسیهای بعدی رو راحت تر بشه انجام داد البته میشه بطور همزمان ضمن ضبط روی نوار عملیات ضبط روی هارد دیسک
(Capture) رو هم با یک لپ تاپ انجام داد.
از کجا شروع شد به کجا رسیدیم!!!

۱۳۸۶ بهمن ۸, دوشنبه

تایم اوت یا زمان استراحت!

امروز برای دیدن یک بازی سوپر لیگ به سالن برگزاری مسابقات رفتم و مثل همیشه چیزهای زیادی یاد گرفتم. یکی از مواردی که با اطرافیانم در موردش صحبت شد درخواست زمان استراحت توسط مربی یکی از تیمها بود که البته شاید موضوعی معمولی به نظر بیاد.

اما وقتی که این تایم اوت در 12 ثانیه به پایان کوارتر سوم بازی باشه و تیمتون هم 20 امتیاز عقب باشه واین هم دومین زمان استراحت شما در این کوارتر باشه اونوقت کمی مشکوک قلمداد میشه!!!(همونطور که می دونید هر تیم فقط مجاز به استفاده از 3 زمان استراحت در کل نیمه دومه که البته این قانون هم ممکنه بزودی عوض بشه) یکی از مربیای خارجی که نزدیک ما نشسته بود و گویا یواش صحبت کردن هم در مرامش نیست فریاد زد که این تایم واقعا لازم بود!!!
از این اتفاقات زیاد میفته که کم و بیش موافق و مخالف داره ولی این رو هم باید بگم که در مورد زمان درخواست تایم اوت یک فلسفه ثابت و باصطلاح مطلقا درست وجود نداره و دراین مورد فقط بهتره که از کادرفنی و دلیلی که برای درخواست تایم اوت داشتن سئوال کرد.

مثال دیگه ای که به نظرم میاد بازی بوستون و اورلاندو است که همین هفته انجام شده. تیم بوستون بنظر من یکی از بهترین تیمهای حال حاضر در NBA و حتی جهانه. بطور خلاصه شاید بهترین چیزی که بتونم در موردش بگم اینه که سبک مخصوص خودش رو داره که با بقیه تیمهای NBA متفاوته و چیزی بین سبک امریکائی و اروپائیه (بعدا در این مورد بیشتر توضیح می دم). در این بازی که بوستون در وقت دوم 10 امتیاز هم جلو بوده بمرور برتری خودش رو از دست می ده و در مقابل 26 امتیاز اورلاندو تنها می تونه 5 امتیاز کسب کنه (البته این بازی در غیاب ستاره بوستون، کوین گارنت که بدلیل کشیدگی عضلات شکم آسیب دیده بوده انجام شده)، حالا فکر می کنین آقای داک ریورس مربی بوستون چکار می کنه؟ اگه فکر کردین که تایم می گیره، اصلا درست حدس نزدین!!! این فلسفه مربیای بزرگی مثل فیل جکسون هم هست که معتقدن باید به شعور و توانائی های بازیکنانشون احترام بگذارن و با توجه به همین ملاحظه هم بازیکنانشون رو تربیت کنن. خوب اینم یک روشه دیگه. حالا اگه این کار رو یک مربی هموطن ما انجام می داد بطور حتم از جانب کارشناسان قد و نیم قد مورد انتقاد شدید قرار می گرفت، نمی گرفت؟ البته جهت اطلاعاتتون بوستون در وقت چهارم اختلاف رو جبران می کنه ولی درست در لحظه پایان مسابقه بازی رو با شوت 3 امتیازی هدایت ترک اوغلو به اورلاندو می بازه!

در اروپا هم قواعد خاص خودشون رو برای تایم اوت دارن، مثلا اگه شما با اختلاف زیاد از حریفتون جلو باشین و در اواخر مسابقه درخواست تایم اوت بکنین، مربی تیم مقابل این رو توهین خیلی جدی به خودش قلمداد می کنه و حتی ممکنه برخورد خیلی بدی باهاتون بکنه.

یکی از مربیای صرب می گفت در یکی از این کشورهای یوگسلاوی سابق، مربی درخوست زمان استراحت می کنه و وقتی بازیکنا میان بیرون و روی نیمکت می شینن، ایشون هم مدام قدم میزده تا اینکه یکی از بازیکنا بالاخره جرات می کنه و می پرسه، آقا نمیخواین بگین چکار کنیم؟ مربی هم با عصبانیت میگه: من این تایم رو برای شما نگرفتم که، برای خودم خواستم!!!

و یاد مربی مرحوم تیم ملی بسکتبال در مسابقات المپیک آسیائی هیروشیما سال 1994، آقای ویتالی زاستاخوف بخیر که وقتی درخواست تایم اوت کرد در بیرون حلقه ای که بازیکنا دور نیمکت زده بودن مونده بود و هر کاری می کرد نمی تونست داخل بشه و صحبت کنه!! خدا بیامرز کلی تقلا کرد تا بالاخره موفق شد! روحش شاد.


۱۳۸۶ بهمن ۷, یکشنبه

شماره جدید FIBA Assist روی اینترنت

29امین شماره از مجله آموزشی FIBA Assist که هر دو ماه یکبار توسط فدراسیون بین المللی بسکتبال (فیبا) منتشر میشود بر روی سایت این فدراسیون قرار گرفت.

علاقمندانی که البته به اینترنت پر سرعت دسترسی دارند می توانند این مجله را که حدود 40 مگابایت حجم دارد از اینجا دریافت کنند.

همچنین کلیه شماره های گذشته این مجله نیزاز اینجا قابل داونلود هستند.

ضمنا مجموعه ای از بیست جلد اول این مجله که بر اساس موضوع تنظیم شده و به مناسبت کنگره فیبا در سال 2006 همزمان با مسابقات قهرمانی جهان در ژاپن توزیع شد نیز با حجم تقریبی 50 مگابایت از اینجا قابل دریافت است.

این مجله بسیار مفید که از اوایل سال 2003 و با هدف آموزش کلیه افراد درگیر بسکتبال تهیه و منتشر شده متشکل از بخشهایی است در زمینه های آموزش مربیان، داوران، برنامه های آموزشی بسکتبال پایه، پزشکی ورزشی، بدنسازی، مدیریت و بازاریابی ورزشی، معرفی منابع آموزشی و تشکیلات ورزشی، تفاسیر خبری و غیره.


۱۳۸۶ بهمن ۶, شنبه

بسکتبال ایران و بازی کامپیوتری فیبا

نمیدونم آیا تا بحال اسم EA Sport رو شنیدین یا نه اما اگر هم مثل من اهل بازیهای کامپیوتری نباشین باحتمال زیاد حداقل باید بازیهای کامپیوتری FIFA و NBA live که در سالهای مختلف میلادی تهیه می شن و بعضا روی پلی استیشن 1 و2، PSP و Xbox 360 قابل اجرا هستن رو بشناسین که از محصولات شرکتی هستن که نام تجاری محصولاتش EA sports هست و کارش هم ساختن بازهای معروف کامپیوتری ورزشیه که طرفداران بسیاری هم در سراسر جهان دارن.

سال گذشته قرارداد مشارکتی بین فیبا و EA Sports منعقد شد تا بسکتبال بین المللی و خصوصا مسابقات قهرمانی جهان با حضور تیم های ملی و بازیکنان بین المللی در قالب بازیهای کامپیوتری طراحی، تهیه و مثل همون بازیهای موفق قبلی در جهان منتشر بشن. البته نسخه های آزمایشی این بازی هم برای استفاده علاقمندان در این آدرس قرار گرفته: www.fibagame.com
اما خبر جالب رو از اینجا به بعد بخونین: قراره در نسخه این بازی که برای سال 2009 در حال طراحیه، تیم ملی بسکتبال ایران و بازیکنان اون که در سال 2007 قهرمان آسیا شدن هم حضور داشته باشن و این یعنی معرفی بیش از پیش بسکتبال ایران وبازیکنان ایرانی. مبارکه انشاالله!

۱۳۸۶ بهمن ۴, پنجشنبه

نیاز به تغییر مدل آموزشی بسکتبال در ایالات متحده

بدنبال عدم توفیق بسکتبال ایالات متحده در اکثر مسابقات جهانی و المپیک و رقابتهای جهانی دررده های سنی پایه، جدا از دلایل مختص به هر تورنمنت، بررسی ریشه ای مدلهای آموزشی بسکتبال در این کشور، مقایسه این روشها با کشورهای اروپائی و همچنین دلایل موفقیت چشمگیر بازیکنان اروپائی در NBA از جمله مواردی هستند که توجه بسیاری را به خود معطوف نموده اند و در این بین یکی از افرادی که بطور منصفانه و با دیدگاهی متفاوت با ارائه چندین کتاب چالشهای جدیدی برای بسکتبال کشورش ترسیم نموده Brian McCormick است.

این مربی جوان با بررسی چگونگی آموزش بسکتبال در کشورهای مختلف بوضوح ساختار آموزشی بسکتبال در کشورش را زیر سئوال برده و از این بابت نیز چندان با استقبال افرادی که امریکای شمالی را مهد بلامنازع بسکتبال در جهان می دانند روبرو نشده است. با این توضیح مختصر و امید باینکه درآینده نزدیک بیشتر به این موضوع بپردازم وبسایت این مربی راجهت توجه و مطالعه به خوانندگان عزیز معرفی می کنم و امیدوارم شما هم از این سایت به اندازه کافی بهره مند شوید.

۱۳۸۶ بهمن ۳, چهارشنبه

معرفی پستهای بازیکنان در بسکتبال

همونطور که قبلا قول داده بودم، پستهای بازیکنای بسکتبال رو اینجا براتون توضیح می دم: (مرجع: NBA.com)

1 - گارد رأس یا Point guard، پست 1
گارد رأس نقشی مانند کارگردان در محل فیلمبرداری دارد چون بازیها را اعلام کرده و حمله را هدایت می کند. همچنین وظیفه دارد که توپ را به هم تیمی های خود که در بهترین موقعیت قرار دارند و می توانند امتیاز کسب کنند برساند و معمولا بهترین دریبل زن و پاس دهنده در تیم است. گارد رأسها معمولا کوتاه قدترین و سریعترین بازیکنان تیم هستند و اغلب به آنها گارد اول
one guard اطلاق می شود. گارد راسها را معمولا با چگونگی پخش توپ در بین بازیکنان تیم که به پاس منجر به گل یا assist می انجامد، می سنجند.

2- گارد شوتزن یا Shooting guard، پست 2
گارد شوتزن یا گارد دوم معمولا بدلیل قابلیت شوتزنی از راه دور و کسب امتیازات ناگهانی مورد توجه قرار می گیرند. این بازیکنان معمولا از گارد راسها بلند قدتر هستند و بیشتر از آنها نیز شوت می زنند. پست گارد شوتزن به پست 2 و یا گارد دوم و یا
off guard نیز شناخته می شود. (این بازیکنان عمدتا از قابلیتهای بالای دفاعی نیز برخوردارند)

3- فوروارد کوچک یا Small forward، پست 3
فوروارد کوچک عموما امتیاز آور قوی و مدافع مستحکمی است. چند بعدی بودن این بازیکن از خصوصیات عادی یک فوروارد کوچک است که باید به اندازه ای قد بلند و تنومند باشد که بتواند نزدیک به حلقه باشد اما از سوی دیگر به اندازه کافی سریع باشد تا قادر به انجام بازی پیرامونی هم باشد. این پست به پست 3 نیز شناخته می شود.

4- فوروارد قدرتی یا Power forward، پست 4
همانطور که از اسم آن نیز پیداست، این بایکنان معمولا بیشتر در شاخصهای فیزیکی بازی تبحر دارند: ریباند و دفاع. فوروارد قدرتی عموما از قوی ترین بازیکنان تیم از لحاظ جسمانی است و در پست 4 بازی می کند. به این بازیکن ممکن است بازیکن پست (بازیکنی که پشت به حلقه بازی می کند) نیز اطلاق شود باین معنی که زمان زیادی را در پست پائین (نزدیک حلقه) می گذراند.

5- بازیکن مرکزی یا Center، پست 5
بازیکن مرکزی یا سنتر بسیار مهم است زیرا در هر دو سوی زمین، تیم به او اتکا دارد. این بازیکن در حمله باید قادر به کسب امتیاز از داخل (نزدیک حلقه) بوده در حالیکه در دفاع نیز باید بلاک شوت و ریباند کند. بازیکن مرکزی معمولا بلند قدترین بازیکن تیم است و سنترهای
NBA حداقل 210 سانتیمتر بلندی قد دارند. سنتر بازیکن پست 5 است و اغلب به او big man و یا بازیکن پست post man اطلاق می شود.

۱۳۸۶ بهمن ۱, دوشنبه

مقدمه ای بر پستهای مختلف بازیکنان در بسکتبال

بنظر من جالبه که نه تنها بازیکنان بلکه بعضی از مربیان و حتی بسیاری از باصطلاح کارشناسانی که در بسکتبال کشورمون فعالیت می کنن، می نویسن و یا تفسیر می کنن از خصوصیاتی که بازیکنان در هر پست بازی باید داشته باشن بی اطلاع هستن.

اینو نمی گم که خدائی نکرده به کسی توهین کنم بلکه منظورم اینه که چطور شده موضوعی باین سادگی از قلم افتاده و یا اینکه دوستان علاقه ای ندارن که در این مورد سئوالی بکنن. مسائلی که در این زمینه باهاشون مواجه بودم کم نیستن ولی بدلیل حفظ حرمت ترجیح می دم عنوان نکنم.
جالب اینه که اگه به این موارد آشنا نباشی نمیشه سیستمهای حمله و دفاع رو درست طراحی و یا انتخاب کنی، و حتی پیش از اون نمی تونی تیم تشکیل بدی (باصطلاح تیم ببندی) و یه دفعه می بینی مثلاً تیمی تشکیل می شه که هنوز کوارتر سوم تمام نشده دیگه بازیکن مرکزی یا سنتر نداره چون اونائی که بودن به تعداد کافی انتخاب نشده بودن ومشکل خطای زیاد نیمکت نشینشون کرده و خلاصه از این دست مشکلات متداول!
در پست بعدی، بازیکنان بسکتبال و نقش یا پست هر کدوم در زمین رو براتون توضیح می دم و فقط ذکر این نکته رو ضروری می دونم که بعضی از این پستها با توجه به توانائی بازکنانی که در اونها بازی می کنن می تونن دچار تغییرات بشن و شاید بشه گفت که اصلاً اون بازیکن خاص تعریف اون پست رو عوض می کنه مثالش هم کم نیستن: اروین مجیک جانسون، گارد رأس یا پست 1 تیم لس آنجلس لیکرز در دهه هشتاد و نود میلادی که البته بدلیل خصوصیات منحصر بفرد جسمانی اش در این پست یک استثنا است، اسکاتی پیپن فوروارد سرعتی یا پست 3 تیم شیکاگو بولز در دهه نود میلادی و شاید اکثر بازیکنهای پست 4 یا فورواردهای قدرتی فعلی در اروپا که بی سر و صدا تعریف این پست رو دارن تغییر می دن و غیره...
علاوه بر این در توضیحاتی که برای بعضی سیستم ها داده می شه ممکنه بازیکن پست 1 در حمله با X1 که در دفاع استفاده میشه یکی نباشه. در این صورت فردی که داره توضیح می ده حتماً این موضوع رو یادآوری خواهد کرد. اگه خیلی تخصصی دنبال بسکتبال نیستین به این مورد زیاد کاری نداشته باشین !

آموزش بسکتبال از مقدماتی تا پیشرفته

سلام،
یکی از وبسایتهای فوق العاده مفید بسکتبال که البته طرفداران زیادی هم بین مربیان هموطنمون داره سایت متعلق به دکتر جیمز جل هستش و آدرسش هم اینه: http://www.coachesclipboard.net این وبسایت هم بسیار جامع و کامله.

امیدوارم بتونید ازش استفاده کامل ببرید. در این سایت هم مطالب با دیاگرامهای مختلف و بعضاً فیلمهای کوتاه آموزش داده شدن. امیدوارم این یکی به روزگار سایت bbhighway.com دچار نشه که مطالبش حقیقتاً بسیار عالی بود اما بعد از مدتی فعالیت با حامی مالی جدید به 5starhoops.com تغییر نام داد و متاسفانه چند وقته که دیگه فعال نیست.
بهرحال اگر به این سایت سرزدین و احیاناً سئوالی هم داشتین، در حد معلوماتم، خوشحال میشم که بتونم باهاتون گفتگوئی وبلاگی داشته باشم!
امیدوارم که در آینده قسمتی تحت عنوان لینکهای مفید براتون درست کنم که همه این سایتهای آموزشی رو در اونها قرار بدم چون هدفم از این وبلاگ تنها معرفی سایتهای بسکتبالی نیست.


۱۳۸۶ دی ۲۹, شنبه

کتابخانه فدراسیون بین المللی بسکتبال

امروز می خوام باصطلاح کتابخانه ای رو که فیبا برای آموزش مربیان در سراسر جهان طراحی کرده بهتون معرفی کنم.

شما می تونید از اینجا به این کتابخونه دسترسی پیدا کنید. در این وبسایت که حدود 3 ماه پیش راه اندازی شده می تونید به اطلاعات مختلفی اعم از تمرینات مختلف، نحوه بازی تیم های طراز اول در مسابقات قهرمانی جهان و غیره دسترسی داشته باشید. این اطلاعات درمقالات متعدد، با دیاگرامهای متنوع و حتی بصورت فیلمهای کوتاه هم ارائه شده اند و به مرور تکمیل و اضافه تر خواهند شد.
ضمناً بعضی از مطالب در قالب نرم افزاری ارائه شده به نام Sideline Organizer که نسخه معمولی اش رو هم می تونید از اینجا دریافت کنید. این نرم افزار قابلیتهای فوق العاده زیادی داره که اگر فرصت شد در آینده به اونها خواهم پرداخت.

۱۳۸۶ دی ۲۸, جمعه

به یاد آیدین

فکر کنم لازم باشه که در ابتدای کار یادی از آیدین نیکخواه بهرامی که تازه از بینمون رفته بکنم و ترجمه مقاله ای رو که چند روز قبل با همکاری جف تیلور تهیه و روی سایت فدراسیون بین المللی بسکتبال (فیبا) گذاشتیم براتون در این پست بگذارم.

روحش شاد و یادش گرامی.

ایران مصمم به گرامیداشت یاد آیدین در المپیک (FIBA.com)
شوک و دلتنگی ای که پس از فوت غم انگیز ستاره بسکتبال ایران، آیدین نیکخواه بهرامی اتفاق افتاد، از بین نخواهد رفت.
آیدین 26 ساله، بهمراه نامزدش در یک تصادف اتومبیل که در ساعات اولیه روز 28 دسامبر اتفاق افتاد درگذشت در حالیکه دو سرنشین دیگر از مرگ نجات یافتند.
اما مربی تیم ایران، رایکو ترومن، مصمم است که یاد آیدین را با حفظ تیم ملی ای که او به عضویت قوی در آن همواره افتخار می کرد، گرامی دارد.
ایران در ماه اوت در مسابقات المپیک بازی خواهد کرد.
ترومن این هفته گفت: در حال حاضر و پس از این تراژدی، دو نکته به چشم می خورد.
صمد، برادر آیدین باید قوی تر از گذشته ادامه دهد و برای اینکه آیدین خوشحال باشد، تیم ملی نیز باید عملکرد قوی تری در بازیهای المپیک داشته باشد.
آیدین که برادرش محمد صمد نیکخواه بهرامی کاپیتان تیم ایران است، بطور متوسط در هر بازی 13 امتیاز در مسابقات قهرمانی ملتهای آسیا کسب کرد تا به کشورش برای کسب مدال طلا و صعود به المپیک پکن کمک کند. صمد هم 14 امتیاز به آن اضافه می کرد.
پیروزی در قهرمانی فیبا آسیا در ژاپن پر افتخارترین لحظه کشور در بسکتبال بوده و اندوه ناشی از فوت آیدین نیز بی اندازه فراوان است.
مردم بسیاری در مراسم ترحیم او شرکت کردند تا یاد او را گرامی دارند. مسئولین مختلف، مربیان و ورزشکاران در مراسم تشییع پیکرش یک روز پس از حادثه حضور یافتند. مراسم تدفین در قبرستانی در نزدیکی تهران انجام شد و تمام مسابقات آن هفته در ایران لغو گردید.
ترومن می گوید: آیدین نه تنها یک بازیکن برجسته بسکتبال بلکه یک انسان خوب و مؤدب نیز بود. او یک جوان با شخصیت بود.

سلام - خوش آمدید!

امروز بطور خیلی اتفاقی موفق شدم کاری رو که مدتهاست علاقمند به انجامش بودم خیلی ساده و کم دردسر انجام بدم. امیدوارم که با کمکهای خداوند متعال و همینطور مراجعه کنندگان عزیز بتونم وبلاگم رو پربار و بی طرف، به مرور تکمیل کنم تا همه اونهائی که علاقمند به بسکتبال هستند بتونن به بهترین نحو از اون استفاده کنن.

پس دوستان عزیز بسکتبال دوست، از اینکه به این وبلاگ توجه می کنید سپاسگزارم و امیدوارم که نقطه نظرات صادقانه خودتون رو از من دریغ نکنید. ضمن اینکه از ارسال نظراتتون تشکر می کنم باید یادآوری کنم که موارد طرح شده در این وبلاگ نظرات شخصی من و یا افرادی است که به نقل از اونها مواردی رو ذکر می کنم و هدفم هم از اونها آموزش و یادگیری هر چه بیشتر بسکتبال و بعضا اعلام اخباری است که شاید براتون جالب باشه.
حقیقتش رو بخواهید در این وبلاگ زیاد به طراحی و یا نکات فنی وبلاگ نویسی توجهی ندارم، البته تا جائیکه مشکلی ایجاد نکنه و از این بابت هم اگر آزارتون می ده عذرخواهی می کنم. امیدوارم بعدها، زمانیکه بیشتر مسلط شدم و وقت بیشتری هم پیدا کردم به این موارد بیشتر رسیدگی کنم.

سلامت و موفق باشید.